Side 1 av 1

dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 03/08/2010, 20:09
Navara08
Bilde

Dette hadde jo vært konge å hatt da.. helt unødvendig for meg men satan det hadde vært gøy :)
http://4x4vest.no/?lev=snoway

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 04/08/2010, 00:32
adio
Så en del av de i vinter for å si det sånn.. Koster litt mye..

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 04/08/2010, 16:09
Navara08
den der ligger vel på 50000 trur jeg... litt mye for noe man ikke trenger :)

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 05/08/2010, 17:34
adio
Noen som vet om en Navara egentlig tåler brøyting?

En bekjent har røket kassen 2 eller 3 ganger på sin F250 under brøyting, og man skulle jo tro den var sterkere enn D40'en sin..Men hva vet jeg? :)

Alt er jo relativt..Snømengde etc..

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 05/08/2010, 19:55
Svein Jarle
adio skrev:Noen som vet om en Navara egentlig tåler brøyting?

En bekjent har røket kassen 2 eller 3 ganger på sin F250 under brøyting, og man skulle jo tro den var sterkere enn D40'en sin..Men hva vet jeg? :)

Alt er jo relativt..Snømengde etc..


spiller ingen rolle med den kassa, med så mye midtrabatter, fartsdempere fortauer og opphøyde kumlokk i det landet vårt, så er bilen rammeskeiv lenge før kassa ryker. kunne ikke falle meg inn og montere noe slikt på min bil vertfall. men ja, TØFT det er det.

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 05/08/2010, 23:07
Pathman
Det ryktes at SnoWay-utstyret er for spinkelt og at det kun er Meyer som duger - men hva vet vel jeg.
Kjørte en kompis sin D22 med skjær på for noen år siden og smalt og dunket og knaket så mye at jeg nesten ble redd.
Er enig med at dette ikke er noe å skru på en bil som en planlegger å ha til hverdagsbruk i tillegg.
Og så er det jo noe med godkjenning og ny egenvekt på foraksel......

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 11/08/2010, 22:09
Stig
Vi, BG nor as, er representant for begge fabrikkene (SNO-WAY og MEYER) og jeg kan derfor forklare deg litt rundt dette. Det er nok korrekt at en MEYER-plog er mer solid bygget og derfor tyngere enn en SNO-WAY plog pr. dags dato. Det største problemet vårt her hjemme er imdlertid godkjenningen, spesielt på grunn av framakselvekten. Dette har ført til at vi også tilbyr SNO-WAY snøploger, hvor vi i de fleste tilfellene klarer framakselvekten. Plogen er fjærbelastet slik at dersom den treffer kumlokk eller andre hindringer, skal den gi etter.

I hovedsak er det vaktmesterfirmaer, borettslag og gårdeiere som kjøper dette utstyret. De har ofte en pick-up eller annen type 4WD på leasing i 3 år med slikt utstyr, og benytter det jo da som arbeidsverktøy som de også tjener penger på. Faktisk har vi flere kunder som har oppdrag for ca. 250.000,- og oppover i løpet av en vintersesong på en slik bil med plog og spreder. Da sier det seg jo selv at de tjener inn dette relativt fort, samt at de også dekker inn eventuelt clutch-skifte under sesongen. Det meste vi kjenner til er ca. 1.000.000,- på en sesong med en Toyota Hi-Lux!

Sammenligner man dette med en kraftig snøfreser, koster disse fort vekk en 25.000,- og oppover til rundt 100.000,- og fortsatt går du ute bak snøfreseren og fryser... I stedet kan du sitte godt og varmt i bilen. En komplett plog ligger på ca. 55.000,- eks. mva. til en Nissan, litt avhengig av hvordan den er utstyrt.

Selvfølgelig er det mye penger som en engangsinvestering privat, men er man først i markedet for en snøfreser i prisklassen over 30 -35.000,- kan man begynne å vurdere en plog, dersom man allerede har en 4WD-bil.

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 12/08/2010, 14:35
kr ingebrigtsen
Da har vell du kjenn skap til hvor mye dette sliter på bilen?? tenker da på clutch og ramme..

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 12/08/2010, 18:17
Stig
Litt avhengig av hvor mye man trenger å bruke det i løpet av en sesong, men de som benytter dette professjonelt, som vaktmesterfirmaer, borettslag oav. kan nok ha behov for å skifte en eller to clutch'er i løpet av en hard sesong med masse snø. Dette er jo også avhengig av hvilken biltype man har, vi ser store forskjeller på dette.

Det gjør ikke noe skade på rammevanger under normale omstendigheter, da det er fjærbelastet i selve bladet, slik at det skal bikke framover om man treffer et kumlokk, og det skal heve seg, dersom det er en opphøyning. Det er like vanlig med både kumlokk, kantstein og fartsdumper i USA som her, og de har solgt dette i mer enn 60 år der borte og vi har solgt ploger igjennom Motorhuset og BG nor AS i mer enn 30 år her hjemme, så det er gjennomprøvet.

Man kan dessuten justere selv hvor tidlig den skal bikke framover, men gjør man den for my vil man få problemer ved våt og tung snø. Nå er jo ikke dette utstyret konstruert for å holde Hardangervidda åpen på vinterstid, men det er absolutt en grei løsning for større industriområder, borettslag, park og idrettsanlegg med mer. Vi selger i grunnen dette til alle som har behov for mindre utstyr enn en lastebil eller traktor til å ta jobben.

Re: dette kan jo være kjekt å ha?

InnleggSkrevet: 12/08/2010, 21:40
kr ingebrigtsen
OKey, tenkte selv bare til gårdsplassen og holde gårdsveien åpen iløpet av en vinter i nord norge :) Men koster jo litt da.