Side 1 av 1

Lett heving

InnleggSkrevet: 16/08/2009, 13:28
nissankermitt
Hei :D hvordan utføre en enkel lett heving av navara d22?

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 16/08/2009, 15:19
KLAA
Absolutt enkleste og billigste er å skru opp tosjonsfjæringen forran pluss legge klosser imellom akselen og bladfjærene bak. Eneste negative med å skru opp tosjonen foran er at det lett blir vibrasjon fra drivakslingene foran ved bruk av 4wd pga stor vinkel på drivknutene.
Og så må en ikke glemme å få justert forstillings vinklene hovedsaklig pga spissingen forandrer seg ganske mye.

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 16/08/2009, 16:14
nissankermitt
vanskelig framme?

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 16/08/2009, 17:50
KLAA
Hvis du ser under bilen har du to metallstenger som går fra forstillinga og bakover. I enden av disse stengene er det en justering. Et langt gjengeparti med to muttere på som peker oppover. Her justerer du høyden foran.

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 17/08/2009, 00:43
colormax
nissankermitt skrev:Hei :D hvordan utføre en enkel lett heving av navara d22?


Drivknutene tåler fra 3ti max 5 cm oppjustering i forhold til høyden den har når den er ny.
Parker bilen på en rett plate, mål høyden fra bakken og oppunderkanten på alle skjermbuene, og skriv det opp, det er viktig. :idea:
Sjekk samtidig om bilen ser skjev ut på enn av sidene jeg ville tatt den 1/2 cm høyere på førersiden en pasasjer siden.
er torsjon din mye sigen fremme , så bør du vere litt forsiktig med å heve for mye, den blir veldig ubehaglig stiv om du tar for mye.

Når det gjelder bak så bytter du ut sjaklene med smørbare sjakler som er ca 5 cm lengre en di som står på, det gir en mer behagelig utfjering. (og større belastning på fjæra)
Så kan du legge på en kloss mellom fjæra og akselen . den kan vere 20 mm men da må du slipe litt ned der hondbrekket går( ca 2-3mm ned og sa 15mm langt ellers tror jeg du vil skade viren etter et stykke tid, du må også bruke litt lenger draband. for å få dette til å passe orntlig.
Du må også forlenge fjerbolten så den går både mellom fjera og klossen, pleier bruke umbrako og bare slipe/dreier ned bolten så passer det fint.
DETTE ER IKKE NOE VI ANBEFALLER DEG Å GJØRE, MEN DET VISER JO HVA SOM KAN GJØRES; IKKE GODKJEN OG HELLER IKKE EN VELDIG GOD LØSNING; MEN EN MÅTE DETTE KAN GJØRES PÅ :D

Egentlig det KLAA har fortalt deg, bare litt mer forklart. OME SETT er jo helt klart å foretrekke på disse bilene.

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 31/12/2009, 13:36
thethunder
Jeg gjorde dette på min D21 for noen år siden.
Skrudde opp torsjonene foran, og laga(!) nye sjakler bak. Det gikk fint igjennom Bilsildtrynet.
Men det er ulemper med dette.
Bilen ble stivere pga strammere torsjoner.
Hjulvinkelen ble feil foran, og øvre A-armer måtte shimses ut for å få rett vinkel. Dette gjorde verkstedet når jeg hadde forstillingskontroll.
Jeg fikk da plass til 32x11.5x15 på 8x15 med -25 i innpress.
Måtte bare frisere litt i skjørtet foran, samt litt bak (kanalen/skvettlappfestet).
Jeg vil nok anbefale OME 2" fra colormax ;-)

Re: Lett heving

InnleggSkrevet: 10/01/2010, 15:56
Ollila
Har heva min på torsjon foran og egen laga sjakler bak men har ikke fådd justert forstillinga. Va å kjørte nu når det har vært så kaldt (35minus) og begge boltan på øvre bæreroa mi skrudde sæ ut og forsvant!!!!!!!!!!!!! :bang: dempern e slådd i stykker, begge mansjettan e dradd av drivknuta, øvre brua har fådd sæ litt juling og begge bærekulan e ødelagt!!!!!!!!!!!!!
E litt fortvila nu i å med at æ bytte hele den sida i sommer etter en tur i skogen.

Kor mye shimsa dem ut a-arman dine???? fant nån a-amer men vet ikke om dem passe???? se link under

http://ruggedrocksoffroad.com/calmini-h ... -3704.html

Bor i pasvik forestn.....