Side 1 av 1
24volts patrol...Hjelp

Skrevet:
22/03/2013, 13:45
Trolljegeren
Hei, jeg har den eldre type patrol med 24volt, det står at bilen lader ca 25 på meteret og alt av lys funker og ikke noe dabber av, men når jeg er ute å kjører en lengre tur og jeg stopper bilen, for å så starte er den totalt død for strøm..
Hva kan dette komme av ? kan ikke være dårlig dynamo ? må vel være begge eller 1 batteri ?
Og når man skal bruke startkabler på en bil med 24volt må man ha 2 sett med kabler eller kan man bare bruke 1 sett på 1 batteri ?
Re: 24volts patrol...Hjelp

Skrevet:
23/03/2013, 20:21
Tormod
25volt er vel noe lite, bør ligge litt over 26. Om du lar lys osv stå på uten at motoren går å måler spenninga på batteriene da. Synker spenninga veldig fort er det nok tide for bytte av batterier. Om batteriene er dårlige kan det gjøre at du trekker ned ladespenningen.
Du må ikke starte med en bil som har 12v anlegg. De batteriene du har er kobla i serie for å få 24v. Setter du da pluss og minus over på en 12v bil vil du får 24v inn på den bilen. beste er at du bruker 2 batterier som du serie kobler og starter bilen med det. Trur heller ikke at du får nok power med ett 12v batteri, klarer ikke dra starteren rundt.
Re: 24volts patrol...Hjelp

Skrevet:
01/04/2013, 23:14
Doff1
Batteriene er koblet i serie her, ikke parallell, to 12V batterier i parallell gir fortsatt bare 12V, men dobbelt så mye Ah for å si det enkelt.
Ladespenningen på min bil ligger på mellom 26 og 27 volt.
Litt usikker på denne, men om det kniper om med starthjelp, så kan du koble + og - over ett batteri for å lade opp ett og ett batteri, men ikke + og jord/chassi.
Re: 24volts patrol...Hjelp

Skrevet:
02/04/2013, 08:48
Tormod
Doff1 har rett, blingsa litt der, 24v anlegg har de kobla i serie selvfølgelig. Ville ha kobla vekk jord på det andre batteriet når du lader for å være på den sikre sia.
Re: 24volts patrol...Hjelp

Skrevet:
03/04/2013, 20:35
colormax
Så lenge du holder deg til + og - på ett av batteriene så er det ikke noe problem. skal du gi start hjelp på en en 24v Patrol så setter du + og minus på 1 av batteriene, lønner seg som regelt ta venstre batteri først, så batteri, la den stå noen min før du prøver starte om den. bytt plass på batteriene høst og vår.