Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/bud



Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/bud

Innlegg Cross » 09/10/2013, 20:48

Tenke på å selge min Audi 100 Avant. (les videre, spesiell bil!)

Originalt finnes det kun én sånn her bil som e rulla ut fra fabrikk, og den står på museum i tyskland. Imidlertid finnes det flere sedankarosseri som e bygd om til V8-look, men ikke mange Avant-karosseri har fått denna ombygginga.

Har pussa den opp og bygd den om i ca 2 år. Den som i korte drag e gjort med den e at karosseri e bygd om til Audi V8. Frontseksjon og hekk e også fra Audi V8. Understell e også bygd om til V8, nåkka som gir ca 5cm bredere sporvidde, V8-innpress som utgjør ca 10mm = 60mm på hver side.

Komplett uklippet ledningsnett e henta fra Audi V8 og montert. Detta e lagt opp sånn at originalstikk og kontakta ligg nøyaktig der det ligg originalt på Audi V8, inkl festepunkta. Detta gjør at hvis Motoren (som følge med) skal montéres e d 5 nummerérte kontakta som bare må plugges inn i hverandre, så skal den starte. Komplett (pent) skinninteriør fra Audi V8 e montert.

Motoren e en 3,6L PT 250hk V8, ca 200k på tellern om æ ikke huske feil. Kassen e en 5trinns automat, men her e d beste å bruke 01E-manuellkassen.

Har masse (!) dela som kan følge med, deriblant 28mm stabstag foran og bak.

Under oppussinga blei også rusten fjerna, og hele dørken malt på nytt. Nye asfaltmatte e montért der de gamle va dårlig.

Har masse å si om denna biln, så ved interesse kan æ greie ganskje detaljert ut om ka som e gjort og ka som kan følge med.

Skiltan blei levert inn i januar så di e nok kassért. tar i underkant av ei uke å få nye. Årsavgift for 2013 e betalt.

Detta e en spesiell bil man ikke ser ofte, så kom med bud eller bytteforslag så blir vi alltids enig.

Bilde

Har masse bilda både av bilen nu og av ombyggingsprosessen.

(edit; v8-motor er ikke satt inn, samt forstilling. Komplett motor og forstilling medfølger. Bilen er fullstendig kjørbar, og motoren som nå står i er en 136hk 2,2 k-jetronik med bosch 044-pumpe. 5trinns manuell 016kasse. Pneumatisk sperre i girkassen (midtsperre), og Torsendifferensial bak, noe som også er sjeldent.)

Prisantydning: 35'000, Åpen for bud eller bytte i Passat/Golf/A4/A6 1,9tdi 4x4 eller Snøscooter :-)
Cross

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 07/05/2013, 19:48

Re: Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/b

Innlegg Cross » 09/10/2013, 20:49

Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Bilde


Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
Cross

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 07/05/2013, 19:48

Re: Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/b

Innlegg Cross » 13/11/2013, 19:27

Ikke solgt :-) ingen som vil ha en sjelden og rå Audi?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
Cross

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 07/05/2013, 19:48

Re: Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/b

Innlegg Cross » 14/01/2014, 17:29

Ny pris: 25000.
Cross

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 07/05/2013, 19:48

Re: Sjelden sak: V8-ombygd Audi 100 Avant Quattro kr 35000/b

Innlegg Cross » 14/01/2014, 17:30

litt historie:

Bilen ble kjøpt av meg i 2008 mener jeg. Da jeg kjøpte den var den i rimelig shabby tilstand.
Fargen da var beige, og den var ikke pen i det hele tatt.
Det ble da oppussing av den, med rustsveising i dører og skjermer, og hellakkéring.

Samtidig fikk jeg lånt en "ozonrensemaskin" som fikk stå over natta innvendig.

I denne perioden ble det montért helt ny Bosch 044-bensinpumpe.


Etter et par år med studentliv, fikk jeg litt penger mellom fingrene.
Bestemte meg da for å gjøre det jeg hadde "drømt" om; å bygge den om til V8 Avant.

Tok toget til sverige og hentet meg en Komplett Audi V8 fra Luleå (Töre). Kjørbar, i god stand, med komplett skinn og 3,6L 250HK V8-maskin.

Når jeg kom jeg satte jeg vinkelsliperen i skjermene på V8'n å begynte å kutte bakskjermene. Disse sveiset jeg over på 100'n.
Dette var en jobb som tok lang lang tid, pga jeg ville være nøyaktig både mtp tilpassing i høyden/bredden, men også mtp varmgang under sveising, at metallet skulle slå seg, og i sin tid sparkling.

Brukte mange uker på dette, men vil til syvende og sist si jeg ble fornøyd med resultatet.


Når jeg var ferdig med bakskjermene var det foran som sto for tur.
Her flyttet jeg over ALT. Frontseksjon, sveiset nye fester i framenden av vanger, flyttet over skjermer, innerskjermer, sveiset nye fester til innerskjermer, brukte originale festepunkter jeg hentet fra V8'n, panser, panserhengsler, ja alt.

På dette punktet er karosseri totalt ombygd til V8-karosseri.


Deretter startet jeg innvendig.

Her demonterte jeg alt innvendig, slik at det bare var metallet igjen. Tok ut seter, dashbord, ledningsnett, handbrekk, vinduer, og begynte å lete etter rust.

Heldigvis var det ikke mye, men jeg tok det lille jeg fant, og malte opp hele bilen innvendig igjen.
Siden handbrekkmekanismen er litt annerledes på Audi V8 ift Audi 100, flyttet jeg over hele delen av tunnelen som tilhører brekket med opplagring og innfesting for handbrekk, og sveiset over i 100'n. Her hvor det har vært varme etter sveising ble det såklart lagt ny understellsmasse.


Mens jeg nå hadde bilen stående høyt på bukker, tok jeg ned komplett bakstilling, og monterte V8-bakstell. Dette gjelder alt bak; fjærbein, camberstag, broer, differensial (se: torsendifferensial, sjeldent og ettertraktet!)

på dette punktet er jeg såppas gira på V8-avant, og når jeg hadde delebilen stående rett vedsidenav, bestemte jeg meg for å flytte over komplett interiør også. Her flyttet jeg over komplett uklippet ledningsnett (puh for en jobb..) sammen med dashbord fra Audi V8. denne jobben ble gjort så nøyaktig at man i dag kan gå inn i delefilmen til Volkswagen/audi og lese av det man måtte lure på, for så å finne ledningsnettet ligge på nøyaktig samme plass som det ligger i audi V8.
Samtidig flyttet jeg over komplette dører med innmat (se: elvinduer på alle fire dører) og elektrisk takluke med vipp.

Om man skal montere V8'n, skal det være 5-6 stikk som må koples til, i tillegg til ECU. Disse stikkene ligger på original plass; over venstrekneet til sjåfør, og skal være plug and play.

Knappene i dashbordet er koplet til, men speedometeret er ikke tilkoplet. Her må man, om man bestemmer seg for å ha den motoren som står i nå, kople til manuelt til vanntempsensor, oljetrykksgiver etc.
Om man setter inn V8'n, skal alt være oppe å gå om man kopler til stikkene. ledningsnettet er som sagt uklippet, noe som er en stor fordel.

Skinninteriør ble så satt inn, alt utenom bakre ryggdel. Her må man hente "ramma" til gammelryggen og sette inn i "nyryggen" for å få ryggen satt fast i avantfestene, men det ser jeg for meg er helgekos.


Motoren som står i nå er en 2,2l 136hk motorkode "KU" 5syl sugemotor med mekanisk innsprøytning (K-jet). fin femmerlyd av denne.
noe dårlig batteri.
Girkassen er en 016 5tr manuellkasse med pneumatisk sperre.

V8'n var jeg litt uheldig med når jeg demonterte. Det er et lite hull i høyresiden av motorblokka, men dette er på en sånn plass at det kan sveises.
det følger med komplett forstilling, UFO-fjærbein med dårlige bremser, og stabstag for å montere bak.

Bilen ble hellakkert av billakkerer i 2012, med lakkode LD5D :)

Tror jeg skal ha fått med det meste da :)
Cross

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 19
Registrert: 07/05/2013, 19:48


Returner til 4X4 biler Til Salgs

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest