rustbjønn skrev:Skun akkurat til å skrive det samme så jeg hiver meg bare på her.. forresten y61 på 37" hvilken utveksling må jeg ha?
Har du manuell kasse burde du opp i rundt 50:1 på 1.gear lavserie. Biler som blir levert med hjul tilnærmet 37" som er bygd for å kjøre i skogen har slutveksel på 45 og oppover.
Det som er dumt er at y61 har lite gunstig utveksling på 1.gear. 4.556:1. Skulle vært nermere 6:1.
Skal du bytte utveksling i akslene må du opp i 5.44:1 i akslene for å få en grei sluttveksel totalt. Da blir det høyt turtall på landeveien. Regner ikke med det er noe problem langs veien med original utveksling i akslene, men bilen blir lat i skogen med store hjul på lavserien. Original utveksling i akslene er opgitt litt forskellig, men Nissan sier 4,11 og/eller 4,375 på y61 med 3L diesel
Bytt utveksling på lavserien i transfer kassa. Da beholder du utvekslingen som den er i høyserien mens utvekslingen i lavserien er mye større. Ulempen er at momentet blir større på diffene, men hvis du ikke skal gå helt av skaftet holder de lenge.Billigere er det også. Ca halv pris i forhold til å bytte utvekslingen i begge akslene.
Utvekslingen på transfer kassa i lavserien er originalt 2,02:1. Bytter du til 2,86:1 får du en slutveksel på 4,556*2,86*4,11=53,55. Originalt er det ca 38.
Bytter du utvekslingen i akslene får du 4,556*2,02*5,44=50,06. Men da blir bilen masete etter veien tror jeg.
Y60 går fint langs veien med 37" men den har 4,625 utveksling i akslene med 2,8 diesel.
Det er mine tanker om problemet, men det er sikkert noen som har bytta utveksling i akslene som du kan spørre. Dette er regnet ut med diverse militærbiler med dekk fra 36" til 40"som utganspunkt. De har bra lavserie.