Regner med at du har tenkt å montere turbo på den, håper det for ellers er det ikke så mye poeng i å bytte motor om ikke den gamle er dårlig.
En 4.2 uten turbo går ikke bedre enn en 2.8TD. Mere drag i bunnen, men ellers er det nesten dårligere....
Når det er nevnt er det en knall motor når først turboen har kommet på plass.
Tror det rimeligste du klarer å bygge dette med intercooler kommer seg på ca.15-20.000. med intercooler. Her stiger tallene med valg av vassere turbo, og ellers sprekere deler enn man høyst må ha.
Manifolden må byttes, da den originale har to utløp og det ikke er plass til noen turbo der utløpet sitter.
Colormax kan sikkert hjelpe deg med å formidle manifold, hvis du trenger det. koster ca. 5000.-
Nå har jeg som Hans nevner rekkepumpe i min, og styrer litt med det. Det blir bra når jeg er ferdig, men noe mer styr og jobb er det å få det til å funke, så rotorpumpa er egentlig å foretrekke selv om den ikke klarer å levere like mye juice. Nesten enklere å oppgradere rotorpumpa om man vil være riktig ekstrem, men nødvendig er det ikke i det hele tatt.
Det er et par ting du kan merke deg med en delebil med 4.2 liter.
Modellen med 4.2 har høyere utveksling i akslene, sånn at det kommer litt an på hvor store hjul du skal ha på om det lønner seg å flytte over aksler.
Akslene er helt like så det er bare å bytte over.
Min går med turbo og 4.2, med 37" hjul, og 4.2 aksler. jeg har 1600omdr i 95km/h på GPS måler, og da viser speedometeret 80km/h. Dette hadde ikke gått sprekt uten turboen, det skal jeg love deg! Med 2.8 aksler hadde den vist ca. rett tenker jeg. Hans har 2.8 aksler på 35" så det vet nok han bedre enn meg...
I alle fall, Lykke til med et morsomt prosjekt!
