Side 1 av 1

Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 20/04/2010, 21:46
Pathman
Pressemelding på regjeringen.no fredag 16. april:

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil sette ned en gruppe som skal utrede nærmere om det er grunnlag for å etablere en nasjonal godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy. Utredningen skal også se nærmere på premissene for en slik ordning, som vil kunne legge til rette for at kjøretøyentusiaster skal kunne utøve hobbyen sin på en god måte.
Gruppen skal etter planen bestå av representanter fra berørte myndigheter og organisasjoner som Norsk Motorcykkel Union og AMCAR Norge.
Problemstillingen med amatørbygde kjøretøy, uavhengig av om det gjelder bil eller motorsykkel, er at disse kjøretøyene ofte ønskes godkjent uten at kjøretøyet er i henhold til dagens regelverk. Arbeidsgruppen vil bli opprettet i nær framtid.


Dette er i utgangspunktet godt nytt for oss.
Jeg vet ikke hvilke andre organisasjoner som er med, men jeg er overbevist om at spesielt Jeep Club Norway vil gi AMCAR Norge de innspill som er nødvendig fra oss 4x4-folk

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 20/04/2010, 21:56
colormax
Det blir vel snart sån at vi må betale inn 10 000 til bilsports forbunde, for å ideheletatt å få lov til å søke om ommbygginger.
Så skal sikkert noen behovs prøve det først. helst noen i NAV eller tilsvarende organ.
Håper ikke jeg ga noen en ide nå :bang:

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 20/04/2010, 22:22
Stefanvp
colormax skrev:Det blir vel snart sån at vi må betale inn 10 000 til bilsports forbunde, for å ideheletatt å få lov til å søke om ommbygginger.
Så skal sikkert noen behovs prøve det først. helst noen i NAV eller tilsvarende organ.
Håper ikke jeg ga noen en ide nå :bang:


He he... Trukke du skal være redd for at NBF blander seg inn i dette. Men skjønner å du mener... Men ville jo vært topp om det kom en mulighet til å bygge biler selv noe ala slik de kan i England da.

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 20/04/2010, 22:28
Pathman
Så vidt jeg har skjønt fra dype arkiver på AMCARs nettsider (jeg er fortsatt medlem der) er målet å få til noe lignende som SFRO i Sverige.
Det er rett at det koster pæng å få en godkjenning hos SFRO (ca 4000 SEK tror jeg) men i Sverige er det vel anvendte penger.
Jeg har nå postet på Jeep Club Norways sider (der jeg også fortsatt er medlem) og ymtet frampå om at nå er tiden for å benytte seg av at de er en AMCAR-tilsluttet klubb.

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 20/04/2010, 22:48
colormax
Helt klart at de må få til noe der, men tror det er viktig å få fram at vi er der, samtidig at vi gjør noe samfuns nyttig, ved det vi driver med.
Tror vi får litt større ,omtale og offentlig dekkning i løpet av kort tid :mrgreen:
Vi får jo veldig lite dekkning for gode ting som skjer i 4x4 miljøet.
Men står vi sammen så vil det sikkert hjelpe litt.
Dette vi driver med har jo både et sunt og fint miljø med seg.

:

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 23/04/2010, 20:51
Pathman
Siste oppdatering fra rette vedkommende i Jeep Club Norway er at de er involvert i prosessen gjennom AMCAR og har vært det i over et år!

Men sakens gang de siste 6 måneder har vært å komme i havn med dette samarbeid mellom AMCAR, NMCU og VD.
Det har vært tur til Sverige og SFRO og AMCAR har sammen med NMCU satt opp en god saksliste.

JCNs representant følger arbeidet tett og blir konsultert i ting som berører 4x4-problemstillinger.

Så da er det bare å håpe at noe godt kommer ut av det. Amcar jobber med full tyngde i denne saken for alle som har bilbygging som hobby, og de har dyp kompetanse på problemstillingene.
Jeg tror "våre" interesser blir godt ivaretatt av AMCAR-gutta.

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 24/04/2010, 04:57
Kalle
Høres lovende ut. Du får holde oss opptadert :mrgreen:

Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy

InnleggSkrevet: 14/08/2011, 12:06
Pathman
På tide med en liten oppdatering på dette temaet.
Følgende info er hentet fra AMCARs medlemssider og bør være av allmenn interesse:

    På vei mot et amatørbyggeregelverk i Norge

    Fredag 6. mai var NMCU, AMCAR og NFSOK i møte med Vegdirektoratet for å diskutere muligheten for en egen ordning for amatørbygging av kjøretøy i Norge. Bakgrunnen for møtet er den politiske prosessen NMCU og AMCAR har drevet, etter revitaliseringen av NFSOK i 2009, for å få til en slik ordning i Norge. Arbeidet har resultert i at alle partier på Stortinget støtter at man kan ha en slik ordning i Norge, på lik linje med land som Sverige og England. Derfor gav Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i juni i 2010 marsjordre til Samferdselsdepartementet for å starte en utredning med sikte på å skape en slik amatørbyggeordning i Norge. Departementet på sin side gikk videre til Vegdirektoratet med saken. Og i mai 2011 møttes altså de impliserte parter for å sette fart på utredningen.

    Det er mye arbeid som gjenstår ennå, og det vil ta tid før det faktiske amatørbygge regelverket kan fremlegges for godkjenning. Men partene i møtet hos Vegdirektoratet var alle enige om at vi er på vei mot et amatørbyggeregelverk i Norge.

    Alle partene hadde en relativt lik definisjon på hva et amatørbygget kjøretøy er og skal være. Og alle kunne enes om at dersom de svenske og engelske regelverkene av EU var ansett som gode nok til å ivareta trafikksikkerhet og miljø, så skal et liknende regelverk være godt nok for Norge også. Det vil også være taktisk klokt å legge et norsk regelverk så nært opp til de nevnte lands regelverk som praktisk mulig, med tanke på at både Sverige og England har fått sine amatørbyggeregelverk godkjent under artikkel 24 i de nye europeiske kjøretøyforskrifter 2007/46, som skal innføres i Norge i nær fremtid.

    Så veldig mye teknisk ble det ikke diskutert. Det overlates til arbeidsgruppen i Vegdirektoratet hvor NFSOK, SFOOR og Vegdirektoratet er representert. Møte var mer opptatt av den generelle filosofien og retningslinjer i relasjon til både egne kjøretøyforskrifter og kommende direktiver fra EU.

    Av prinsipielle saker som ble diskutert var hvor vidt ordningen kommer til å inneholde en personlig og total antallsbegrensning på registrerte objekter i løpet av ett år. Dernest bruksbegrensninger i form av kun privat bruk og eventuelt leilighetsvis, slik man ser i Sverige og lik de bruksbegrensninger vi i dag har på motorhistoriske og spesielle kjøretøy i Norge.

    Partene skiltes med konkrete gjøremål før neste møte. NMCU og AMCAR skal hver på sin side komme med innspill på minimumskrav til tekniske forskrifter et amatørbygd kjøretøy må oppfylle. Disse innspillene leveres NFSOK. Så vil dette bli tatt med inn i arbeidsgruppen der NFSOK blir det organ som representerer byggerne i prosessen. AMCAR og NMCU varslet at de som organisasjoner anså sin del av arbeidet som avsluttet. De pekte på at NFSOK er det organ man ønsker skal forvalte et slikt amatørbyggeregelverk fra brukernes side. Vegdirektoratet tok organisasjonenes ønske til etterretning og varsler at NFSOK heretter vil være det organet de vil forholde seg til i arbeidet for et amatørbyggeregelverk i Norge.

    Finn ut mer om NFSOK på http://www.nfsok.no. AMCAR og NMCU anser at den videre utviklingen er i de beste hender hos NFSOK, og ber alle miljøer som har noe på hjertet i amatørbyggesaken henvende seg til NFSOK.

Så vi får vente og se......
Det er mitt inntrykk at de partene som gjør denne jobben mot myndighetene gjør det på en god og grundig måte og har god kunnskap om emnet.
Det å få rammene og prinsippene på plass før en går inn i detaljerte tekniske diskusjoner er viktig.
AMCAR er også vant til å møte veimyndighetene og vet hvordan problemstillinger skal formidles.