Har vært på biltilsynet i dag. Måtte ha inn div i vognkortet. Har OME sett godkjent fra før. Nå har jeg montert skjermbreddere, og i den prosessen kappet jeg bort målepunktet til biltilsynet. De målene som stod i vognkortet stemte derfor ikke. Kjørte opp på 37" med friskt mot (kun fordi jeg ikke gadd å skifte). Møtte en hyggelig kar som klemte til med målebånd å målte opp ny bredde på bilen og høyden nye høyden på fjærene. Så fortsatte han og skrive inn alternativ dekkdimensjon og felg. Måtte jo ha såpass med dekk når skjermene var så breie og fine. Dette gikk jo strålende tenkte jeg. Så dukket det opp en kolega av kontroløren som begynte å skape seg noe jævlig. Så enden på visa var at jeg hadde godkjent patrol med 37" i ca 2 min. Mye skrik å skrål inne i hallen medførte til slut en kontrollseddel rettet med planko fra godkjent med alternativ dekkdimensjon 37" på 12" felg, til mangelapp på for store hjul! Hjem å sette på originalhjulene for så å kjøre opp igjen Vedkommende som kom og lagde trøbbel er kjent for dette i Tønsberg. Han er også med på å godkjenne de fleste ombygde biler på TBG trafikkstasjon. Håper han havner et varmt sted. Trenger han hjelp med å komme ditt kjenner jeg flere som stiller opp for å gi han den farta han trenger.
En må huske på at kontrolørene på biltilsynet står fritt til å godkjenne nesten hva de selv ønsker. Ref kjøretøyforskriften kap. 7 ( Noen på biltilsynet påstår denne paragrafen ikke kan benyttes, eller at de ikke får lov til å benytte denne. Det tviler jeg sterkt på siden den fortsatt står i kjøretøyforskriften.)
7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419.
Det possitive er at det står både breddere og OME sett i vognkortet mitt nå. Det er jo bra.