Hei Folkens
Vil skrive litt angående bruk av rett motorolje og motorhavari. Mine erfaringer er i hovedsak hentet fra egne erfaringer og fra min arbeidsplass som flymekaniker i 25 år.
Det er mange som skriver at man har hørt og selvopplevd motorhavari på sin biler og man kan spørre seg hva er grunnen til havariet. Mange vil si at dette er en dårlig motor og dårlig bilmerke. Jeg har sjekket litt rundt og har funnet ut at alle bilmerker har motorhavarier av diverse årsaker. Min påstand er at man kan oppleve motorhavari grunnet tre årsaker, feil motorolje (inkludert kjørelengde), feil eller dårlig drivstoffkvalitet og ekstrem bruk av kjøretøyet. Sistnevnte er vanskelig å kontrollere og bevise.
Dersom man går på drivstoffkvalitet så ser vi at enkelte bensinstasjoner selger diesel med 7 % biodiesel, de aller fleste motorer skal ikke ha høyere innhold av biodiesel enn 5 %. Så har du dette med høyt svovelinnhold og vannpartikler som gjør at diesel blir svært dårlig. Dette KAN bidra til motorhavari.
Går vi på motoroljer så må man finlese instruksjonsboka nøye for å få med seg hva motoren egentlig skal ha, på min Navara D40 motor så står det at motoren skal ha en B1, B5 olje, dette er en lettløpsolje iht ACEA (se vedlegg). Viskositeten anbefales til 5w-30. Dersom man kjøper motorolje og går kun på viskositet så kan man gå på ei blemme, min påstand er at det finnes store kvalitetsforskjeller innenfor samme viskositetsgrad. Kjøper mann en billigolje så er man ikke sikker på hva man egentlig få servert, dette tar jeg aldri sjanse på selv. Min Nissan leverandør har lest disse tabellene feil og fyller på en annen type olje en det motoren egentlig krever. I instruksjonsboka så står det at motoren kan bruke en B3 og B4 olje, men etter min vurdering så skal den ha B1, B5 olje. Jeg bruker konsekvent motorolje av høy kvalitet og av riktig type.
Man kan faktisk se tilstanden på motoren bare ved å studere oljen, jo oljen blir svart rett etter man har byttet, men den blir ikke svar svart, det tar en tid før den blir veldig svart. Har oljen en gråtoning da bør det ringe en bjelle, da er det noe fundamentalt galt enten med motoren eller bruken. Jeg kjører selv ikke langt pr år, derfor bytter jeg olje hver 12 mnd, dersom bruken er hard så vil jeg ha byttet olje hver 6 mnd. Filter er alltid inkludert i oljebyttet. Enkelte bilfabrikanter anbefaler et skifteintervall på 30 000km, dette er etter min mening hinsides langt. Etter min mening bør man ikke overskride 10 000km, jeg selv bytter på ca 5 000km (eller 12mnd).
Bruker du feil motorolje, dårlig diesel samt ekstrem bruk av bilen så kan man faktisk oppleve havari, en god forsikring er og benytte en god olje og forviss seg at man fyller god diesel. Dette er kanskje ikke en garanti mot havari, men det vil i vertfall bidra til lengre levetid.
Sender med kopi av hva ACEA er:
Autooljer
Valg av motoroljekvalitet
I bilens instruksjonsbok er det spesifisert krav til hvilken type motorolje bilen skal ha. Disse kravene uttrykkes av følgende systemer:
Viskositet
SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.
SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.
Kvalitet
API (American Petroleum Institute) er et amerikansk klassifiseringssystem som angir en motoroljes kvalitetsnivå.
Systemet er delt i to; et for bensinmotorer som betegnes med S (SA til SM), og et for dieselmotorer som betegnes med C (CA til CI-4). Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Desto lenger ut i alfabetet denne bokstaven er, desto høyere krav tilfredsstiller oljen.
ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen).Et europeisk klassifiseringssystem som også angir motoroljens kvalitetsnivå.
Dette systemet er delt i fire:
• Bensinmotorer som betegnes med A (A1,A2,A3,A5)
• Lette dieselmotorer som betegnes med B (B1,B2,B3,B4,B5)
• Bensin og lette dieselmotorer som betegnes med C (C1,C2,C3) som bygger på Low/Mid SAPS - teknologi (mindre andel av svovel, sulfatert aske og fosfor i oljen - mindre utslipp).
• Tyngere dieselmotorer som betegnes med E (E1,E2,E3,E4,E5,E6,E7)
ACEA A1 og B1 har krav til drivstoffbesparende egenskaper. Dette betyr at ACEA systemet ikke konsekvent angir høyere kvalitet med stigende tall.
ACEA A og B sekvensene er blitt erstattet og kombineres slik: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.
ACEA C sekvensene kombinerer også A og B, men med kjemiske grenseverdier.
C1: defineres lav SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.
C2: defineres middels SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.
C3: defineres middels SAPS, normal viskositets olje med yteevne nivå sammenlignet med MB 229.31 spesifikasjon.
Når det fjelder ACEA E sekvensene er E3 og E5 erstattet med to nye E7 (ingen kjemiske genseverdier) og E6 (med kjemiske grenseverdier).
I tillegg til API- og ACEA-systemet har enkelte bilfabrikanter egne, spesifiserte krav til godkjenning av motorolje. (Eks VW, MB). Disse godkjennelsene er da påført etiketten sammen med API og ACEA klassifiseringen.
Skiftintervaller for motorolje
Hvor ofte man bør skifte olje avhenger av kjøremønster. Det er viktig å merke seg at bilprodusentenes anbefalte oljeskiftintervall kun er veiledende under gunstige kjøreforhold. Ugunstige kjøreforhold kan f.eks være:
- Kortere kjøreturer enn 10 km
- Temperaturer under 5°C
- Mye køkjøring og tomgangskjøring
- Høy motortemperatur f.eks ved kjøring med campingvogn eller henger
I Skandinavia vil man ha mye småkjøring i kaldt og fuktig vær. Dette er driftsforhold som kontinuerlig forringer oljens smørende og beskyttende egenskaper.
En god regel vil derfor være å skifte olje to ganger i året; vår og høst.
John Kr