Ikke noe god ide å sette inn 3.3 literen for den er mye større og forferdelig mye tyngre. Med mindre det er en skogsbil, er det noe jeg ikke ville vurdert i det hele tatt.
Du vil få kjempeproblemer med å få dette godkjent og EU kontroller blir ingen enkel sak.
Skjønner hvorfor du funderer, sugedieselen i KC er ikke mye å skremme folk med.
Når det gjelder turbo i den motoren som allerede sitter der er det mye enklere.
Regner med at det er en SD 25 som sitter der ettersom du skriver at det er en 86 modell.
Den motoren er ikke crossflow, det vil si at den har både eksos og innsugsmanifolden på samme side.
Litt trangere å bygge turbo på dem, men alt går. Må bare sveise sammen en del rørbend for å få plass til alt.
Motoren skal du ikke bekymre deg for, den tåler en del. Men du må åpne opp eksosen en del så det ikke blir så mye mottrykk, da vil motoren gå fort varm. Bygg et 2.5"anlegg hele veien med en passelig potte langt bak.
Hvis du setter inn en intercooler (den fra Saab 9000 passer som et skudd i grillen) kan du ladde 1 bar, uten intercooleren ville ikke jeg gått over 0.6-0.7 bar, spesiellt om sommeren.
Du må passe girboksen din godt, hvis noe ryker er det den. Skift olje oftere enn det foreskrevne intervall og fyll gjerne på en syntetisk 75W/90 GL4/GL5 girolje. Jeg har hørt at man ikke skal fylle en ren GL5 olje da noen av de oljene gjør at syncronringene i boksen får det tøft. Aldri opplevd det selv men.....
Hydro Texaco multigear S 75W/90 fungerer bra i alle fall.
Turboen du velger er ikke så nøye. En Garrett T25 er et greit pålitelig valg. Sitter standard i mange biler.
Hvis du velger en brukt turbo, så ta en som ikke har ligget lenge. Og ta en fra en bensinmotor på ca 1.8-2.0 liter.
Saab 900-9000, volvo 240, nissan 200sx osv, osv......
Bare spør om det er noe du lurer på