Heisann
Jeg tenkte jeg skulle lage meg en garasje jeg også. Og siden jeg ikke får bilen inn i den garasjen jeg har hjemme, får posten hete utenfor garasjen.
Det blir nok ikke så mye skruing, mekking og dype inngrep her som i andre garasjer - men etter hvert kan det vel skje litt av hvert her også. Jeg skal ihvertfall publisere det jeg måtte gjøre av dill og dall med bilen.
Jeg heter Jørn (også kalt pathman) og er fra Åsane i nordre del av Bergen, og en vil ofte se bilen min parkert utenfor garasjen om en følger E39 nordover.
Bilen er en 2006 (reg i november 06 og så vidt jeg kan finne ut produsert rundt mai samme år) Nissan Pathfinder SE med IT pack og automat og MT-pakke. Hva Mountaintruck-pakken på denne bilen består av kan sikkert Colormax ramse opp. Bilen var kjørt 42000 da Tom Henriksen på BNH solgte den til meg. Og siste året har jeg klart å la den rulle 30000 til.
Jeg var egentlig fast bestemt på å kjøpe en eller annen 35" Navara, men så dukket denne opp til en ikke altfor ille pris.
Før Pathfinderen har jeg hatt en blandet bilhistorie. Jeg har vært innom amerikanske vans, Jeep, VW, Porsche, gamle Opeler, og de fleste bilene har hatt mer eller mindre av klubbaktiviteter rundt seg.
Nedenfor skal jeg legge litt historikk og gamle bilder som er gravd fram fra skap og bokser.
Her er siste generasjonsskifte i bilparken. Min trofaste Jeep Wrangler hadde rullet 270000 km siden jeg kjøpte den ny sommeren 2000. Bilen er nå solgt tilbake til selgeren jeg kjøpte den av.
i Bergen og ellers i landet var meget aktiv og et hyggelig sted å være.
Men jeg er ikke helt fri for Nissan-gener heller.
Dette er min fars 1986-modell som han hadde hele første halvdel av 90-tallet. Den ble hyppig lånt, spesielt mens disse dekkene sto på. Senere ble den også lånt, men da av helt andre grunner.
Bilen er solgt for lenge siden og jeg aner ikke om den er i live ennå.
Denne Nissanen kjøpte min far som etterfølger til en annen kjekk liten Datsun.
Denne Datsunen var en artig sak. Hele pakken var importert fra USA av en eller annen. Det var montert tvillinghjul bak for bedre stabilitet med camper på. Innerste felg var snudd, og skrudd på med spacer på utsiden og innsiden, og ytterste hjul var skrudd på ytterste spacer. Rundt dette var det montert en glassfiberskjerm. Karmen bak var fra Toyota - hvorfor vet jeg ikke. I vognkortet var det enkelt og greit anført "tvillinghjul bak". Uten camper var bilen litt komisk - den så ut som en krympet og forvrengt Big Dually.
Camperen var en snedig sak fra Sun-Lite. God plass til 2 personer. Full ståhøyde med oppsveivet tak og alle fasiliteter unntatt dusj.
Bilen ved siden av er min 1977 Ford E350. Den skal jeg komme tilbake til.
Datsunen ble etter hvert byttet ut, og camperen modifisert litt og flyttet over på King-Caben.
Dette var turbil uten like. Jeg beslagla denne bilen hver sommer og kjørte Norge rundt med den.
Og dette var grunnen til at jeg nå var på jakt etter en Navara - for å kombinere den med en camper fra
Kanskje jeg angrer litt allerede.
Men tilbake til Forden.
Dette var et typisk 80-tallsprosjekt. Bygget fra en gammel avisbil. Innredet og sveist igjen vinduer i bakdørene.
Innredning i rød plysj og speil - verdig et hvilket som helst bordell
Kjøleskap for øl og vin. Pioneer komponent bilstereo - CBradio og mye mer.
Opprinnelig rekkesekser men byttet til 351Windsor fra en velvillig donorbil. (Selvfølgelig begynte vi på motorbyttet en onsdag og hadde planlagt å dra til Sverige på treff fredag. Jeg behøver vel ikke fortelle hvordan det gikk.
)
Bilen var lakkert i hvit pearl som brøt i rødt og lakkdesignen var stjålet fra en amerikansk Ford av samme type, funnet i et blad som ikke var i salg i Norge
Innvendig var det som sagt plysj og skai og speil.
Å bygge denne innredingen er faktisk noe av det mest artige jeg noen gang har gjort. Og jeg fik faktisk førstepremie for beste interiør på et treff før bilen en gang var ferdig.
På loftet et sted står en hel kasse med pokaler fra denne tiden. Første og andrepremier, beste interiør, best in show og gud vet hva.
Jeg antar denne bilen har avgått ved døden for lenge siden. Den ble solgt nordover et sted, men kom så tilbake og sto lenge i Fyllingsdalen i Bergen uten skilt.
Etter Forden var jeg innom Opel Kadett A og B mens jeg kjørte Mitsubishi Lancer som firmabil. Deretter ble det en VW 1300 som ble plukket i biter og bygget opp igjen. Bildene av denne er dessverre tapt, men jeg holder på med litt etterforskning i for å se om noen andre har noe.
Så fulgte en kjedelig periode med VW Golf i standardversjon før jeg kjøpte denne:
Det er vanskelig å finne så mye moro for så lite penger som i en Porsche 944.
Men den bilen er for lav til å snakke noe mere om her
Bilen befinner seg visstnok i Kopervik nå, og har forfalt en del.
Det var en kort bakgrunn om meg og noen av bilene jeg har hatt. Det finnes flere prosjekt jeg ikke har tatt med, med et sted får grensen gå
Og til slutt; Det øverste lange smale bildet...... Dit skal vi på en av de siste etappene av sommerturen 2009.