[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 112: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 114: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file /includes/functions_reimg.php on line 116: Invalid argument supplied for foreach()
4x4norway.no • Se på emne - 2008 Navara automat.

2008 Navara automat.

2008 Navara automat.

Innlegg Tromso » 29/01/2009, 00:40

Etter å ha kjørt Landcruiser siden 1996, kjøpte vi (jobb) oss en NY 2008 Navara dobbel cabin vare som er levert med automatkasse. Bilen er nå gått ca. 40 000 km.
Nå sliter vi som bare det med 4x4 innkoblet (ett must på vinterføre i Tromsø).... Det er bortimot umulig å svinge med bilen, som har en stor tendens til å ville rett frem i svingene på vinteren med 4x4 innkoblet, selv på våt IS eller snø.
Er det noen forslag til hva som kan gjøres med dette ? (Vi MÅ ha 4x4 inne for å komme oss frem med denne)

En annen ting, forbruket er på bykjøring ca, 1,8 liter pr. mil, noe som er 0,6 mer enn våre LC 120 med automat bruker på samme kjøring og sjåfører.
Er det noen som kjører Navara med diesel og automat, og som har noen forbruks tall på bykjøring?
Hva bruker samme bilen med manuell?

I dag hadde vi bilen på langkjøring, å sliter med å komme under litern på mila i 90 kmt.
Det virker rett og slett som gearkassen ikke er avpasset til den kraftige motoren. ca 3000 omdr. er vanlig turtall når den gearer fra 1 til 2, og fra 2 til 3...
Er kassen produsert til en bensin bil?

Noen som har noen gode råd og vink?
Vår lokale Nissan forhandler har gitt opp, å vi står nå på trappene til å bytte denne bilen ut. Vi kjører ca. 70 000 km i året, så 0,6 dcl ekstra pr. mil merkes godt på sluttlinjen i forholdt til de andre bilene vi har.
Tromso

Nissan4x4 fan

Re: 2008 Navara automat.

Innlegg sveintore » 05/02/2009, 13:15

Har selv Pathfinder, som er vel ganske lik Navaraen, til bak B-stolpen iallefall.

Synes det er snålt at dere må kjøre med 4x4 (auto funker utrolig godt med meg, aldri merka at jeg virkelig trenger 4x4'en unntatt når jeg leker meg da)
På bykjøring så er jeg på 1,2-1,3 på det verste. Skal jeg greie å komme opp i 1,8-1,9 så må jeg virkelig jobbe for å få det til. Så enten er det noe galt med bilen, eller så er det noen som liker alt for godt å gi på ut av alle kryss. Hold rpm'en under 2500 (helst under 2250 og ja, det er mulig) så er forbruket veldig bra.

Nå har jeg hørt at partikkelfilteret på bilen gjør den ekstra tørst, men så mye som dere sliter med er vanskelig å tro.

På langkjøring så er det viktig å bruke lockupen (automatisk) på bilen, få den opp over 80 og så slipp litt på gassen så ser du at rpm'en går ned. Uvant i begynnelsen men det funker veldig godt. da ligger du på under 2000 rpm i 80.

Bekrefter nissanforhandleren at det er noe rart med bilen?
sveintore

Nissan4x4 fan

Innlegg Tromso » 06/02/2009, 14:18

Svein Tore.
Jeg har en kompis som kjører samme bil som deg, og det er en HELT annen verden.
Nissan Navara har IKKE automatisk 4x4 som Pathfinder. Det er bakhjulsdrift eller 4 hjulsdrift. Thats it !
Jeg tror det er MYE som er forskjellig fra Navara til Pathfinder, for dem bruker langt mindre drvistoff med samme motor.
Gearkassen jobber på en helt annen måte også.
Selv om vi kjører med "egg på pedalen" raser gearkassen i sin egen verden.
Overdriven er innkoblet hele tiden når vi kjører, etter anbefaling i instruksjonsboken. Den skal kun kobles ut dersom man har tung last eller trekker noe.

Nissan har skiftet "hjernene" i bilen, da var den bedre en liten stund. Jeg vet dem har sendt Nissan Norge en henvendelse på vår bil, men svaret uteblir.
Tromso

Nissan4x4 fan

Innlegg sveintore » 06/02/2009, 15:15

Okei. Ante ikke at forskjellen var så stor. Da kan jeg skjønne at 4x4'en blir ille ja.
Da kan ikke jeg hjelpe mye. Overdriven helt annerledes også tydeligvis (null knapper eller mulighet for å skru det av her)
sveintore

Nissan4x4 fan

Innlegg Tromso » 08/02/2009, 13:33

Men takk i allefall :D Sveni Tore

Rart at det ikke er flere som kjører Navara med automat her... eller kanskje dem er fornøyd?
Hadde vært spennende å vite hva andre med samme bil mener.
Tromso

Nissan4x4 fan

Innlegg sveintore » 08/02/2009, 16:02

Hmm, vet ikke om du har vært og sjekket på andre forum..
http://www.offroad.no/forum/Nissan-f42.html f.eks..
sveintore

Nissan4x4 fan

Innlegg Spyderco » 09/02/2009, 14:20

Jeg kjører en 2006 Navara automat. Må si meg enig med sveintore. Dersom jeg slipper opp gassen etter 80 så ligger jeg godt under 2000 rpm. Jeg kan faktisk ligge i 100 og være så vidt over 2000 rpm. Opplever at svingradiusen blir dårligere med 4x4 innkoblet, men ikke verre enn at jeg kommer rundt der jeg trenger.
Overdriven har jeg nesten aldri innkoblet. Kan ikke helt skjønne vitsen med det? Det som skjer med overdrive innkoblet er vel at motoren drar på lenger før det gires opp?
Spyderco

Nissan4x4 fan

Returner til Navara D40

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 46 gjester