Etter å ha spurt litt her i forumet om dekk til D2´n så ble det en tur til Tønsberg og hilste på Colormax.
Og dekk ble det... GY 30x9,5x15..
Og så ble det merker på dørene
MEN.....
Hvorfor i huleste er bilen så jækla skeiv?????
Colormax finner frem tommestokken og vi måler i vei.. 4cm lavere på førersiden...

Greit at jeg ikke har den minste kroppen i klassen, men det får da være måte til skeivheter...
Colormax tilbyr seg å justere litt på torsjon for å rette på dette

MEN

Her er det mere som er galt
Etter en rask diagnose mener Colormax at det sannsynelig er bøyd tosjonsstag, og det ser ut til at det noe galt med bladgjærene, sannsynelig knekte blad.
Colormax nevner at han kan skaffe noen pent brukte fjærer til en rimelig pris, men jeg mener å ha lest noe om hevesett på forumet.
Etter en ukes tenking og litt sjekking av priser med Nissan, så tar jeg igjen kontakt med Colormax. Jeg har 2 klare meldinger..
Jeg SKAL ha takgrinda og jeg SKAL heve bilen.
En torsdags formiddag i begynnelsen av september får jeg en pm fra Colormax. "Kan du være med meg til Danmark søndag kveld?"
På fredags ettermiddag er fri fra jobben ordnet, Danske kroner er hentet i banken i passelige mengde og fergebilett er bestillt og betalt. Jeg er klar for en tur til Danmark for å få fikset fjærene mine.
Ferga legger fra kai i Larvik helt etter skjema på søndag ettermiddag, med en D22 foran og en Y60 bak på bildekket
Vi ankommer Danmark og legger snuta sørover. Etter å ha kjørt en stund på et virvarr av stadig mindre veier så svinger vi inn på et verksted ett sted i Danmark. Her setter vi igjen Y60´n og fortsetter videre i D22´n for å få oss litt søvn på kroa.
Her begynner det å bli litt motbakke, men vi har ikke skjønt det helt enda.
Når vi kommer til kroa er det stengt......

Selv puben er stengt...
Nå er ikke jeg spesielt høy i hatten. Klokken drar på mot midnatt og vi står ett sted i Danmark og overnattings stedet er stengt!
Men Colormax fikser opp, han har en avtale med innehaveren og kan diske opp med 2 stk klare rom.
Nå skal det bli slik at det blir noen timer med skravling og krussedulling på papirlapper, noe som resulterer i at vi ikke får somla oss i køya før klokka drar mot 04:00
I 8 tida er det opp igjen. Nå bærer turen til Bertilsen for å hente deler til både D22´n, Y60´n og ende noen flere biler hjemme i Norge.
Her står det en ARB fanger utstilt...

Her kommer nok Tine melk reklamen til sin rett. "Må ha det, bare MÅ ha det"

Ferdig lastet og klar for å reise tilbake til verkstedet.
Etter å ha lagt igjen en real månedslønn så bærer turen tilbake til verkstedet for å få byttet fjærene på D22´n.
Turen tilbake til verkstedet forløper seg uten større problemer.
På verkstedet holder de fortsatt på med Y60´n, her har det dukket opp flere problemer enn beregnet da det er kristiske deler som er utslitt.
Colormax klarer å skaffe tilveie nye og brukte deler for å få dette fikset på en rimelig men fosrvarlig og fornuftig måte.

Det blir mange telefoner til både Danmark og bileier i Norge for Colormax vedrørende disse utfordringene.
Klokken tikker og det er en time til vi må reise for å rekke ferga, og D22´n står fortsatt på bukken.
En time før ferga skal gå er bilene klare, men det er en times kjøring til fergekaia.
Tror aldri jeg har vært så glad for fartsgrenser på 130km/t
Vi rekker ferga og kommer oss til Kristiansand (Selvfølgelig ligger ferga til Larvik i tørrdokk denne uka)
Ankommer Kristiansand helt etter ruteskjema klokkan 23:59 på mandag kveld.
Colormax kjører føre oppover, mens jeg stopper i tollen for å ordne med toll og moms på varene. Dette skulle vise seg å ta et par timer, køen begynte på utsiden av ekspedisjons bygget.
Vegen hjem fra sørlandet kan begynne...

Bilen er høyere, fangeren er rå og gutten er trøtt, sliten og superfornøyd
Ved Grimstad MÅ jeg ha noe diesel på tanken, finner en besinstasjon (selvfølgelig ikke åpen) og starter fylling. etter 30+ liter så stopper pumpa..
kortet er tomt for cash
Jaja.. kjører videre og møter Colormax på en døgnåpen veikro.
Her blir vi sittende å skravle og drikke kaffe et par timer, da finner vi ut at vi skal reise videre til Tønsberg og få oss litt frokost der.

For så å sette på takgrinda før jeg reiser på jobb.
Ankommer Tønsberg by i 8 tida på tirsdags morgen, har nå vært våkne i 24 timer, og begynner å kjenne det på kroppen.
I det jeg er i ferd med å kjøre igjennom et kryss hvor jeg krysser litt dypere hjulspor i Tønsberg sentrum så kommer det et smell under bilen og bilen detter sammen
Jeg rapper desperat i lyshornet og vi stopper på siden av vegen, hva i Hel..ete skjedde nå, bilen har total slagside, høyre side foran ligger på støtputene...

Colormax kommer bort og titter sammen med meg, men nå er jeg så sliten og frustrert at jeg skjønner ikke hva det er jeg ser under her. Vi funderer et lite øyeblikk på om det ramma som er knekt foran, men det er da ikke SÅ mye rust under her.
Vi bestemmer oss for å kjøre til et verksted i Tønsberg som Colormax kjenner til i håp om å få litt hjelp til å sjekke hva som er skjedd.
Skal love dere at jeg følte meg ikke mye høy i hatten der jeg krabbet avgårde med en D22 som akkurat var heiset i hekken og senket i snuta. Ihvertfall ikke når du prøver deg på morgenrushet i 30-40 km/t... i 70 sona

Dette bilder klarer ikke fortelle hvor jævelig dette så ut, for ikke å snakke om hva jeg tenkte og følte der og da.
Men vi etterlater bilen på verkstedet etter å ha blitt lovet at de skal titte på den når de får ledig tid utover dagen for å kunne avklare hva som er galt.
Da er det tid for å prøve å få i seg denne frokosten igjen da....
Men først må vi levere Y60´n som har vært på verksted i Danmark. MEN!!!! når vi kommer dit så er nøklene til den bilen vi skal videre borte.... mistet??? hvor??? i danmark??? her er det 1000 spørsmål og ingen svar...
Vi endevender Y60´n..... Hvor i hel..ete er nøklene til den andre bilen.....
Finner ikke noe i Y60´n... derfor drar vi hjem til Colormax for å sjekke om de kan ligge igjen der... men neida....
Leiter igjennom Y60´n nok en gang.. resultatløst.... Nøklene er borte...
Men nå er klokka begynnt å bli så mye at Colormax må begynne å rydde og ordne med Hiace´n som er solgt og blir hentet om et par timer...
Etter en telefon til eieren av Y60´n får Colormax beskjed om at han kan låne bilen utover dagen.

Dette er første lyspunktet på en dag som nå er blitt ganske så trist og forfulgt av uhell.
De neste timene går med på å demontere lykter og utstyr og rydde ut av Hiace´n og svippe noen turer frem og tilbake til biltilsynet med den nye eieren.
Innimellom dette så har Colormax fått telefon fra verkstedet, det er torsjonsfestet på høyre side som er gått føyken på D22´n. Og jeg har fått ringt jobben og informert om at jeg nok ikke kommer på jobb denne dagen.
Klokka begynner å nærme seg 14:00 på torsdag og nå skal vi begynner jakten på deler til D22´n.
Først går turen til Nissan forhandlerern, de har ikke delen på lager, men bestiller en del som de skal få til dagen etter. Tok ikke sjangsen på noe annet.
Deretter mener Colormax at han har sett en D22 stå oppi Holmestrand ett sted.
På noen sideveger mellom Holmestrand og Horten... langt utpå bondelandet....under ei gul presening.....

Dette har aldri vært et vakrere syn. Her finner vi delene vi trenger...
Colormax ringer verkstedet igjen for å si i fra at vi har fått tak på deler, men jeg skrur som om det skulle være liv eller død.
Ingen svarer på verkstedet, klokka er blitt 15:10... HÆÆ!!! Stenger dem 15:00????
Nei vi må skru som f... videre....
Det er ikke optimalt å skru av torsjonsfestet bak på en bil om står på bakken, ihvertfall ikke når den står rett på tromler og skiver i tilegg.
Verkstedet ringer... men de har ikke tid til å gjøre noe med dette i dag... Colormax gåsnakker litt (ganske mye tror jeg) og de skal høre om det er noen av gutta som vil jobbe litt overtid..
Når virkelig skrur vi...
Bakre torsjonsfestet på en D22 fra 2005 er skrudd av på under halvtimen uten at bilen (chassiet) er løftet opp for å fjerne spenn i torsjonsstaget på under 30 minutter, og det nesten uten verktøy. (Fikk lånt noe på stedet).
Nå er det strake vegen tilbake til verkstedet for å få montert festet.
I 17 tida er vi på vei inn til Tønsberg igjen, NÅ! skal vi ha frokost...

Nå bestemte vi oss for å gi F... i takstativet, Jeg skulle ihvertfall hjem og sove.
Jeg treffer puta hjmme på krøderen 40 timer etter at vi sto opp i Danmark, men bilen er i orden....
Jeg må si at Colormax er ganske unik.
Er ikke mange jeg kjenner som etter ett døgn uten søvn, med veldig lite mat, setter andres behov for bistand føre seg selv.
Uten Colormax sin bistand i Tønsberg denne dagen hadde nok jeg sitti på en fortauskant ett eller annet sted og grini.

Dagen derpå