[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - Dual Battery systemer

Dual Battery systemer

Dual Battery systemer

Innlegg Globetrotter » 29/01/2009, 15:19

Hei folkens!

Jeg tenker å sette opp et delt batterisystem på min Y61. Dvs et 3de batteri for diverse "komfort"-tilbehør (webasto for kalde kvelder, kjøleskap til cola'n, og en inverter for annet snacks). Noen som har noen erfaringer med slike systemer? Gidder ikke gå for stor-hovedstrømsbryter-prinsippet, da jeg garantert kommer til å glemme denne ofter enn jeg husker den...

Lurer spesielt på hva slags dimensjonering man bør ta høyde for (på isolatoren), og på belastning mot bil/start system ved innslag etter en helg med nedtapping av det 3de batteriet...

Noen som har installert slikt? Er vel omtrent samme system som installeres for store bilstereoer, eller?

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge

Re: Dual Battery systemer

Innlegg Stefanvp » 29/01/2009, 16:18

Du kan jo se litt i garasjen min. Litt ned på første sia. Der har jeg skrevet litt om hvordan jeg gjorde det på min. Jeg var heller ikke interessert i no manuelle brytere

Link: viewtopic.php?f=25&t=109
Stefanvp

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Globetrotter » 03/02/2009, 12:39

Hei Stefanvp!

Den løsningen så rett og slett veldig bra ut! Takk for svar.

Har vurdert både solenoid og MOSFET løsninger (diode utgikk tidlig..), men ikke helt landet på noe. LEAB CDB150/200 har jeg ikke sett før, så det var et bra tips. Har kikket litt på Piranha. Vet du hvor LEAB'en kan handles, og evt hva den koster - circa..?

Funderer også litt på hvordan jeg kan legge opp en løsning som kan håndtere en 2.vinsj på receiver bak. Hadde vært greit å kunne utnytte 3de batteriet (som blir plassert i lasterommet (Patrol har 2 til start i motorrom)) til å drive denne sammen med alternatoren, men jeg ser for meg at jeg må lage en slags bypass til en slik MOSFET da de ikke er oppgitt til mer enn 150/180/200 Amp vedvarende. Vinsjen tar vel fort 4-500 Amp ved belastning, eller mer? Ser for meg enten en MOSFET for "normal" operasjon og en STOR manuell bryter, eller et langt kabelstrekk fra batteriene forran. Noen tanker rundt denne utfordringen??? :-)

GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Stefanvp » 03/02/2009, 16:00

Hei!

Husker ikke helt hva firmaet het der jeg kjøpte den, men det var et oslofirma. Skal se om jeg finner kvitteringa i kveld. Jeg mener jeg betalte 2800 inkl.mva. Så veldig billig er den ikke, men det funker bra.
Når det gjelder dette med kobling og strømtrekk så trekker de fort opp mot 500A ja. Men den dimensjoneringa på splitteren gjelder bare dynamoen. Du kjører aldri last gjennom splitteren. Jeg har gjort det slik at kabelen fra dynamoen går inn på LEAB'en. Derfra går det en kabel til orignalbatteri og en til ekstrapakka bak. Siden jeg har 2 batterier bak, kjører jeg begge vinsjuttak + alt av ekstralys osv på ekstrabatteriene. Det blir litt ekstra kabler, men bare de dimensjoneres grovt nok burde det gå bra.

For å være sikker på at du kan hardkjøre vinsjen bak, ville jeg da enten satt inn et stoort batteri bak og satsa på at det holdt, eller rett og slett lagt grove kabler fremover. Jeg bruker 50kvadrat.
Fordelen med å ha 2 separate kretser er jo at du alltid har strøm på den ene. Da ere bare å trykke inn en bryter noen sekunder for å gi starthjelp mellom kretsene. (Ligger ferdig i LEAB'en)

Håper det gjorde deg litt klokere
Stefanvp

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg Globetrotter » 04/02/2009, 22:36

Takk for nok et godt svar. Mye å holde styr på her... :D Blir klokere og klokere til mer jeg leser (eller muligens mer forvirret...)

Ut ifra siste svar tolker jeg da at det ikke går mer strøm igjennom isolatoren enn det alternator kan produsere. Muligens med unntak av når man kobler sammen kretsene for å starte ved tomt startbatteri? Vet du om dimensjoneringen (150 Amp) refererer til dette, eller til maks alternator output? De leverer jo en 200 Amp også.

Blir mye spørsmål dette her... Du får se om du gidder å svare på alt.. :)
Jeg burde vel egentlig prøve å finne tak i en leverandør og sende maset mitt dit.

Har forøvrig en følelse av at jeg kommer til å legge opp kabler fra batteriene i motorrom til en vinsj-kontakt bak. Da har jeg 2x100Amp batteri pluss alternator, og jeg vinsjer uansett aldri uten at motor er igang. Skulle jeg tømme alt og samtidig kvele motoren, kan jeg alltids slå av vinsjen, og så starte på 3de batteri (om ikke strømmen fra dette knekker MOSFET'en ved sammenkobling når de to hovedbatteriene er tomme??? (dah.. enda flere spørsmål..))

Ellers kan jeg rett og slett bare kjøpe en og prøve det ut!!!
Slike har jo med hell vært brukt før, liksom. Og blåser jeg en isolator, så er jo ikke DET verdens undergang.

Takker igjen!
GT
------------------
Globetrotter

Skogens konge

Innlegg Stefanvp » 04/02/2009, 23:02

Ja 150A utgaven holder til en 150A dynamo. Stort mer trenger du nok ikke tenker jeg.
Og måten du tenker å legge kablene på er den måten jeg ville gjort det på. Når du "nødstarter", så holder du inne en knapp en 10 sekunders tid før du prøver å starte. Du skal IKKE holde knappen inne når du prøver å starte. Da kan du brenne isloatoren. Jeg har montert en trykknapp inne i hanskerommet jeg. Som jeg kan holde inne om det trengs. Monterte også en liten summer på den slik at det piper når knappen er inne. Da kommer jeg ikke borti den uten at jeg skjønner hva som skjer.

Svarte jeg på alt da? Tror det...
Stefanvp

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester