Har byttet både utveksling i akslinger og i transferkassen på min Y61 3.0, og tror jeg husker litt av utregningene mine ennå...

Nedgiring i transfer girer kun ned lavserien. Marks4wd (Gearmaster) 85% girsett ØKER utvekslingen i lavserien fra 2.02:1 originalt til 3.75:1. Dette tilsvarer rundt regnet at man får en lavserie som er ca 45% lavere enn originalt (går bilen vel 80kmt på lavserie originalt, vil den kunne gå ca 45kmt med denne nedgiringen).
Original utveksling i akslinger på en Y61 3.0 automat er 4,625:1, og på en manuell 4,375:1. Er usikker på hva som sitter i en 2.8, mens 4,2 literen skal ha henholdsvis 4.11:1 og 3,89:1 for automat og manuell.
Bytter man utveksling fra en 3.0 automat (4,625:1) til en 5,42:1 (som Extreme4x4 kan få tak i fra Island) er dette en økning i utveksling på ca 17,5% som passer bra med en økning i rulleomkrets på ca 19,5%, som tilsvarer å gå opp fra original til 37". Skjønt, nå er det en stund siden jeg regnet på dette, og jeg kan huske feil - ta gjerne en liten gjennomregning for sikkerhets skyld...

Jeg kjører for tiden med 35" dekk (ca 13% økning i rulleomkrets), noe som jeg synes er for lite for 5,42 utvekslingen (de som har vært innom tur-tråden min har sett et bilde der speedometeret mitt viser nesten 145 kmt på autobahn - i følge GPS'en var faktisk fart 115 kmt....)
viewtopic.php?f=24&t=2563
Når det gjelder å velge mellom nedgiring av aksling vs nedgiring av transfer, vil jeg si at dette er to ganske forskjellige modifiseringer. Nedgiring av transfer er en ren offroad-modifisering som gir en fantastisk kontroll i terrenget. Nedgiring av akslingene er mer en generell modifisering for å gjennopprette bilens normale funksjoner ved bytte til større hjul: girprogrammer, dreiemoment, converter-lockup, speedometer...
Og jeg vil anbefale begge deler!
GT