Hartz KC 94



Re: Hartz KC 94

Innlegg colormax » 14/01/2013, 22:49

Bare å sørge for att du har alle delene du trenger, for det er gjerne der det stopper, men lykke til :-)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 21/01/2013, 11:37

Nå mens jeg fortsatt venter på motoren har jeg fått tak i nytt dashboard, av den nye "runde" typen fra Kingcab Deluxe/terrano modellene.

Nesten ferdig, sykt mye ledninger som måtte kobles om på!
Tenkte jeg skulle fikse turtallsfeilenn mens jeg var i gang. Jeg får ikke noe utslag på 4 forskjellige instrumentpaneler :S
Går utifra at det er ledningen eller sensoren som er noe gærnt med, men sliter med å finne hvor den henter signalt fra.

Har hørt og lest mye forskjellig på nettet, alt fra ECU, svinghjulet og dynamo.
Det går 3 forskjellige ledninger til turtallsmåleren. Vil anta at det er PLUSS, MINUS og SIGNAL'et fra sensoren.

Er det noen her som vet hvor signalet kommer fra, og farve på ledning?
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 23/01/2013, 00:34

Da har jeg endelig fått overført litt bilder til dataen.

Fant bilde av når jeg la inn anlegget for noen måneder siden
Bilde


Brodern hadde fått skaffet seg Baja-fanger. Den måtte jo testes.
Bilde

Bilde
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 23/01/2013, 00:40

Tilbake til nåtiden:

Har vært å fått tak i litt div interiør deler.
Bilde
Bilde
Bilde


Trodde selve jobben skulle ta 1-2 dager, men nå er det gått 3-4 dager og alt er ennå ikke heilt tipp topp.
Her er det bilde fra hvordan det så ut til å begynne med

Bilde
Hjemmelaget stasj til ryggekamera
Bilde

Bilde
Bilde

Gammel-lister
Bilde

Fant noen tøffe 4x4 dørlister!
Bilde
Bilde
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 23/01/2013, 00:41

Og Sist, men ikke minst.......



Bilde

Nu va motoren kommet!
Helga/før-og-etter-uka er offesielt booket!
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 27/01/2013, 02:16

Har starte motorbyttet.
Bilde

Bilde

Akkurat fått motorn fast i girkassa.
Skal se om æ blir ferdig med all rør og ledningskaos'et i løpet av morgendagen.
Kanskje man kan håp på en liten test start da og :prey:
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Kewiin » 30/01/2013, 19:13

Flott bil du har! :D Hvor mye ligger disse Terrano - motorene på ? =D Vurderer selv et bytte på min 87' mod, før eller siden :)
Kewiin

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 21/10/2012, 18:50
Bosted: Saltdal

Re: Hartz KC 94

Innlegg Kewiin » 30/01/2013, 19:16

Må du filme oppstarten å slenge ut !
Kewiin

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 21/10/2012, 18:50
Bosted: Saltdal

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 31/01/2013, 03:02

Kan jo bare si at det var en helt syk forskjell fra 2.5td til 2.7 turbo...!
Mistenker tidligere eier(e) har justert pumpa/ladetrykket, for den ga rå turbolyd og gikk bra :D
Skal få se om jeg får lagt ut en liten filmsnutt i løpet av morgendagen :mrgreen:

Jeg har sett på terranomotor i ca 2 år nå.... Varierer litt i pris.
Bruktdeler forhandler skal gjerne ha 15.000 + for en motor som kan fungere.
Kjøper du hos private personer kan du vell være heldig å komme ned i 5-6 tusen.
Jeg personlig, kjøpte motoren for 8500,- inkl frakt fra trondheim, rimelig fornøyd.

Virkelig verdt pengene.


Må bare legge til at jeg fikk dobbeldin spiller i posten i dag, Eonon G2203VE fra Hong Kong.
Bestillte den natt til søndag, var levert på dør uttafor bodø på en onsdag. Meget imponert over privat-frakten
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Kewiin » 31/01/2013, 22:42

Ja, kan tenkes at det gjorde forskjell! Er ikke mye fræs i orginalmotoren! =)
Var jo ikke ille pris på den da. Var det mye mikkmakk med å få det i sammen ?
Kewiin

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 21/10/2012, 18:50
Bosted: Saltdal

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 07/02/2013, 21:59

Beklager for så lang post, men jeg ønsker å klarlegge informasjon for andre som måtte ønske å bytte motor. Jeg plagdes fælt med å finne tilstrekkelig informasjon før jeg startet.
Jeg er åpen for nærmere forklaring hvis det måtte trengs. I tilegg tok jeg en haug med bilder gjennom motorbyttet.


Glemt heilt av å få filma oppstart.. ska se ka æ får te når æ ska opp i garasjen kor det finnes lys! :P

Selve motorbyttet var egentlig bare å røsk ut og sett inn ny.
Skal sies at æ aldri har skrudd no på motor før, så gikk overaskende bra.
Jeg fikk tips om å markere alle slangene før jeg begynte, så jeg tok en farge på strips til f.eks vakumslange nr 1 og samme farge på kobling til vakumslange 1...
så når jeg hadde fått ut motoren, så var det veldig enkelt å finne ut av hvilken slange var til hva, på orginalmotoren.

Jeg brukte orginal strømkablene til Kingcabben og satte det rett på terranomotoren.
Det var enkelte koblinger på terranomotoren som ikke var på ledningsnettet mitt.
Etter hukommelse var ulikhetene på koblingene følgende:
en ekstra kobling (terranomotor) ved vantempen/radiatortemp.
2 EGR slanger som jeg stappa 2 skruer som skulle fungere som en blinding.
Bak dynamoen på vakumpumpa var det flere vakumslanger.. Jeg byttet bare "koppen" fra vakumpumpa som hadde 4 vakum inn/ut-tak til den som var fra King Cab (2 inn/ut-tak).

Kingcabben hadde turtellersensor over, ca midt i mellom motorvifta og dynamoen. Der kom det ut 2 ledninger.
Terranomotoren hadde ikke denne sensoren, hullet var plomert eller ikke borra opp.

Terranomotoren hadde derimot en kobling mellom servopumpa(?) og motorblokka med 3 ledningspoler i kontakten.
Lurer fælt på om dette kan være turtallssensoren til Terranoen.
Etter å ha lest litt på bl.a. www.navara.asia fikk jeg følgende :

I have 2 TD27s. The tacho sensor for the non-turbo is on the front of the timing cover just under the alternator bracket. The turbo motor sensor was on the bottom of the timing cover under the injector pump. They are not interchangeable - ie the non turbo sensor is about 1/4 the number of pulses of the turbo and this cannot be made up by adjusting the pot in the tacho.

The best way to deal with this when replacing a standard TD27 with a Turbo motor I found is to change the timing covers. You can apparently buy a pulse converter box for about $500 that is able to be calibrated to adjust the pulses but, for me at least, it seemed more sensible just to change the covers. Do it before you put the new motor in though.



Ser ut som en "lost cause" for turteller i bilen.... :(

*TIPS* Noen mener man er nødt til å ta ned framdiffen for å få ut motoren, dette stemmer ikke. sett en jekk under framsiden av girkassa, og jekk den opp sammens med motoren..
Endel risting og dræging/dytting, så kommer den seg ut. *TIPS*
Sist endret av Hartz den 26/03/2013, 13:41, endret 1 gang
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Kewiin » 09/02/2013, 03:09

Hartz skrev:Beklager for så lang post, men jeg ønsker å klarlegge informasjon for andre som måtte ønske å bytte motor. Jeg plages fælt med å finne tilstrekkelig informasjon før jeg startet.
Jeg er åpen for nærmere forklaring hvis det måtte trengs. I tilegg tok jeg en haug gjennom motorbyttet.



Selve motorbyttet var egentlig bare å røsk ut og sett inn ny.
Skal sies at æ aldri har skrudd no på motor før, så gikk overaskende bra.


Kan lett se for meg at det ikke var tilstrekkelig info ang. motorbyttet. Hadde vært veldig kjekt med en liten "How To" ;)

Det var godt å høre, jeg så for meg at det var et sant mareritt og skulle bytte motor. Synd med de "ekstra" kablene :/ Må jo være noen som har gjort dette før på dette forumet som kanskje kan bistå med litt hjelp... Evt. Offroad.no , pirate4x4 ....
Kewiin

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 10
Registrert: 21/10/2012, 18:50
Bosted: Saltdal

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 26/03/2013, 13:48

Ikke lenge til JAWC nå...!

Har litt små prosjekter jeg har starta med som jeg ønsker å være ferdig med før JAWC.
Har fått flitt deler, div Snorkel-topper, LED arbeidslys og litt annet små rusk.
Starta med snorkelen i går kveld, har fått kappa gjennom skjermen og inn i motorrommet. Så nå er det vell bare å få festa snorkelen for testing, så få den lakkert svart.

Siden jeg har fått arbeidslys som mest sannsynlig skal erstatte taklysa, kan det hende at jeg skal legge 4xHella Jumbo 220 ut for salg.
Hvis det er noen her som er keen på lys av den gamle typen (firkanta), så er det bare å ta kontakt.

ja forresten.. Driver å ser etter intercooler. Har hørt at Saab 9000 sin IC skal passe greit, men er det noen som har noen erfaring med disse, evt Biltema sine?
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 15/07/2013, 23:47

Da var Saab 9000 intercooler + røra ankommet.
kjøpte fra Ebay for 50£ pluss frakt, tok ca 1,5 uke.

Får se jeg får satt den fast i pickup'en om ei stund.. er midt oppi oppleiting av elektrisk feil, så bilen ser ikke ut!
Tatt ut dash og masse annet mikkmakk, og etter en rundt 20timer i garasjen har jeg enda ikke løst problemet =/
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 19/07/2013, 17:16

Har funnet feilen.
Var ett par ledninger fram til hovedlys/dagslys relèet som var dårlige.
Fikk tilslutt lånt meg serviceboka fra Nissan nå som motivasjonen var på det laveste.
Gikk ikke lang tid å finn problemet når man har ei sånn kjekk bok!

Bilde


Mens jeg sitter her å skriver, fikkjeg levert en ny pakke fra DHL på døra.
Autometer guages som skal legges inn nå som jeg må sette inn alt interiøret igjen.
Helt perfekt timing :dance:
Bilde
Bilde
Bilde
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Forrige

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester