Det hele startet med at den var tung å starte, og det kom mye olje rundt toppdekselpakningen.
For noen dager siden syntest jeg den gikk litt rart, men tenkte at det var sikkert pga kulden. Etterhvert så fant jeg ut at den ikke gikk på nr3. Dysa var tett. Jeg fikk tak i en annen dyse, og satte den i, men da begynte det å komme en klakkelyd. (Etter å ha lest litt her inne i dag, ser det ut til at kan ha vært dysa...)
I tillegg var det trykk og damp i olja (Det, og manglende toppdekselpakning var nok grunnen til all lekasjen)
Jeg tok en kompresjonstest på motoren, og alle lå mellom 16 og 18, bortsett ifra nr 3 som ikke ga utslag i det hele tatt.
Jeg tok av toppen, og det første jeg la merke til, var at toppakningen hadde splittet seg. (Er stålpakning, så vet ikke om det er "normalt") Resten så helt ok ut.
Jeg tok ut stempelet av nr3, og fant noen små sprekker mellom fjærene.
Er det noe mer jeg bær sjekke, eller er det sprekkene, og muligens i kombinasjon med pakningen som har fjernet kompresjonen og gitt trykk i motoren?
Er det noen steder som er anbefalt / ikke anbefalt å kjøpe stempel og ringer?