Bytte topp på patrol. Hvilke pakninger MÅ jeg ha

Bytte topp på patrol. Hvilke pakninger MÅ jeg ha

Innlegg engen » 18/04/2013, 23:35

Skal igang med å bytte topp på patrolen igjen (y60 med rd28t maskin) Byttet til en brukt topp etter sprekk for rundt 10 tusen km siden. Byttet da alt av pakninger i toppen. Så gikk det gærlig nå igjen da. Litt lekk radiator og at jeg har glemt bort og aktivere viftene et par ganger (bygd om til elektriske) var nok :( Prøvde meg også på kun toppakningsbytta da den var tydelig gåen og jeg ikke klarte å se noe på toppen. Det hjalp fint lite, hehe.

Toppakning, ventiltetningene og dysepankinger må jeg selvfølgelig ha, men mener å huske det var flere pakninger per dyse. Trenger jeg alle? Simring og toppdekselpaning får gå ei runde til :) Også har jeg lest/hørt litt forsjellig om boltene. Noen mener de skal byttes, nissan sier det ikke trengs (tror jo egentlig på dem da) Jeg bytta dem første gangen, så dette blir evt. tredje gangen de blir dratt til. Er det ok? finnes det noe mål boltene skal være innenfor?

Jeg bestilte ny topp fra ebay nå og blei overraska over prisen 3900,- + frakt/moms. Noen som har erfaringer med disse toppene?

Ellers har jeg bestilt ny tykkere radiator fra ebay.

Ny termostat, bygd 3" eksos og bestilt en intercooler som forhåpentligvis kommer snart :)

Så skal jeg koble el viftene opp mot en temp bryter så det ikke er døden om jeg glemmer meg bort igjen :wink:
Noen flere tips til ting jeg kan gjøre for og helgardere meg? Bilen går til tider ganske tungt med 35" og hengervekt på 2,5 tonn.
Har virkelig vurdert og bygge om til 3,3td eller 4,2, men 4,2 fins det ikke akkurat mange av og 3,3 motoren sklir ikke rett neddi utenvidere.

Takker for alle svar :)
engen

Nissan4x4 fan

Re: Bytte topp på patrol. Hvilke pakninger MÅ jeg ha

Innlegg engen » 19/04/2013, 17:16

Fikk en telefon fra de jeg har bestilt topp fra. De hadde ikke flere topper som var uten vakumpumpe, men sa at det ikke gjorde noe om det egentlig var beregna for det. Det blei bare en ekstra oljekanal som ville sprute olje opp på kammen. Personelig vil jeg tro det er lurt og tette denne oljekanalen for og oppretholde oljetrykket, kammen får nok smøring fra før uansett. Stolte uansett på det han sa og lot han sende en topp beregna for vakumpumpe. Noen som har vært borti det og veit om det kan by på problemer?
engen

Nissan4x4 fan

Innlegg colormax » 20/04/2013, 01:03

Jeg mener de har rett i dette.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg engen » 29/04/2013, 14:13

Jo, da har satt på den nye toppen, men det hjalp jo fint lite. Kompressjon går fortsatt ut i kjøleanlegget. Jeg har lagd meg en luftnippen som jeg skrur ned i glødeplugghullet for og skjekke hvilken sylinder lekasjen er på. Det var på nr 6 før jeg bytta topp og fortsatt 6 etter bytte av topp. Så blokka har tydeligvis sprekt også. Evt. så har det bare vært blokka denne gangen. Kan mildt sagt si at jeg er lei dritten nå.

Så om noen har en bunndel evt. en hel motor er jeg interisert.
engen

Nissan4x4 fan

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest