Side 1 av 1

TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 08/01/2012, 22:36
jeepson
Heisann. Eg ser at mange drömmer om TD42 under panseret. Det forstår eg godt. RD28T er ikkje den sprekaste motoren, men den blir utrolig sprek ved å få 5.42 giring og litt boost på turbinen. patrolen min er orginal TD42 men den blei erstatta med RD28T. Eg har prövt patrolen som har gamle motoren min og eg må sei at eg syns ikkje at det er verdt å spandera masse penger på ein TD42. Eg syns at RD28T motoren min funkerte nesten like godt som TD42. Slik at den drömmen min blei veldi fort blåst vekk. Men Det er nåken her på island som har bytta ut orginal 2.8 motoren for ein cummins. Det syns eg er skikkelige saker :p Er det nåken i Norge som har bytta ut til ein cummins??? Eg lure på å bytta ut med ein 5,9 24V motor i min patrol :D

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 09/01/2012, 15:39
jeepson
Ingen??

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 09/01/2012, 16:23
stensth
Når jeg får penger og skal bygge meg en 6x6 Patrol, så skal det vare cummins eller noe annet stort! :-D

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 09/01/2012, 18:52
Tormod
Det blir vel bytta til 4,2 pga at 2,8 er veldig ustabil, ryker toppakninger,topp osv. Men hørte at nissan patrol ble levert med en 4,8l dette må være en knall motor å trimme.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 09/01/2012, 21:02
jeepson
Tormod skrev:Det blir vel bytta til 4,2 pga at 2,8 er veldig ustabil, ryker toppakninger,topp osv. Men hørte at nissan patrol ble levert med en 4,8l dette må være en knall motor å trimme.


Skift kjöleveske 1 gang kvert år. radiator kver 150tus km og skift ut vanpumpa ofte. Då blir det ingen problem med 2.8, Så gjelder om å kjöre i låger gir oppover. ikkje kjör i for tungt gir. 2.8 er motor som tåler höy omdr kjör heller lågare gir og höy omdr viss du ska kjöra opp ei stor brekka. Eg kjöre over to heier ganske oft. og eg velger eit lågare gir og höy omdr. Men med ein cummins då kjöre du i 5.gir uten problemer :)

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 00:30
colormax
Mener jeg så en 220 hk 4.5 Cuumins med turbo og kompressor. 4 cylyndret, dette er helt rå motorer, egentlig industri motorer. smekker fin motor. og trekker som en V8. hva med den alu radiatoren som en får til disse , er det noe bedere erfaringer memed det.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 00:46
jeepson
colormax skrev:Mener jeg så en 220 hk 4.5 Cuumins med turbo og kompressor. 4 cylyndret, dette er helt rå motorer, egentlig industri motorer. smekker fin motor. og trekker som en V8. hva med den alu radiatoren som en får til disse , er det noe bedere erfaringer memed det.


me sette tjukare radiatorar i 2.8 bilane. Orginal radiatoren er vel 2 rader. men me bruke 3 rader :mrgreen:

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 00:50
colormax
Det tror jeg er lurt ja, synes det virker som det er litt snaut med kjøleveske på de.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 03:04
jeepson
colormax skrev:Det tror jeg er lurt ja, synes det virker som det er litt snaut med kjøleveske på de.


jepp. Ny vannpumpa har mykje å sei og:)

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 04:07
colormax
har holdt på med en Y61 med 2,8l , den har 39x15,5- 15 på 12x15 felger. sleit litt med å få den til å gå bra, men nå gjør den det, så nå skal den litt opp på pompa og litt mer turbo trykk, fjærner hovedpotta, og bytter muligens fleks røret fra turboen. vi vurderer også nedgiring. men den går faktisk veldig bra nå med orgrenal giringen, personlig har jeg bare kjørt 3,0L med nedgiring og det har fungert helt perfekt. men tipset med vannpumpe og radiator tar jeg med meg, det er nok ett godt råd.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 10/01/2012, 14:05
jeepson
colormax skrev:har holdt på med en Y61 med 2,8l , den har 39x15,5- 15 på 12x15 felger. sleit litt med å få den til å gå bra, men nå gjør den det, så nå skal den litt opp på pompa og litt mer turbo trykk, fjærner hovedpotta, og bytter muligens fleks røret fra turboen. vi vurderer også nedgiring. men den går faktisk veldig bra nå med orgrenal giringen, personlig har jeg bare kjørt 3,0L med nedgiring og det har fungert helt perfekt. men tipset med vannpumpe og radiator tar jeg med meg, det er nok ett godt råd.


Eg anbefaler 5,42 giring for deg. Få tak i dieselpumpa ur ein Y60. Y60 er sprekere pga dei har ikkje elektriske pumpa ;) 3" åpen eksos i fra truboen gjer gromlyd og bedre kjöling. Det kan vær bra å ha ein eksos måler. viss eg husker rett så eksosen aldrei gå öve 500 eller 700° ved turbinen. ska undersöke det litt bedre for deg :) Eksos varmen hjelpe ganske mykje på å ödelegga toppen og toppakninger.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 11/01/2012, 00:09
colormax
Men du må jo bygge om pumpen til Y61 stempler for de er 11mm , så det er en jobb der da.:-)
MB 270 har tilsvarende motor, som går helt kal. hva er forskjelden på de tro,,, hva gjør utslaget her ..Den ene er alt for varm og den andre er for kald. den ene går 500 000km uten å gjøre stort og den andre går 200 000 km før det må/bør gjøres noe. og motorene er som sakt veldig like. jeg mener vi har noe å lære her.

Re: TD42 VS CUMMINS

InnleggSkrevet: 11/01/2012, 02:52
jeepson
colormax skrev:Men du må jo bygge om pumpen til Y61 stempler for de er 11mm , så det er en jobb der da.:-)
MB kar tilsvarende motor som går helt kal. hva er forskjelden på de tro,,, hva gjør utslaget her ..


Motoren kjem aldrei til å gå heilt kald ;) Men al ekstra kjöling hjelper for å holde temperaturen rundt normal :)