hei alle sammen
jeg er skoleelev på 3 året anleggsmaskinmekaniker, og har prøveeksamen imorgen.
på forberedelsesdelen så får jeg bruke alle hjelpemidler. så setter pris på innspill.
SITUSASJONSBESKRIVELSE;
du får inn en dumper til rep;
DEN ER SVAK MED LAST OG HAR STARTPROBLEM
da skjekker jo jeg selvfølgelig det letteste først som;
- dieselfilter og luftfilter.
så tenker jeg videre.
- diesellekkasje (at den ikke får nok diesel med hard belastning (last)
- dieselpume trenger oppjustering.
- slitt dieselpumpe med høy timeteller stand.
- gåen turbo.
de to siste pungtene er jeg ikke heelt enig i, da jeg mener man ville merket det uten last også.
STARTPROBLEM
- jording til starter
- rele til startkrets som ikke er helt bra.
- måle om det er styrestrøm
- stopp solenoid på dieselpumpen som henger litt.
- gå åver kaldstartsystemet; om det er startgass så skjekker du om det kommer gass. om det er glødeplugger så måler man de, ohm verdien husker jeg ikke i farten, men ca 10 ampere skal glødepluggene ha ca 40 ampere over skinna på en 4 sylindret motor?? litt usikker her.
ULYD I FRAMAKSELEN
- lite olje
- spon i oljen
- slitt hjullager
- generelt slitt diff, pinjonghjul og solhjul.
lastekassen har fått en skade
varme opp og benke tilbake om det er en bulk.
er det sprekk eller hull så kappe ut og sveise inn ett nytt stykke.
da legge inn hvordan elektrode man vil bruke om man sveiser med elektrode.
om man bruker mig/mag så beregne strømstyrke og mating.
og selfølgelig ta med hms for arbeidet.
håper på innspill