Beklager for så lang post, men jeg ønsker å klarlegge informasjon for andre som måtte ønske å bytte motor. Jeg plagdes fælt med å finne tilstrekkelig informasjon før jeg startet.
Jeg er åpen for nærmere forklaring hvis det måtte trengs. I tilegg tok jeg en haug med bilder gjennom motorbyttet.Glemt heilt av å få filma oppstart.. ska se ka æ får te når æ ska opp i garasjen kor det finnes lys!

Selve motorbyttet var egentlig bare å røsk ut og sett inn ny.
Skal sies at æ aldri har skrudd no på motor før, så gikk overaskende bra.
Jeg fikk tips om å markere alle slangene før jeg begynte, så jeg tok en farge på strips til f.eks vakumslange nr 1 og samme farge på kobling til vakumslange 1...
så når jeg hadde fått ut motoren, så var det veldig enkelt å finne ut av hvilken slange var til hva, på orginalmotoren.
Jeg brukte orginal strømkablene til Kingcabben og satte det rett på terranomotoren.
Det var enkelte koblinger på terranomotoren som ikke var på ledningsnettet mitt.
Etter hukommelse var ulikhetene på koblingene følgende:
en ekstra kobling (terranomotor) ved vantempen/radiatortemp.
2 EGR slanger som jeg stappa 2 skruer som skulle fungere som en blinding.
Bak dynamoen på vakumpumpa var det flere vakumslanger.. Jeg byttet bare "koppen" fra vakumpumpa som hadde 4 vakum inn/ut-tak til den som var fra King Cab (2 inn/ut-tak).
Kingcabben hadde turtellersensor over, ca midt i mellom motorvifta og dynamoen. Der kom det ut 2 ledninger.
Terranomotoren hadde ikke denne sensoren, hullet var plomert eller ikke borra opp.
Terranomotoren hadde derimot en kobling mellom servopumpa(?) og motorblokka med 3 ledningspoler i kontakten.
Lurer fælt på om dette kan være turtallssensoren til Terranoen.
Etter å ha lest litt på bl.a.
www.navara.asia fikk jeg følgende :
I have 2 TD27s. The tacho sensor for the non-turbo is on the front of the timing cover just under the alternator bracket. The turbo motor sensor was on the bottom of the timing cover under the injector pump. They are not interchangeable - ie the non turbo sensor is about 1/4 the number of pulses of the turbo and this cannot be made up by adjusting the pot in the tacho.
The best way to deal with this when replacing a standard TD27 with a Turbo motor I found is to change the timing covers. You can apparently buy a pulse converter box for about $500 that is able to be calibrated to adjust the pulses but, for me at least, it seemed more sensible just to change the covers. Do it before you put the new motor in though.
Ser ut som en "lost cause" for turteller i bilen....
*TIPS* Noen mener man er nødt til å ta ned framdiffen for å få ut motoren, dette stemmer ikke. sett en jekk under framsiden av girkassa, og jekk den opp sammens med motoren..
Endel risting og dræging/dytting, så kommer den seg ut.
*TIPS*