Hei
Etter grundig vurdering, mye studier og mangel på Toyota Hi-lux i bruktbilmarkedet kjøpte jeg for ca 1år (eller var det to?) siden en 2003-modell Nissan Navara.
Etter å ha ringt rundt til utallige selgere og spurt om bilens fortid og bedt om servicehistorie som jeg sjekket opp mot faktiske serviceverksted (og til og med avdekket dokumentfalsk) falt tilslutt valget på en strøken og svært pent brukt Navara, vel vitende om at det her var en "mikroskopisk" sjanse for at motoren røyk om man ikke fulgte servicer slavisk.
Dette var en risk jeg var villig til å ta, men merker nå at jeg kjører bilen stadig med angst for å høre ulyder. (Er oppflasket på Toyota og vant med å ha så godt som null problem) Etter å ha meldt meg inn i Navara-gruppen for d22 på Facebook (95 medlemer) og generell lesning på nett synes jeg det begynner å bli så skandaløst mange havari raportert og så mye vag feilinformasjon (bla. fra lokalt verksted som representerer Nissan) at jeg ikke stoler på noen mer. Å stadig lese om Navara'er som bryter sammen mellom 100-150k er totalt uhørt for en så moderne bil, men Nissan har tydeligvis studert matematikken og kommet frem til at det er billigst å nekte ansvar. Da blir det vanskelig for oss enkelte forbruker.
Det jeg kunne tenke meg var å lodde stemningen for et gruppesøksmål, f.eks igjennom NAF (som vel hjelper med advokat) eller en advokat som evt går med på en deal med gruppen.
Grunnleggende fakta om gruppesøksmål: http://www.domstol.no/no/Nar-jeg-skal-i ... pesoksmal/
Om vi taper har vi nok uansett klart å gi Nissan en skrape i media som kan ha uante verdier for dem, samtidig som vi alle deler risken ved å sitte igjen med kostnader for evt. helt eller delvis tap. (jeg kan lite om utfallene).
Akkurat nå er bilen min fremdeles strøken, men en bruker på Facebook påstår at hennes plettfrie servicehistorie fremdeles ikke førte til noen klar innrømmelse fra Nissan.
Slik jeg ser det har jeg disse alternativer:
1.) Selge og bytte til toyota, tape 15-30k NOK i byttehandelen da jeg sikkert må gå på noen kompromiss i prosessen
2.) Reise til sverige og bytte alle deler FØR noe skjer hos Contrader i Söderhamn i sommer kr 14 000SEK +moms på norskegrensa og satse på at dette faktisk er riktige måten å gjøre det på
3.) Følge alle servicer som vanlig og la det stå til vel vitende om at min utvidede forsikring går ut i disse dager. Potensielt måtte legge ut 50 -90 000kr for ny motor etc
4.) Bruke privat tid, kontakte tv2 hjelper deg, NAFs advokathjelp, dagbladet, vg, Broom, verksteder som spesialiserer seg på å ta imot knuste d22 motorer (bør ha en formening om hva feilen er) og starte et gruppesøksmål som både rydder opp for de MED havari og de som vil ha aktuelle motorer forbedret.
Selv er jeg hverken mekaniker, bilkyndig eller direkte råket av problemet. Jeg er også konfliktsky (og langt fra noen kranglefant som man lett kan bli stemplet som) og sikkert ikke en særlig god leder. Jeg driver et firma alene, sitter i et borettslagstyre og har vel egentlig ikke tid til å være fanebærer for et gruppesøksmål, men blir jeg irritert nok så kommer det andre sider frem når rett skal være rett.
Skulle denne tråden kunne samle 20+ som kunne tenke seg å bruke kanskje 3mnd av sitt liv på en rettferdig sak så ringer jeg gladelig også alle i Facebook gruppen (de har jo fullt navn) og hører om de er interessert. Det er kun dem som går til søksmål som evt. får erstatning ved en dom. Jeg ringer også gladelig NAF eller advokater og hører om økonomisk risk og hvordan han tar honorar (har nok sett litt for mange amerikanske filmer her).
Noen kommentarer? Har dette vært diskutert før her inne eller andre steder på nett? Jeg mener å ha lest om samme misnøye i Sverige og google florerer med engelskspråklige horror-stories.
mvh
Snooz