Hartz KC 94



Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 15/06/2011, 02:35

Velkommen
Krabba ble kjøpt sommer 2010 som første bil av en stolt 19åring med store sko å fylle etter sin bror.
Bilens tilstand i røffe tak var som følger, 33" bf all terrain, hevet på klosser rundt 3" og en suge Diesel på 2.5L

Bilde

Det ble noen små fix her og der som f.eks plassert et anlegg i bilen, nye sete trekk, bytta olje etc.
og etter som kulda tok slaget, var det på med vinterdekk.
Bilde

Dette var jo ikke mye stas.. Så seipings og pigg ble det på 33" erne.
Ellers så er det en del småplukk som er gjort;
4 hella firkant formet lys på tak
2 ekstra ryggelys bak
Byttet bakløktene
K&N luftfilter
OME fjærsett med støtdempere.
CB radio
Ryggekamera og skjerm
Byttet enkelte interiørdeler

Bilde

Mars 2011 dro jeg inn i forsvaret og har vært litt tamt siden da fra den økonomiske siden.
Klarte akkurat å tyne ut ett sett med 35" General Grabber at2 før jeg dro, som jeg fikk montert på for knapt en månede siden.

Bilde

Den stakkars 2.5diesel'n og clutchen sliter fælt nå med orginale utvekslinger, så planen var å kjøpe nye utvekslinger nå som det nærmet seg sommern.
Tanken var 4.88:1, eventuelt 5.13:1. Men det viser seg til at ingen nettsider selger utvekslinger for både fram og bak.
Det vil da si at jeg blir nødt til å bestille fra to forskjellige sider, hvor bare bak utvekslingen ville koste 1500$ med frakt + fortolling og moms.
Dette blir nok litt for hardt for en stakkar med drøye 100lappen om dagen.

Vurderer å legge utvekslinene på is for nå, og heller gå for en 2.7td fra en terrano og en centerforce II clutch for å kompansere litt for dekkene.
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg colormax » 15/06/2011, 04:57

Var da en helt urimelig pris på disse nedgiringene. må da være noen som skaffer dette mye rimligere??
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 15/06/2011, 09:00

Virket som om at de på 4x4parts hadde en minstepris i frakt på 990$.
Selve giringa koster 450$, pluss eventuelle installasjons pakkninger på ett par hundre dollar.
Hadde de hatt mulighet å levere for begge sidene, så ville jeg nok ha kjøpt litt flere ting hos de når man først har en slik fraktpris.

En mulighet ville jo ha vært jetcarrier, men igjen så vet jeg ikke hvilken fraktpris man får inne i USA
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Powel » 15/06/2011, 21:35

men du må sende mail til dem! for da ordner di en helt annen fraktpris! er helt vilt det som står på siden der! så send mail, så ordner det seg. =)
Kristoffer
D22- 00 mod- 2" Ironman- 33/12.5-15 Bf Mud - Arb vinsjefanger - Safari snorkel. Veltebøyle - *Solgt*

4Runner- 93 mod- 2"OME- 35/12.5-15 Cooper Stt- Safari snorkel- Tmax vinsj. *Solgt*

Kort Patrol 85 mod- 0" hevesett - 37/14-15 Irok Superswamper- Warn vinsj
Powel

Grøftas Konge
 
Innlegg: 315
Registrert: 14/11/2010, 22:42
Bosted: Landåsbygda (søndre land)

Re: Hartz KC 94

Innlegg rob4x4 » 17/06/2011, 18:45

Rå king cab! Hvor får du tak i centerforce clutchen?
rob4x4

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 63
Registrert: 04/09/2010, 19:30

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 20/06/2011, 19:03

Fikk plutselig en helt ekstrem risting i hele bilen her om dagen, virker som om opphengspakninga til mellomakseln va gåen.
Bestillte ny ifra Austrailia for rundt 5-600kr med frakt. Vart ikke så ille i forhold til det billigste jeg fikk tak i norge, som lå på 4x pris.

Nå viste det seg at giringa ble litt mer komplisert i forhold til hva jeg hadde tenkt.
Viser seg ut til at jeg blir nødt til å bytte akslingen bak, eventuelt framdiffen også bare for å få bedre giring.
Har litt begrenset med tid nå i sommer, så heller nok mot ny motor. Men ingen ting er skrevet i stein.

I dag har jeg bestillt nye deler fra usa, 4x4 parts. Dette skal sendes med UPS Ground Service til Florida, hvor Jet Carrier flyr pakken heim nordover. Har ikke brukt verken 4x4Parts eller JetCarrier før, men håper på positivt resultat.
Bestillte Centerforce II clutch og en rekke cv "boots".
Får håpe det blir nymotor, siden den eller girkassa må vekk for å få på plass clutchen uansett ^^

Neste på agendaen er startmotor og eventuelt en dynamo/girkasse... Gi meg en Shoutout hvis noen har noe liggende
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg colormax » 20/06/2011, 22:41

Har en kjempefin bil her går som en klokke til ca 5000 kr
der kan du få alle tingene du trenger eller kommer til å trenge.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Hartz KC 94

Innlegg rob4x4 » 21/06/2011, 00:29

Tar du 5000,- for hele bilen colormax?
rob4x4

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 63
Registrert: 04/09/2010, 19:30

Re: Hartz KC 94

Innlegg colormax » 22/06/2011, 09:39

For alt som er på bilen ja. men den er desverre godt i hugge prosessen. så vi får den ikke med oss, må demonteres på plassen. satt til side og venter på en eller fler entusiaster.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 29/06/2011, 10:29

Hørtes bra ut det Colormax, men blir nok en liten stund før jeg eventuelt kan kjøpe den. får bare håpe den blir stående en stund :lol:

Jeg fikk Center Bearingen fra austrailia for ett par dager siden. Tok bare 9 dager fra bestilling til den var i postkassa, blir nok å bestille mer fra austrailia framover :)
Relativt enkel jobb å gjøre, men krevde no verktøy jeg ikke hadde. Kjøpte en tersje dagen etterpå og lagde en hjemmelaget "nissan special tool 59xx-xx" bla bla, for å få opp låsemuttern i mellomakselen.

jeg støtte på noen problemer som fortsatt ikke er løst.
Når jeg skulle montere feste-ringen til foringen i braketten, måtte jeg dytte mellomakselen godt bakover. Dette gjorde at gummiforingen lå i spenn når den var montert.
Ikke nok med det. Når mellomakslingen skulle festes i bakakslingen var det ca 1-2cm mellomrom mellom de. Jeg fikk festet de etter litt om og men, men når jeg strammet opp festet, så ble gummien dregd mer i spenn. Den indre delen av foringen kom mer og mer ut av posisjon.

på bildene er det montert små skiver/shims i akslingfestene. Prøvde dette for å minske "utdregingen" av foringen.
Bilde
Bilde
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Fevikpirates » 18/01/2012, 00:20

Gamle bilen min jo :) Men da jeg hadde den var den Sølv:) Syns den skulle vært sånn fortsatt :)
Fevikpirates

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 34
Registrert: 05/10/2008, 22:02

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 11/02/2012, 04:00

Hyggelig å få besøk av tidligere eier :)
Bilen ser ut til å ha vært utsatt for litt vell røft bruk, ganske mye bulker etc..
pluss svartmalinga virker som om den er der for å dekke til "skjønnhetsflekkene" ^^,

Nå begynner Militærtjenesten å vende mot slutten, og bilen skal om ikke lenge til au-au-test (EU-godkjenning)..
Center Bearing'a har nå røket igjen, og er nå på utkikk etter ny løsning. Skal prøve å få tak i en mellomaksling fra en D22, ca årsmodell 2001-2004.
Disse skal visst være "one-shaft" i stedet for "two-shaft". Da vil jeg bli kvitt centerbearing problemet FOR GODT!

Dynamoen er begynt å bli skikkelig dårlig for tia, kanskje børstene, men er nå på utkikk hvis noen har noe liggende.
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 28/02/2012, 15:23

Har bestillt Dynamo fra Victoria Auto Parts, ble 1000kr + moms og fortolling, i forhold til 4-5k som var det billigste jeg fant i norge.
Håper den kommer fram før JAWC treffet.

Idag har jeg fått seipa 35" på Salten Dekkservice, tok en 200lapp pr dekk, grei pris...
Kjøpt også inn 10l motorolje, oljefilter og en oljespilltank ...
Skal bytte olja siden det begynner å bli ei stund siden sist, og kan huske at det har vært blandet non skvetter med semisyntetisk/helsyntetisk i mineralolja..
håper byttinga hjelper litt på svettinga
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 04/05/2012, 19:39

Da har biln vært på Eu-kontroll..
Gikk overraskende bra selv om det var en del 2'er feil.

fikk på blant annet:

Slitasje på skive, venstre foran, Stor slitasje i indre endeledd venstre siden, slakk i hjullager, drivaksel mansj, Nær og fjernlys hadde feil innstilling :eh:
feil på retningslys... kjører med røde blink lys siden de som fulgte med bilen var sotet :P
ikke minst feile dekk :mrgreen:

Bestillt masse deler via e-bay og Jetcarrier..
Kjøpte pakke med 4x balljoints og 4 endeledd, hjullager og komplett sett med bremser.
Dreit meg kraftig på å kjøpe bremser over dammen, syk fraktpris selv med jetcarrier..... :doh:
Med tanke på bremsene, var det ca samme pris som mekonomen etter frakt..
Det værste av alt var at bremsene passet ikke, så endte med å måtte kjøpe via mekonomen uansett :doh:
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Re: Hartz KC 94

Innlegg Hartz » 14/01/2013, 22:32

Da ser det ut til at 2.7td motor er bestillt.
Forhåpentligvis er den her på lørdagsformiddagen, slik at jeg får jobbet litt i helgen.

Noen tips før man hiver seg ut på et motor bytte`?
Hartz

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 25
Registrert: 10/03/2011, 09:50
Bosted: Bodø

Neste

Returner til Garasjer / Our cars & history

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron