Side 1 av 9
Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 13:56
Carl-Wilhelm
Hei.
Fikk problemer med motoren på min D22 i helga.
Kjørte opp en motbakke på E18 med ca 2tonn last (tilhenger) og fullt pådrag for å holde tritt med trafikken, og fikk en EKSTREM tikke / kaklelyd i motoren og den ristet noe enormt før jeg slo den av. Det høres ut som en mekanisk lyd.
Motoren har nok olje, og jeg har akkurat hatt oljeskift. Kjørt på Castrol olje så lenge jeg har hatt bilen.
Har noen andre vært borti dette?
Er forøvrig 2.5 TD motoren med 133Hk. 95000Km.
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 15:26
patrol for life
jeg kan nesten garantere deg at dette er rådebank. har overhalt 4 slike motorer bare nå i høst.
det er foresten utvidet garanti på dette problemet, 5 år eller 150 000km. så hvis bilen din er innafor begge disse så bør du oppsøke et nissan verksted så fort som mulig
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 16:21
Kalle
høres ut som dette er et stort problem me disse motorene.. går det ann å forebygge dette??
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 16:37
patrol for life
jeg tror det kan være en fordel å ta en såkalt innvendig motorvask innimellom.
Det er et stoff som man heller på før man bytter olje, dette renser oljekanaler og forebygger at de tetter seg.
Når jeg har overhalt disse motorene så ser det ut som at det kan være at det er oljekanalene som skylda
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 17:14
Carl-Wilhelm
Er det jeg har skjønt fra jeg kjøpte bilen, så jeg har ved hver oljeskift kjørt oljerens før tapping av olje. Har og kun kjørt Castrol olje på.
Lyden kom rimelig momentant (fra 0 til max lyd på ca 500meter med fullt pådrag).
Har allerede ringt Nissan og skal til de med bilen i morra tidlig.
Jeg har selv fulgt alle servicer, men det mangler en service fra før jeg kjøpte bilen. Jeg kjøpte bilen HOS Nissan.
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 18:07
Kalle
Får håpe de får fiksa bilen din..
Hvordan funker sånn innvendig motorvask??
Og hvor ofte bør en gjøre det??
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 18:12
patrol for life
Mann bare heller det på før man skal bytte olje, så lar man motoren stå litt på tomgang sånn at dette stoffet får tid til å løsne koksinga i oljekanaler. og da er det bare bytte olje og filter. dats it
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 18:42
Kalle
Får begynne me det.. De burde kanskje gjøre det når bilen er inne til servic..
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 18:51
Carl-Wilhelm
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
12/01/2009, 23:30
kenneth
OJ OJ OJ, Denne reparasjonen var blitt tatt på min 15000 km før jeg kjøpte den.
Fant kvitteringa på det, og den var på "bare" 56 000,-
Men det er vel 99 % sikkert en garantisak...
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
13/01/2009, 01:05
Kalle
Det var temmelig dyrt.. Bra det finnes garantier.. men burde de ikke finne probleme og kalle inn biler og få det fiksa?? eler ta det når bilen er på servic..
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
14/01/2009, 09:07
Carl-Wilhelm
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
14/01/2009, 21:15
Kalle
hørtes lurt ut.. skal begynne me det jeg og.. er så kjipt når det skjer noe me bilen.. blir et slit å komme seg til jobb osv..
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
14/01/2009, 23:56
tatatas
Det er etter det jeg har lest et problem med oljepumpa som kan være forløper til rådeproblemene. En O-ring i pumpa har vistnok en tendens til å bli utett og dermed tape oljetrykk, da er det ingenting forebyggende som motorvask o.l som hjelper.
Re: Motorhavari D22
Skrevet:
15/01/2009, 00:01
patrol for life
Kan være lurt å ettermontere en oljetrykksmåler da, slik at man kan holde et øye med dette.