Rocky-Patrol



Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/03/2010, 20:10

Då var det på tide å starte en egen garasjetråd her inne :wink:

"Hovedpersonene" i denne garasjen er i skrivende stund disse to:
Bilde

Rockyen ble kjøpt i dag :dance: Skal brukes som rein skogsbil. Tar den på henger til treff bakpå Patrolen. Begge bilene trenger litt stell og for Patrolen sin del kommer denne tråden i stor grad til å handle om restaurering. Rockyen har et knust CV-ledd og et knekt styrestag, så er litt skruing for å få den opp å gå. Flere bilder og mer info om bilene er ikke så veldig langt unna :Whistle:
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:43, endret 2 ganger.
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Pathman » 06/03/2010, 21:49

Velkommen med ny garasje. :dance:
Møtte deg og Rockyen i rundkjøringen i Knarvik i ettermiddag :D
Med hilsen
Pathman
_______________________________________
Naturen oppleves best fra bil !

Pathman finnes også på forumene Tur På Hjul, TomTom
og Scannernytt samt på Facebook og Twitter
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 395
Registrert: 22/09/2008, 23:37
Bosted: Bergen

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/03/2010, 22:36

Stemmer det ja, kom i fra Åsane der bilen ble hentet ;) Flott Pathfinder du har :clap:
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/03/2010, 22:48

Litt info om Rockyen:

- Land Cruiser for- og bakaksel. Sveist diff bak og locker framme
- 38" dekk
- Hilux girkasse
- Granada forgasser tror eg :P
- Veltebur og bøtteseter ;)

Bilde
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:42, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/03/2010, 23:32

Patrolen ble kjøpt i august 2009 med følgende mangellapp:

- Løse ledninger i motorom
- Mangelfull klamring bremserør bakaksel
- Rust bremserør bakaksel mot slanger
- Oljelekk fra motor
- Eksoslekk, hull foran potte
- Innfestning lenkestag venstre bak defekt
- Slakk lenkestag venstre foran
- Slakk alle styreledd
- Rust foran h. bakhjul i gulv
- Stor hjullagerslakk høyre forhjul
- Hjul feil dimensjon i forhold til vognkort
- Bremselys høyre side mangler
- Parklys venstre foran mangler
- Blinklys fungerer ikke

Det var med andre ord nok å gjøre på :P I tillegg var den usedvanlig tregstartet, det er den fortsatt, men med motorvarmer går det helt greit. Har av en eller annen grunn klart å ryke 3 motorvarmere siden høsten 2009 :bang:

Bilde like etter kjøp:
Bilde

Bilen skal som sagt restaureres, per dags dato er den i daglig drift, men så snart Boblen er ferdig begynner eg på den..

Et bilde av Boblen, karosseriet som gjøres klar til galvanisering (Ikke helt klart enda), et trent øye vil kunne se at hjulene som fungerer som bukker er 160-hjul :P
Bilde

Utgangspunktet:
Bilde

Bunnen er nesten ferdig så det er ikke så veldig langt igjen..(tror eg :P) - En liten avsporing her altså, kan bli et par av de i denne garasjen her :Whistle:


Men tilbake til Patrolen, har en liten plan på den:


- Få rammen galvanisert
- Ta rusten på karosseriet og få den lakkert i en mørk gråfarge
- Svarte white-spoke felger (Hørtes litt merkelig ut det der)
- Få oppjustert hengervekten
- Løse tregstartproblemet med motoren
- Vinsjfeste foran og bak. (Vinsjen kom på torsdag denne uken :))
- Hele sideruter bak
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 08:58, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 09/03/2010, 22:36

Demontering av CV-ledd på henger:

Bilde


Knekt styrestag:

Bilde

Knust CV-ledd :P:

Bilde


"Nytt" styrestag er sveist på, så nå er det å bytte CV-ledd og få motoren til å fungere litt bedre. - Blir fort sur når den er kald. Fikk et tips av selger å hente varme fra kjølevannet til choken - så skal prøve dette. Men kunne godt tenkt meg innsprut-motor eller diesel :think:
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:01, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 05/04/2010, 13:35

I desember rundet Patrolen 350 000 km, dette ble markert litt forsinket (en ukes tid siden) med kake :P: (Den står på 356 000 nå, neste kake blir på 400 000 :Whistle: )
Bilde

Så over til Rockyen:
Bilde
Hentet hjem litt deler (Hilux for- og bakaksling) sånn at eg får byttet den knuste drivknuten + ha litt slitedeler i reserve.. Vi var tre personer når dette skulle inn i Patrolen men når eg kom hjem og skulle ha det ut var eg plutselig alene så det endte med at eg skrudde Toyota inni i Nissanen - fikk jo stå under tak så var vel egentlig like greit :P

Bakakselen hadde diffbrems så denne blir byttet ut med lockeren framme
Differnsial med brems demontert (montert på Rockyen i dag):
Bilde


Ny motor ble hentet hjem lørdag:
Bilde
En VW 1,6 TD-motor fra en Jetta. Denne skal erstatte 3Y-motoren som står i, så må nok lage meg nye motorfester, en adapterplate og en overgang fra clutch til akselen i girkassen.


En annen ting som ble hentet hjem lørdag er dette campingvognunderstellet som skal bygges om til henger:
Bilde
Vet dette er blitt gjort før men tror eg skal høre med Statens Vegvesen før eg går i gang med ombyggingen :wink:



Litt for mange prosjekter på en og samme gang kanskje? :think:
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:05, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 05/04/2010, 13:50

Må si eg liker opplagringen av kingboltlagrene på Land Cruiser- og Hilux-akslingene. Veldig grei sak og bytte lager! Men å feste øvre og nedre kingbolt med muttere på "stud bolt" kunne de ha spart seg for. - Der er Nissan sin løsning på Patrolen (Y60 i hvertfall, vet ikke hvordan det er på de andre) med bolter mye bedre. -Når boltene er ute kan du vri litt på kingbolten hvis den ikke kommer lett, - hos Toyota må den trekkes rett ut pga "stud boltene" (noen som har et bedre norsk ord på disse?) noe som gjør demontering litt verre hvis det ikkje kommer lett.. - Min mening
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Tormod » 05/04/2010, 14:11

Er et reint helvete å få nedi de kingboltene..Sleit noe jævlig på hiluxen når jeg dreiv med det..Glad vi var 2 da vi gjorde det..
Patrol Y61 2004
Tormod

Advanced Driver
 
Innlegg: 1460
Registrert: 26/07/2009, 12:31
Bosted: Hadeland/Jaren

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 05/04/2010, 14:19

For de som liker lave bensinslukere, her er et Volvo 240 - V8-prosjekt som er innom tunet: Her på henger klar til å kjøres til eieren.
Bilde
Fikk en "to do"-liste om hva som gjensto når bilen ble plassert her i februar, kan ikkje si at eg er ferdig med den listen men nå skal den bort ettersom eieren har leid seg lokale.

Flott kombinasjon av Volvo 240 og V8:
Bilde

Her er dieselfjær på vei til å bli montert på høyresiden:
Bilde




En litt lavere bensinsluker:
Bilde
En Mercedes Benz 190E 2.5 16. - En konkurent til den første M3-en. Min bil fram til 31.05.2014 :wink:


Sånn, der var "garasjen" presentert, - kanskje på tide å gjøre noe? :P
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:23, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 05/04/2010, 14:22

Tormod skrev:Er et reint helvete å få nedi de kingboltene..Sleit noe jævlig på hiluxen når jeg dreiv med det..Glad vi var 2 da vi gjorde det..



Satser på at det ikkje blir så mye skruing i det området når detroitlockeren er byttet ut med diffbrems, men vet jo aldri :Whistle:
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg colormax » 05/04/2010, 21:03

Her kan vi vente oss mye spenende fremover tror jeg :mrgreen: :mrgreen: her virker det som det er overflod av motivasjon og arbeidslyst :dance: :dance: kjempe bra stå på , vi venter på oppdateringer.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/04/2010, 06:52

colormax skrev:Her kan vi vente oss mye spenende fremover tror jeg :mrgreen: :mrgreen: her virker det som det er overflod av motivasjon og arbeidslyst :dance: :dance: kjempe bra stå på , vi venter på oppdateringer.



Takk Roger!
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 19/04/2010, 21:40

Jakter på et mål til Y60en. Skulle gjerne hatt diameter på det hullet som gjør ytterringene til kingboltlagrene tilgjengelig fra innsiden..

Her ser dere ytteringene på en Hilux-aksling:
Bilde

Hullet som gjør ytterringen tilgjengelig fra innsiden:
Bilde

Grunnen for at eg trenger målet (Vil dreie meg en ring sånn at eg er klar når eg skal bytte neste gang):
Bilde
Rett og slett en aksling og en ring med styrehull.

Et par slag med hammeren og ytteringen er ute:
Bilde
Bilde

Noen som kunne tatt dette målet neste gang de bytter? :) Vil legge til at for at dette skal funke på en Y60 må man slå ut tetningene innenfor ytterringen, - men det er vel rimelig greit vil eg tro.




Tror kanskje eg har klart å ryke min 4. motorvarmer fra i høst av i dag. Tror ikkje den likte parkeringen min. - Latterlig :bang:
Sist endret av Ølle den 26/08/2011, 07:49, endret 2 ganger.
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Re: Rocky-Patrol

Innlegg Ølle » 06/05/2010, 21:17

En liten oppdatering:

Den 29.04 ble boblekarosseriet kjørt til galvanisering, vet ikke når vi får det igjen men er veldig spent på hvordan det vil se ut.. Her er et bilde tatt 20.04 - på vei hjem til sveiseapparatet:
Bilde

Når det gjelder campingvognunderstellet som det er bilde av i et tidligere innlegg så har eg snakket med Statens Vegvesen - Det er lov å bygge sin egen henger om fra en campingvogn.

Rockyen har det ikke blitt gjort så mye med egentlig. - Håper å ha den klar til NC 29.05.. :)


Litt utenfor veien: Sist lørdag skulle eg hente ved i skogen med Patrolen:
Bilde
Her har vi første lasset, gikk veldig greit

Men når eg skulle hente det andre lasset gikk det litt gale:
Bilde
Det var plutselig en liten myr der eg skulle snu. Kunne ikke gjøre så mye lørdagen så eg lot bilen stå - når eg kom tilbake dagen derpå hadde bilen sunket noe. Hjalp ikke akkurat noe særlig :P

Løsningen ble å skru av hengerfeste og sveise fast et firkantfeste:
Bilde
Dimensjonen er 60x60x5 - hullene er på litt over 12 mm og avstanden mellom dem er 50 mm. Tapte litt høyde med denne løsningen, så hvis det får mye å si må det bli heving eller hengerfeste som går direkte i firkantfestet.. Takk til NIS for firkantstålet!

Deretter måtte eg lage feste til selve vinsjen (En T-max fra netthandelen):
Bilde
Lakk og runding av kanter fikk vente, - eg trengte vinsjen med en gang :P Takk til Robin for platene!

Med en stropp rundt en egnet trestamme fikk vinsjen meg ut av gjørmen:
Bilde

Vinsj montert på bil:
Bilde
Vinsjefeste fremme kommer forhåpentligvis før eg trenger det :P Andre ting som kunne vært kjekt å ha må være highlift-jekk og kasteblokk. Når nye dekk skal kjøpes inn blir det nok MT-dekk.



Verdt å nevne er at eg har satt ny rekord når det kommer til kaldstart uten motorvarmer i går: 1 min og 5 sekund. - At tiden faller har nok med at været har blitt varmere men 1 min er fortsatt altfor mye. Er rett og slett møkk lei av å bytte motorvarmer (forstår ikke hvorfor bilen min eter varmeelementene) - Så ønsker å finne ut hvorfor bilen min er så treig når den er kald sånn at eg slipper å bruke motorvarmer for å starte på en normal måte. En på jobben foreslo at det kunne være dysene mine ettersom det ryker voldsomt like etter start. Et firma eg ringte som blant annet driver med overhaling av dyser mente det kunne være glødingen... - Har filmet en kaldstart uten motovarmer og har tenkt å vise denne filmen til de, kan være all røyken kan fortelle de noe. Eg vet ikke selv, men kan tenke meg at kompresjonen når motoren er kald er dårlig og at den starter derfor treigt.. Den bruker verken olje eller vann. Blir ikke helt klok :think:
Sist endret av Ølle den 25/08/2011, 09:38, endret 1 gang
Ølle

Offroader
 
Innlegg: 175
Registrert: 26/08/2009, 12:25

Neste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester