[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - Bytte av nedre opphengskuler foran Navara D40 - Patfinder

Bytte av nedre opphengskuler foran Navara D40 - Patfinder

Bytte av nedre opphengskuler foran Navara D40 - Patfinder

Innlegg VallyXtrim » 08/07/2011, 13:59

Bilxtra har nedre bærekuler fra moog til 283,50kr stk! Dette er kvalitetskuler, og de er enkle å bytte med rett verktøy. Byttet mine nedre igår, det gikk som en lek.
1. Løft bilen og ta av hjulet.
2. Løsne stikkakslingen og skruen som holder opphengskula (denne skruen kan sitte godt og må kansje varmes rundt for å få ut etter at muttera er løs.)
3. Dra ut stikkakslingen så langt du får den og tash kula ut fra undersiden først. (Noe bryting må man regne med den siste biten og vær obs på at kula ikke blir låst fast mot stikkakslen.)
4. Dra ut stikkakselen og legg den til siden, fjern segeringen fra øversiden av opphengskula.
5. Sett tash på oversiden av opphengskula og stram til det blir motstand, nå det varmes rundt kula for å få den ut, hvis ikke bøyes brua.
6. Kula er nå ute og jeg renser hullene med litt rustløser og smergelpapir.
7. Gjør klar en flaske med vann.
8. Varm opp brua rundt hullet til opphengskula godt (må være rød) og tre inn den nye kula og se etter at kula er skikkelig på plass (gjerne bank litt med hammer, men vær obs på at om den ikke kommer rett på plass kan den sette seg fast og du får ikke motert ny segering).
9. Hell vann på kula og brua for å kjøle ned så ikke gummien på kula smelter og monter segeringen.
10. Tre stikkakslen inn i navet og jekk opp brua så tappen til kula går inn i navet og senk brua til du får skruen på plass.
11. Skru fast med rett moment (fås hos nissan) på med hjulet og du er ferdig.

Grunnet oppvarming av brua blir noe av lakken borte, dette kan males for å hindre rust.
Dette er bare en pekepinne på hvordan jeg har gjort det og er ikke noe fasit, men en veiledning.

Håper dette er til hjelp for flere, jeg synes det er for drøyt å måtte bytte hele brua pga en opphengskule når det er så enkelt å bytte.
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader

Returner til Teknisk

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester