Sammen med en kamerat planlegger jeg en 2,5-3 ukers tur gjennom Marokko, med start og mål i Oslo. Totalt distanse på turen har vi grovt anslått til ca. 10.000 km!

Bilen som skal bringe oss fra A til B og tilbake er en D22, 2004 mod. Originalt så den slik ut;
Nå har jeg nesten kommet hit; . Har riktignok ikke fått på roofracket ennå, men det er like rundt hjørnet.
Så langt har bilen fått;
-Komplett OME sett med smørbare sjakler bak
-32" GY MTR på 15" original Nissan lettmetall felg
-Safari snorkel
-Asfir skliplater under hele bilen
-ARB sperre på bakaksel
-2x IPF 900XS i front (er nesten som å sette på sola)

-ganstercap
Følgende er planlagt gjort før vi setter i marsj;
-dual battery system for å ha litt mer strøm å gå på
-roofrack
-noen ekstra 1000-metere her og der
-litt småsnacks og kasse for innfesting av jerrykanner og vannkanner på planet.
-2x sandbrett
Vi planlegger som sagt avmarsj fra Oslo, med Kiel-ferga som første etappe. Sparer en del km. med å slippe å kjøre gjennom hele Danmark.
Videre går ferden gjennom hele Europa til byen Algeciras i sør-spania. Her blir det ferge over til den Spanske kolonien Ceuta som ligger helt nord i Marokko.
Derfra er planen å kjøre sørover, over Atlasfjella, ned i kantet på Sahara, gjennom deler av området her før vi krysser tilbake gjenom sør-altas, mid.atlas og videre tilbake til Ceuta.
Det finnes mange bra linker om marokko, og noen som har hjulpet oss mye er disse;
grei startside med endel info
meget bra forum med spørsmål og svar på det meste!
egentlig en motorsykkel side, men mye relevant info om Marokko
gratis GPS kart over Marokko
side med litt info og en del bra linker
En bok jeg også har hatt stor nytte av så langt er Sahara Overland, skrevet av Chris Scott;
- sho.jpg (3.34 KIB) Vist 16015 ganger
Det er selvsagt et hav av muligheter når det gjelder ruter, og hvor man kjører avhenger selvsagt av erfaring, bil, tid, hva man ønsker å se, når på året man kjører osv.
En rute som vi har kikket litt på, i alle fall som et utgangspunkt er denne;
Dette er som sagt et utgangspunkt, men vi ønsker å bruke litt mer tid på "ørken biten" samt i atlasfjella. Ruta er forresten hentet fra denne siden;
Når det gjelder overnatting er planen å bo i telt. Vi tar med et Hilleberg Tarra telt. Dette er et solid 2mannstelt som er selvstående, noe som er en fordel i løs sand o.l.
Når jeg får på roofrack på bilen er det også muligheter for å plassere det oppå her dersom det skulle bli behov. Teltet ser slik ut;
Når det gjelder navigasjon, har vi med oss et par papirkart i målestokk 1:1mill (Michelin roadmap nr. 742) Dette er et relativt bra kart, men mangler rutenett for UTM visning. Vi har også med oss GPS. Primær GPS vil bli en Garmin GPSmap 276C (støtter både topo kart og veikart. Denne vil bli montert i bilen, og så tar vi med i alle fall en GPSmap 60CSX som backup. Også denne støtter både topo og veikart.
- 276C.jpg (3.75 KIB) Vist 16009 ganger
- 60csx.jpg (2.11 KIB) Vist 16007 ganger
Mer info kommer etterhvert. Dersom det er andre som har gjort lignende turer, eller sitter på nyttig erfaring, info eller råd er det bare å dele