Velkommen til meg selv som ny bruker av forumet deres Jeg har gått til innkjøp av en nissan navara d40 06 mod, som er impotert fra Tyskland i 07. Jeg er strålende fornøyd med bilen bortsett fra noen "småting" som jeg lurte på om noen av dere kan hjelpe meg med..
1. Jeg skal kunne koble inn 4x4 så lenge jeg kjører under 100 km/t ifølge instruksjonsboka, og da må jeg ikke ha pådrag eller forkjell i hastigheten på hjulene osv, men selv om jeg følger oppskriften i instuskjonsboka kommer det ofte stygg lyd når jeg vrir om bryteren (det er lyden av 2 tannhjul som ikke går ilag, enten det enen har større hastighet enn det andre eller noe lignende) så da må jeg bremse ned til under 50km/t og da kobler 4x4 seg inn. Noen som har været borti dette før?
2. Når jeg har koblet inn 4x4 og kjører på tørr/våt vegbane drar bilen voldsomt til høyre til tider, og jeg må ha rattet 25 grader mot klokka for og kjøre rett frem, og sliper jeg rattet vil bilen i grøfta. Bilen er en drøm og kjøre med bare bakhjulstrekk, dette er bare ett problem med 4x4 innkobla.
3. Vist jeg kjører med 4x4 på glatt føre, snø, is eller lignende er bilen veldig nervøs og det virker som bakenden på bilen ligger og skubber/sklir så jeg må hele tiden ligge og kompensere på rattet.. dette blir ett problem i over 50-60 km/t, men det er nesten umulig og ligge i 80km/t til tider på bilen blir veldig nervøs og uforutsigbar, og kan lett legge seg selv i en sladd... (litt vanskelig og forklare men bakenden på bilen ligger og danser fra en side til den andre på en måte)
Bilen har ikke diffsperre knapp så jeg har derfor bare lsd diff så vidt jeg har forstått.
Håper på litt avklaring på dette problemet, digger disse bilene, men slik som bilen er nå så er det ett slit og kjøre med 4x4 og det er jo litt av vitsen med og ha en slik bil.. Takker for alle svar og hjelpsomme ord.
Mvh Espen