Etter litt mye mas fra Colormax om at jeg må legg inn litt info om mitt lille prosjekt.
Er en Y60 med RD motor. En lang historie kort: Fått nåija pga sen oljetrykk ved kald start, ca 5-6 sekund før lampe slukkes, 4 bar ved tomgang på kald motor, men går opp til 6 om man kjører. 1,9 bar ved tomgang driftsvarm motor, og 4,1 bar ved 3000 omrd. Så den lå godt innen for grenser.
Så motor ble tatt ut. Finner samme feil som tidlig modeller av RB motor hadde, det vil si at veiva og oljepumpe har for liten kontakt flate. Så begge slites veldig mye, og det går mest utover pumpa, den blir på en måte klemt utover i det område hvor kontakt med veiv er, og skaden jeg finner her er at den lille tannhjulet blir presset mot pumpehuset, og spiser seg inn i den. Og det er her jeg tror at den mister oljen tilbake til sumpen. Må bare legge til, at alle pakninger og pick-up er hele. Men nok om det.
Så er det en ting til som jeg ikke trives helt med, det er at man skal over 2300 omdr før den bynner å krefte orntli.
Min planer er å få gjort noe med oljepumpe, diesel og åndinga.
Oljepumpe som jeg skal bruke er til en RB26, litt modd for å tilpasse den.
Dieselpumpe har fått litt oppgraderte deler, større stempel og kam. I teorien skal den klare å fore suppe til godt over 300hk.
Turbo er en GT2560R.
3" skorstein, hele veeien fra turbo.
Intercooler er en hybrid til en R33 gts-t.
Var montert en GIK intercooler på min fra bilen var ny. Den er tatt bort.
Orginal oljekjøler får ikke plass. Så jeg tenkte på å sette en annen med termostat, så jeg lurer på om det bare er å blende igjen rørene som er der org.
Roger vil ha bilder inn her, så jeg skal fixe noen