Dieselpumpa på kingcab



Re: Dieselpumpa på kingcab

Innlegg rob4x4 » 25/11/2010, 21:16

Hyggelig viss noen vet noe mer.
rob4x4

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 63
Registrert: 04/09/2010, 19:30

Re: Dieselpumpa på kingcab

Innlegg rob4x4 » 14/12/2010, 01:57

Vil da bare si at jeg har fått turbo i kingcabn. Nå går den mye bedre, å dæven for en forskjell! :) Har ikke fått målt turbotrykket enda, men skal kjøpe meg måler snart. Var en 6 timers jobb å montere den, kunne klart mye raskere hadde ikke jeg somlet så mye, men hadde god tid :p Tror jeg skal lage en liten guide slik at andre som lurer på turbo i king cab kan få se hvor lett det egentlig er å få til! :)
Sist endret av rob4x4 den 14/12/2010, 19:34, endret 1 gang
rob4x4

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 63
Registrert: 04/09/2010, 19:30

Re: Dieselpumpa på kingcab

Innlegg colormax » 14/12/2010, 06:59

Blir en helt annen bil dette, før og etter turbo montering, sikkert fler som ønsker litt info om dette. bilder er også fint.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Dieselpumpa på kingcab

Innlegg h.kronberget » 03/01/2011, 00:29

er også interessert i en HOW TO for sd25 motoren.. skal ha turbo så fort det blir litt varmere i været ;)
h.kronberget

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 8
Registrert: 27/06/2010, 22:40

Re: Dieselpumpa på kingcab

Innlegg pat42 » 03/01/2011, 23:11

VallyXtrim skrev:Stiller du på rett skru så får du mer trykk, er vel ikke mer problem med det. Var med på å stille på en 93mod. king cab med ettermontert turbo. Der stilte vi alt for mye til å begynne med og den gikk sånn veldig lenge før vi fikk vite hvordan den egentlig skulle stilles. Jeg forstår at for lite diesel fører til havari, men ikke for mye..


Stiller slett ikke trykket med den skruen, men mengden.

Det sitter en mengdeskrue bak på pumpa som man kun justerer innsprøytningsmengden med. Skal man justere "tenningen"
som det blir nevnt her tidligere må man justere forstillingen på pumpa. Det gjør man med vridningen på pumpehuset.
Det er helt feil at man ikke gjør noe galt med å stille på for mye mengde, dette er ikke det samme som å justere en bensinmotor, der er det positivt med overskudd på bensin. På en diesel blir dette motsatt da dieselen ikke bidrar til å kjøle motoren. dess større mengde, dess høyere temperatur i forbrenningsrommet.
En annen ting å tenke på er at en liten dieselpumpe som justeres mye opp bruker lengre tid på å sprøyte inn dieselen. Dette fører ofte til svart røyk fordi innsprøytningen skjer så sent at det blir ufullstendig forbrenning.
Optimalt sett når man monterer turbo og ic på en diesel burde man oppgradere til en pumpe med større stempel for å få inn den større mengden på mindre tid, i tillegg også dysespisser beregnet på større mengde for å få god forstøving. Iverste fall kan uvitenhet om dette føre til for høy temp i forbrenningsrommet, tenningsbank osv med knekt veiv og lignende som resultat.

Setter det litt på spissen for å påpeke at dette er ikke noe man fikler for mye med uten å vite hva man driver med :)

Det optimale slik jeg ser det på en TD25 med ettermontert turbo er å justere opp menden noe og justere fortennigen litt tidligere for å kompansere for økt leveringstid på pumpa. Ikke dumt å få en sjekk på dysespisser i samme slengen. Dette er en solid motor og sjangsen er vel stor for at motoren uanset overlever et par tre girbokser. Skift olje på den jevnlig.
(og ja jeg har montert turbo på D21 med TD25 om noen skulle lure på om jeg snakker ut fra intet :wink: ) Står om den i garasjen min forøvrig....
IC fra Saab 9000 er veldig bolt on på dette chassiset som et tips.
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 482
Registrert: 12/10/2007, 17:33
Bosted: Snåsa

Forrige

Returner til King cab & king cab navara D22

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest