Side 1 av 2

Utveksling

InnleggSkrevet: 13/04/2008, 23:22
Bjørn-Erik
Hei :hand:
Er det noen som vet pris og hvem som forhandler div. utv. til Y61 akslinger.?! ifra 5,29-5,40/5,44.?
Hvor får man best pris på Safari-snorkel..?!

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 20/10/2008, 19:23
StianHdj80
Skun akkurat til å skrive det samme så jeg hiver meg bare på her.. forresten y61 på 37" hvilken utveksling må jeg ha?

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 00:38
colormax
Bjørn-Erik skrev:Hei :hand:
Er det noen som vet pris og hvem som forhandler div. utv. til Y61 akslinger.?! ifra 5,29-5,40/5,44.?
Hvor får man best pris på Safari-snorkel..?!

Prøv www.offroadtarvike.net, No litt nytt for øyet :dance:
Tipper du får den snorkelen for best pris , om du ringer Ari ,. han har en sån Safarisorkel liggende til 2,8 98 mod y 61.
Ellers virker det som vi får de beste prisen fra Team Bertelsen, når vi henter det der direkte, da :roll:
men er det noen som har noen bedre handle steder så er vi selfølgelig kjempe intreserte i det.

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 21:13
57sugge
rustbjønn skrev:Skun akkurat til å skrive det samme så jeg hiver meg bare på her.. forresten y61 på 37" hvilken utveksling må jeg ha?


Har du manuell kasse burde du opp i rundt 50:1 på 1.gear lavserie. Biler som blir levert med hjul tilnærmet 37" som er bygd for å kjøre i skogen har slutveksel på 45 og oppover.
Det som er dumt er at y61 har lite gunstig utveksling på 1.gear. 4.556:1. Skulle vært nermere 6:1.
Skal du bytte utveksling i akslene må du opp i 5.44:1 i akslene for å få en grei sluttveksel totalt. Da blir det høyt turtall på landeveien. Regner ikke med det er noe problem langs veien med original utveksling i akslene, men bilen blir lat i skogen med store hjul på lavserien. Original utveksling i akslene er opgitt litt forskellig, men Nissan sier 4,11 og/eller 4,375 på y61 med 3L diesel

Bytt utveksling på lavserien i transfer kassa. Da beholder du utvekslingen som den er i høyserien mens utvekslingen i lavserien er mye større. Ulempen er at momentet blir større på diffene, men hvis du ikke skal gå helt av skaftet holder de lenge.Billigere er det også. Ca halv pris i forhold til å bytte utvekslingen i begge akslene.

Utvekslingen på transfer kassa i lavserien er originalt 2,02:1. Bytter du til 2,86:1 får du en slutveksel på 4,556*2,86*4,11=53,55. Originalt er det ca 38.
Bytter du utvekslingen i akslene får du 4,556*2,02*5,44=50,06. Men da blir bilen masete etter veien tror jeg.
Y60 går fint langs veien med 37" men den har 4,625 utveksling i akslene med 2,8 diesel.

Det er mine tanker om problemet, men det er sikkert noen som har bytta utveksling i akslene som du kan spørre. Dette er regnet ut med diverse militærbiler med dekk fra 36" til 40"som utganspunkt. De har bra lavserie.

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 22:52
colormax
2 ting her ,, en får ikke bare giret ned lavserien på disse :idea:
Med 37" så er de ca 15-20% for høyt giret= drar dårlig på 5 gir med manuelt gir. Forbruket blir også fort galt.
Prøv å sjekke litt på hva denne Y61 bryker av differ på bensin bilene, det pleier være en fin utveksling, ca 15-20% ned/opp
Y61 med 2,8 har en fin utveksling til 3,0l
så der kan det være muligheter for litt bytting og sparing av penger.
Dette er oplysninger som kommer fra mine danske venner, så håper det medfører riktighet.
Patrlens aksler , leveres til Y61 i 3 forskjelige utgaver :Whistle:

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 23:04
57sugge
Det var rart at det ikke går å gire ned lavserien på bilene vi har her hjemme. Lager ferdig drevsats i Australialand som girer ned bare lavserien. Koster 1300 australia dollar. Funker i alle y60 og y61 i australia i alle fall. Brukker samme transfer over hele verden. Din danske venn er forhandler for han også.

Y61 er levert med i alle fall 5 forskellige utvekslinger fra Nissan 4.111, 4,061, 4,375, 3,9 og 3,545.

http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Nissan-GQ-GU-extra-low-tc-gears.htm
http://www.marks4wd.com/distributors/distributor_intl.htm#Denmark

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 23:20
colormax
Sjekker det opp i morgen , ser ut til å være noe jeg isåfal har misforståt her.med denne transfer nedgiringen. :roll:

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 23:22
57sugge
Regner med det stemmer ja. Står i alle fall det på hjemmesiden. Skal se om ikke vi får lurt en kjenning med sølvfarget patrol til å prøve ut dette :wink:

These gears have been designed to directly replace the Nissan Patrol low range transfer case gears as fitted to all models from 1988 on.

The following three Low Range Ratios are now available.

High Range No Change remains 1:1
Low Range 2.484:1 = 24% reduction over standard

High Range No Change remains 1:1
Low Range 2.86:1 = 43% reduction over standard

High Range No Change remains 1:1
Low Range 3.743:1 = 85% reduction over standard

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 21/10/2008, 23:41
colormax
Blir spenende det, han Lømo har gjort noe lignende med sin y60.
Men der du egentlig trenger nedgiring mest, er jo i nettopp i høy serien først og fremst, det er jo der den ikke orker. når den er så høyt giret :idea:
jeg mener nærmere 20 % ned i akslene ville vært perfekt, litt lavere toppfart muligens, men vi har jo mye farts begrensninger her da.
jeg vil heller ha en bil som hollder farten i bakkene en at den går 140 på sletta.
da mener jeg du også vil ligge veldig nært ca 1.0L pr 10 km ved kjøring i ca 80kmt

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 22/10/2008, 10:04
colormax
Innrømelsens dag Sugga jeg hadde feil med nedgiringen :oops: og du hadde rett :wink:
Det er Lc bilene det er sån på og ikke Patrolen.
Men mener aksel nedgiring er det beste til vårt gjenomsnitlige bruk,
Dene bilen fungerer ikke dårlig med 37 og orgenal giring i terenget, og vil derfor fungere veldig bra med ca 20 % ned . å selfølgelig enå bedre i tærenget med mer nedgiring,
Det som jeg opplever mest iriterende med feil utveksling er bakkestart, bakkestart med henger rygging med henger, samt kjøring i 80-90 km slitsomt da motorefekten virker dårlig og en må gire for å holde farten,ved litt hellinger.
Lc min har ca 20++% feil utveksling bak, dette synes jeg ødla tæreng og skjenerelle bruker egenskaper med ca 40% mot det opptimale og orgenale.

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 22/10/2008, 10:51
zmike
Marks4wd har også nedgiring til akslene.. :Whistle:
http://www.marks4wd.com/products/diff_g ... nissan.htm

Psst..Colormax..de har til LC også.. :wink:
http://www.marks4wd.com/products/diff_g ... toyota.htm

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 22/10/2008, 17:21
colormax
Får vel bare få bestilt det, er ikke noe spesilt lurt å møte vintern med 20% forskjel foran og bak, virker dårlig.

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 23/10/2008, 18:39
Bjørn-Erik
colormax skrev:
Bjørn-Erik skrev:Hei :hand:
Er det noen som vet pris og hvem som forhandler div. utv. til Y61 akslinger.?! ifra 5,29-5,40/5,44.?
Hvor får man best pris på Safari-snorkel..?!

Prøv http://www.offroadtarvike.net, No litt nytt for øyet :dance:
Tipper du får den snorkelen for best pris , om du ringer Ari ,. han har en sån Safarisorkel liggende til 2,8 98 mod y 61.
Ellers virker det som vi får de beste prisen fra Team Bertelsen, når vi henter det der direkte, da :roll:
men er det noen som har noen bedre handle steder så er vi selfølgelig kjempe intreserte i det.

Takk for tipset Roger :wink:
Etter å ha fått diverse tilbud rundt omkring, så var faktisk Janne på Norsk Offroad Teknikk ca. kr. 150,- billigere inkl. frakt.., enn Bertelsen var uten frakt..
PS! det er bare 5-mnd. siden jeg kjøpte snorkel :wink:

57Sugge:
Y61 2,8tdi kom også i tillegg til de du nevner med 4.625 utv. bensin utgaven kom også med 4.88 utv. 8)
(er ikke sikker på om det gjelder alle typer, men ihvertfall 160)...
4.2d (Y60) kom vel med 4.11utv.org. men med litt annen utv. i gearkassa, Per "Pat42" har vel den utgaven... Mener han sa turtallet lå på ca.1500 i 100 km/t på 37"

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 23/10/2008, 21:38
colormax
Ikke lett å si hva ting koster hele tiden :D men viktig å kjøpe der en får det biligst . fikk pris på Safari snorkelen i går , den kostet kr 2850 .
så da har du fått en god pris på den, jeg har faktisk aldri fått di billigere, men dette er jo helt klart en possetiv utvikling.Så lenge vi har prisene , vet vi hva vi skal betale for tingene.
hadde en prat med Patt 42 i går om den nedgiringen , med 2,8L vi ble vel ganske enige om at en vil ha ca orgenal utveksling med en nedgiring på ca 20 % ,
nevnte det for steinar på Xtreme i dag også, han mente også ca det samme, om en skal bruke 37" dekk.
jeg har jo ikke veldig god kunskap med disse nedgiringene, bortset fra å kjøre biler med gale utvekslinger,
PS spidometeret til Patt42 viste 15 km for lite, han kjøpte GPS i går og ble litt overasket.

Re: Utveksling

InnleggSkrevet: 23/10/2008, 23:02
Kalle
colormax skrev:Ikke lett å si hva ting koster hele tiden :D men viktig å kjøpe der en får det biligst . fikk pris på Safari snorkelen i går , den kostet kr 2850 .
så da har du fått en god pris på den, jeg har faktisk aldri fått di billigere, men dette er jo helt klart en possetiv utvikling.Så lenge vi har prisene , vet vi hva vi skal betale for tingene.
hadde en prat med Patt 42 i går om den nedgiringen , med 2,8L vi ble vel ganske enige om at en vil ha ca orgenal utveksling med en nedgiring på ca 20 % ,
nevnte det for steinar på Xtreme i dag også, han mente også ca det samme, om en skal bruke 37" dekk.
jeg har jo ikke veldig god kunskap med disse nedgiringene, bortset fra å kjøre biler med gale utvekslinger,
PS spidometeret til Patt42 viste 15 km for lite, han kjøpte GPS i går og ble litt overasket.

Når den viste 15 for lite hvor fort kjørte han da. Det er jo på % på feilen der.. Men er vel enkelt å sette på en speedometer konverter.. bilen min viser nesten riktig nå me 33".