Må slenge meg på med litt utdypende info her:
Det begynner virkelig å dra seg til mot afrikatur! Om 14 dager befinner vi oss forhåpentligvis et sted dypt nede i Tyskland, på vei mot starten i Budapest. Det dukker stadig opp en del saker som må tas tak i, men heldigvis har færre og færre av dem sammenheng med bilen.
I forrige uke var den på en aldri så liten "spa-behandling" hos Toyota Oslo. Olje- og filterskifte rund baut, bytte av reimer, skiftet kryss i mellomaksel og styresnekke, skiftet diverse slanger og pakninger. Godt å få gjort, og gir oss en del færre ting å bekymre oss over underveis!
Det gjensto egentlig bare en STOR sak: det elektriske anlegget i bilen. Heldigvis for oss hadde Per Tore i Ferno Norden latt seg overtale til å bistå amatørene i romjula!
For å si det pent så var ikke anlegget helt patent... Mye skreddersøm og hjemmemekk som det ikke var råd å forstå seg på. Blanding av 12v og 24v, 4 batterier med litt skjevbelastning, 8 uttak til sigarettennere med 12 og 24v, lurvete kontakter og koblinger, kabler som gikk til gud vet hvor osv osv. Verre enn jeg trodde. I tillegg hadde vi jo utfordingene med alle kabler til lampene på taket som nærmest var klippet med hekkesaks etter takstativets noe akutte møte med en LITT for lav innkjøringsport til et parkeringshus... Med andre ord: nok å ta tak i!
Bilelektrisk skjønner jeg ikke bæret av, men det gjør heldigvis Per Tore! Jeg får utslett av digre ledningsklyser, men der i gården er det full kontroll.
Vi hadde første runde i bilen i går. Tok sin tid å skille skitt og kanel i kaoset. Byttet en haug med koblinger som hang sammen på trass og tilfeldigheter, monterte sub til stereoen, trakk en haug med nye kabler. Roger konstruerte og monterte nytt feste til batteri i motorrommet, laget lysbraketter og skiftet en slange som neppe hadde holdt helt til Afrika.
Innimellom fikk vi tittet litt på stilige skreddersydde løsninger Ferno Norden bygger for forsvaret og andre offentlige etater.
I morgen blir det ny tur til Horten, og sikkert noen nye utfordringer.