Hei!
Da dette er et forum for bilentuiaster regner eg med de fleste her inne har et formening om bilens framtid. Det er ikke til å stikke under en stol at fossilt brensel ikke kan være vår største energikilde innenfor transport til evig tid. For det første vil vi med tiden gå tom for vårt svarte gull, - dette er ingen bombe. Andre snakker også om en menneskeskapt global oppvarming. (Om den er menneskeskapt kan eg ikke si helt sikkert, men mye tyder på dette).
Uansett, menneskeskapt eller ikke: Vi trenger en ny industri! Når oljen går tom/ikke er populær lenger så har Norge svært lite å komme med! Så hva er det som må til? Stikkordet er bærekraftig utvikling. - Fornybar energi er en annen måte å si det på. Jeg kan ikke se noen bedre investering for et land enn å satse på fornybar energi. - Du går ikke tom for ressurser og verden vil bare trenge mer og mer strøm så lenge befolkningsveksten øker (Du går ikke tom for kunder). En satsing på dette området vil derfor gi arbeidsplasser til våre barn samtidig som de får oppleve velferdssamfunnet vi lever i uten at det går utover kommende generasjoner.
Så kommer det store poenget: Med fornybare energikilder vil det å kjøre elbil være det mest miljøvennlige alternativet. Av den grunn ønsker jeg at dere foreslår til arbeidsgiver/store firma o.l om å søke til Transnova (http://www.transnova.no/) om støtte til utbygging av ladepunkter for elbiler. Som Transnova sier på nettsiden sin: Selv om mange har søkt har de fortsatt store ressurser tilgjengelig. Et enkelt ladepunkt på parkeringsplassen vil gjøre det mye lettere for folk å kjøpe elbil.
Nå når jeg er inne på tråden om framtidens biler kan jeg også trekke inn våre egne biler. Det vi driver med er en hobby, en sunn og sosial aktivitet. I tillegg brukes gjerne bilen i jobbsammenheng eller lignende. - Man kan ikke ha 3 tonn på kroken over fjellet med en elbil, det går ikke. Så med andre ord så kjøper man ikke en Patrol for å kjøre ungene i barnehagen, det blir litt for dumt spør du meg. Greit nok at enkelte ønsker å gjøre veien til barnehagen så trygg som mulig for barna sine, men det finnes grenser for egoisme. Hva med hun i Yarisen du treffer?
En annen ting jeg gjerne vil nevne er dette med gamle biler. Politisk sett er det å restaurere en gammel IKKE miljøfientlig. - Det er nettopp det motsatte! Når man restuarerer en gammel bil tar man vare på ressurser. - Nesten som gjenvinning.
Så helt til slutt! Har et ønske om å bygge om en liten ordiner bil til elbil. - Dette er gjort mange ganger! Ønsker å gjøre dette for å vise hvor billig en elbil kan være, samtidig som at elbilen ikke ser ut som en elbil. Bilen trenger ikke å være stygg for å være elbil. - Selv om det kan virke som dette er et krav for elbiler i Norge. Så hvis det er noen som ønsker å dele erfaringer angående det å bygge om til eldrift, så ville jeg vært svært takknemlig.