[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - problemer med 4x4??

problemer med 4x4??

problemer med 4x4??

Innlegg TeamLangoy » 07/01/2010, 18:07

Velkommen til meg selv som ny bruker av forumet deres :) Jeg har gått til innkjøp av en nissan navara d40 06 mod, som er impotert fra Tyskland i 07. Jeg er strålende fornøyd med bilen bortsett fra noen "småting" som jeg lurte på om noen av dere kan hjelpe meg med..

1. Jeg skal kunne koble inn 4x4 så lenge jeg kjører under 100 km/t ifølge instruksjonsboka, og da må jeg ikke ha pådrag eller forkjell i hastigheten på hjulene osv, men selv om jeg følger oppskriften i instuskjonsboka kommer det ofte stygg lyd når jeg vrir om bryteren (det er lyden av 2 tannhjul som ikke går ilag, enten det enen har større hastighet enn det andre eller noe lignende) så da må jeg bremse ned til under 50km/t og da kobler 4x4 seg inn. Noen som har været borti dette før?

2. Når jeg har koblet inn 4x4 og kjører på tørr/våt vegbane drar bilen voldsomt til høyre til tider, og jeg må ha rattet 25 grader mot klokka for og kjøre rett frem, og sliper jeg rattet vil bilen i grøfta. Bilen er en drøm og kjøre med bare bakhjulstrekk, dette er bare ett problem med 4x4 innkobla.

3. Vist jeg kjører med 4x4 på glatt føre, snø, is eller lignende er bilen veldig nervøs og det virker som bakenden på bilen ligger og skubber/sklir så jeg må hele tiden ligge og kompensere på rattet.. dette blir ett problem i over 50-60 km/t, men det er nesten umulig og ligge i 80km/t til tider på bilen blir veldig nervøs og uforutsigbar, og kan lett legge seg selv i en sladd... (litt vanskelig og forklare men bakenden på bilen ligger og danser fra en side til den andre på en måte)

Bilen har ikke diffsperre knapp så jeg har derfor bare lsd diff så vidt jeg har forstått.

Håper på litt avklaring på dette problemet, digger disse bilene, men slik som bilen er nå så er det ett slit og kjøre med 4x4 og det er jo litt av vitsen med og ha en slik bil.. Takker for alle svar og hjelpsomme ord.

Mvh Espen
TeamLangoy

Nissan4x4 fan

Re: problemer med 4x4??

Innlegg kingno » 07/01/2010, 20:05

Velkommen inn hit :)

Den lyden får jeg også om jeg kobler inn 4x4 men har gjort det som vane å bruke clutch'n gjorde det samme på d22 og bruke clutch når jeg kobler inn 4x4 og ut fra 4x4 og til 4x4 l serie.

Men må også bremse ned litt for og koble inn 4x4'n har aldri sett hvor mye jeg kjører når jeg kobler inn 4x4 og må bremse ned.

Kan jo tilføye mitt problem da som er at jeg sliter med og få den ut av 4x4 lav serie i disse kulde tider men det er nok kulda som gjør det.
Nissan Navara 2006
kingno

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Innlegg patrol for life » 07/01/2010, 20:55

Kan nesten høres ut som at det er forskjellig rulleomkrets på dekkene, skjekk det før videre feilsøking.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg colormax » 07/01/2010, 22:27

Eller at de haar byttet aksler med lit forskjelige utvkslinger. det har jeg kjørt litt med, viker også sånn, om den er høyere giret bak en fremme :Whistle:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver

Innlegg TeamLangoy » 07/01/2010, 23:49

Takker for kjapt svar :) Dekk dimesjonen på bilen er lik hele veien rundt (245/65-17) men tenkte og ta av dekkene og sjekke om rullediameteren er lik. Det kan virke som bakdekkene skubber bilen fortere frem enn bakdekkene ja, men ifølge forgje eiger skal ikke bilen ha vært inne til noen større reparasjoner. Men jeg har jo blitt lurt før, så det og stole på det en selges sier er jo døfødt.

Noen som vet hvordan jeg kan sjekke om de har byttet bakaksling? (finne org utveksling og utveksling som står på bilen nå? står utvekslingen på akslingen en plass?)

Det med tannhjul lyden fra bakstillingen forundrer meg, hva er det som lager denne lyden når jeg går fra bakhjulstrekk til 4x4 mode?
Er det en diffsperre som blir eletrisk aktivert eller noe? Trodde det bare var en mekanisk lsd diff på disse bilene og vist det var diffsperr montert var det også montert en diffsperr knapp?
Prøvde i kveld og kjøre på en rett strekning i 60 km/h, koblet inn clutchen slik at bilen bare trillet uten belasting, vridde bryteren fra 2wd til 4wd, da kom denne irriterende "tannhjulyden" fra bakstillingen, og denne lyden gidde seg ikke før jeg var nede i 45 kmh.(da viste også displayet i speedometeret at 4x4 systemet var innkoblet)

Er det normalt at det gule 4wd lyset begynner og blinke i dashbordet etter at mann har kjørt noen mil i 4x4 høy på landevei?

Mye spørsmål her, men håper på kloke svar. Har mye erfaring fra andre biler (eldre) både med og uten 4x4,
men jeg er usikker på dette nye 4x4 systemet til nissan, her er det jo mye elektroniske greier...
TeamLangoy

Nissan4x4 fan

Returner til Navara D40

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 35 gjester