Stig » 11/08/2010, 22:09
Vi, BG nor as, er representant for begge fabrikkene (SNO-WAY og MEYER) og jeg kan derfor forklare deg litt rundt dette. Det er nok korrekt at en MEYER-plog er mer solid bygget og derfor tyngere enn en SNO-WAY plog pr. dags dato. Det største problemet vårt her hjemme er imdlertid godkjenningen, spesielt på grunn av framakselvekten. Dette har ført til at vi også tilbyr SNO-WAY snøploger, hvor vi i de fleste tilfellene klarer framakselvekten. Plogen er fjærbelastet slik at dersom den treffer kumlokk eller andre hindringer, skal den gi etter.
I hovedsak er det vaktmesterfirmaer, borettslag og gårdeiere som kjøper dette utstyret. De har ofte en pick-up eller annen type 4WD på leasing i 3 år med slikt utstyr, og benytter det jo da som arbeidsverktøy som de også tjener penger på. Faktisk har vi flere kunder som har oppdrag for ca. 250.000,- og oppover i løpet av en vintersesong på en slik bil med plog og spreder. Da sier det seg jo selv at de tjener inn dette relativt fort, samt at de også dekker inn eventuelt clutch-skifte under sesongen. Det meste vi kjenner til er ca. 1.000.000,- på en sesong med en Toyota Hi-Lux!
Sammenligner man dette med en kraftig snøfreser, koster disse fort vekk en 25.000,- og oppover til rundt 100.000,- og fortsatt går du ute bak snøfreseren og fryser... I stedet kan du sitte godt og varmt i bilen. En komplett plog ligger på ca. 55.000,- eks. mva. til en Nissan, litt avhengig av hvordan den er utstyrt.
Selvfølgelig er det mye penger som en engangsinvestering privat, men er man først i markedet for en snøfreser i prisklassen over 30 -35.000,- kan man begynne å vurdere en plog, dersom man allerede har en 4WD-bil.