Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
06/01/2009, 23:48
Draugen
Godt nytt år alle sammen! Feira nyttår til fjells med maaange kuldegrader, og der fekk eg meg ein liten kalddusj,for å si det sånn. Ser temaet har vore oppe tidlegare både på Y61 og Pathfinder. Hadde seg slik at bilen min stod over natta, og då eg skulle starte dagen etter med ca -14 grader, så ville han ikkje tenne. Ser tips til Pathfinder om å gløde og la starteren surre tre runder, for så gløde igjen. Er det eit stalltips for Y61 også? Eventuelt andre tenkelege årsaker til dette? Hadde bilen til 60 000 service i haust, så alt av oljer og anna skal vera skifta og klar for ein vinter. Syns 14 blå var litt lite å lage problem i.
Er det elles noen meiningar på motorvarmer her inne? I hine hårde dager då bilane hadde sjel allereie ut frå fabrikken, fekk eg høyre at ein burde vera forsiktig med å bruke motorvarmer for ikkje "skjemme bort" bilen. Gjeld det framleis? Har liten lyst å begynne å surre med motorvarmer og ødelegge kaldstartegenskaper, for eg parkerer ikkje alltid i nærleiken av straumkjelde, for å si det sånn...
Re: Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
07/01/2009, 00:00
Kalle
starta min d22 i -20 på søndag og da hadde den stått siden torsdag me varmest temp på -17.. den starta på første for så å dø me mye svart røyk.. så gløda en gang til og det var ikke no problem.. funker bra å gløde 2 ganger for så å starte tror ikke det hjelper å dra rundt motorn noen ganger.. men sånn ser jeg på saken.. andre vet sikkert mer enn meg her.

Re: Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
07/01/2009, 01:23
Bjarne-Y61
Jeg mener at det slit for mye på motoren og starte den når det er over 15 blå .. jeg bruker motorvarmer, og mener at jeg får igjen på km..og så er der jo raskere varmt i styrehuset he he MEN det er min mening.

Re: Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
07/01/2009, 15:16
patrol for life
Hvis du har et ohm-meter så kan du skjekke om glødepluggene virker som de skal.
Mener det skal være mellom 0,1 og 1ohm.
Hvis det er mer eller mindre så prøver du og bytte ut de dårlige.
Ellers så gløder det en stund til etter at lampa har slukket, ca 10sek.
Lykke til

Re: Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
08/01/2009, 21:24
Draugen
Må sei takk for alle tips! Webasto å sjølvsagt på ønskelista, veit berre ikkje om eg skal plassere det før eller etter dempere og fjærer, samt alt det andre eg må få på bilen ... Må også rydde litt plass til Webastoen. Så i ein importbil at Webastoen var plassert på førarsida der eg har batteri nr 2. Sjå om eg får lurt den inn ein annan plass.
Re: Kaldstart og motorvarmer

Skrevet:
08/01/2009, 23:43
Kalle
eller du kan la et firma fikse det probleme for deg.. sitter på gjerde med flere ideer om hva jeg skal putte i bilen.. kompresor me en tank under plane.. lurer også litt på å få instalert gass i bilen.. hørt man får litt mer efekt og bruker mindre disel.. noen som vet noe om dette?? fant en side som jeg har mista igjen..

som hadde en løsning der man kjørte på gass og disel samtidig.. som ikke kosta skjorta.. var me industri tank.. og det er jo perfekt for pic up.. bare å sette tanken på plane.. noen som har hørt om dette før??