Navara D40 35" til 37"



Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 26/09/2010, 01:24

Som overskrift sier, hva skal til for å få en navara over fra 35" til 37".
Vet at stefanvp og king of the road har gjort dette og man kan lese om det der, men vil samle det som må gjøres her med priser på diverse deler, og forkskjellige måter å gjøre det på. Og selvfølgelig de småtingene som man må gjøre for å få dette til å fungere.

Sånn jeg har forstått det så trengs det 30-40mm hevesett på fjærer til. Men må man forlenge div. og flytte fester eller er det nokk med det som er gjort av xtreme?
Jeg har lyst på et TÜV hevesett på min bil, og lurte på om noen mener jeg burde gå for OME eller TrailMaster. Er også interesert i å vite forskjellen på disse to hevesettene.

Giringen er ikke optimal til dette, men det er greit, går jo ann å kjøre med 35" på hevet bil også hvis det blir for galt.
En annen ting jeg lurer på er om "innfleksen" blir redusert med hevesettet i forhold til originaldelene. For hvis den ikke blir det, hvorfor er det ikke mulig å bruke 37" uten ekstra heving.

Det er mange spørsmål her, men dette er noe jeg virkelig har lyst å gjøre etter at jeg har sett andre med 37". Dette er nokk ikke noe som skjer iløpet av morgendagen, men alle svar blir satt pris på med stor takk!

PS: Har sendt prisforespørsel på hevesett til BGnor, men hvis noen har tips til hvor det er billigere vær så vennlig å si ifra.
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg colormax » 26/09/2010, 01:33

Tror du greier deg med ett 2,5" Ironman fjærsett, da klarer du deg med litt enkel modefisering i tillegg.
kostr ca 7-8 tusen om jeg ikke husker mye feil, håper det er bil med Automat. for giringen blir ikke mye bra.
Har foresten noen 37x13,5- 17 Copper STT om det er av interesse for deg.
Kom foresten ett nytt hevesett til denne bilmodellen i går men får det ikke før til uken.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 26/09/2010, 01:38

Kan være av interesse for dette, men er nokk manuell.. Liker ikke automatgir. :roll:
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg colormax » 26/09/2010, 01:44

VallyXtrim skrev:Kan være av interesse for dette, men er nokk manuell.. Liker ikke automatgir. :roll:

Men Automat liker bedere 37 dekk" :D
blir fort litt mye dyr slitasje uten automat :D
Dårlig med utvekslinger til denne , mest bare prat tror jeg :mrgreen:
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 26/09/2010, 01:49

Har forstått det ,ed praten om utvesklinger ja.. Synd med det der..
Men du kjenner vel til de som kjører med 37? Er det så mye verre enn 35. Virker jo på king of the road som det går greit.
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg Navara08 » 26/09/2010, 02:09

min går på 37..
har ikke merket noe på giringa på den.. blir faktisk ikke så ille som alle ska ha det til..
Navara08

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 151
Registrert: 08/03/2010, 22:32

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 26/09/2010, 02:15

Akkurat sånn jeg liker å høre!! :clap: :dance: :mrgreen: :D
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg colormax » 26/09/2010, 10:17

Navara08 skrev:min går på 37..
har ikke merket noe på giringa på den.. blir faktisk ikke så ille som alle ska ha det til..

Jo da Anders den er akurat så ille som alle klager over :mrgreen:
A/T har en ombygging til denne , det koster ca 40-50 000 masse penger men ikke stort mer en en kan beregne i nye forhjulslager og klørtsbytteer de nærmeste 2 år, som den er nå :mrgreen: (forhjulslagera skyldes jo ikke giringen men størelsen på dekka)
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg Navara08 » 26/09/2010, 17:07

colormax skrev:
Navara08 skrev:min går på 37..
har ikke merket noe på giringa på den.. blir faktisk ikke så ille som alle ska ha det til..

Jo da Anders den er akurat så ille som alle klager over :mrgreen:
A/T har en ombygging til denne , det koster ca 40-50 000 masse penger men ikke stort mer en en kan beregne i nye forhjulslager og klørtsbytteer de nærmeste 2 år, som den er nå :mrgreen: (forhjulslagera skyldes jo ikke giringen men størelsen på dekka)


mulig det.. kan jo væra at jeg ikke er kresen nok til å merke noen ting :lol:
det er jo en selvfølge at noe vil slite når du øker motstanden, forstillinga er nok litt for svak til å klare de belastningene over tid, vertfall når du kjører mer i skogen enn på vei :mrgreen:
Navara08

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 151
Registrert: 08/03/2010, 22:32

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg colormax » 27/09/2010, 02:26

At den bilen din holder må regnes som ett Guds under, den blir virkelig brukt :mrgreen: en merker best forskjellen når en har prøvd endret utveksling.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 27/09/2010, 06:14

colormax skrev:
Navara08 skrev:min går på 37..
har ikke merket noe på giringa på den.. blir faktisk ikke så ille som alle ska ha det til..

Jo da Anders den er akurat så ille som alle klager over :mrgreen:
A/T har en ombygging til denne , det koster ca 40-50 000 masse penger men ikke stort mer en en kan beregne i nye forhjulslager og klørtsbytteer de nærmeste 2 år, som den er nå :mrgreen: (forhjulslagera skyldes jo ikke giringen men størelsen på dekka)


Så du roger mener at noe kommer garantert til å bli utslitt etter et par år hvis man ikke er veldig heldig eller veldig forsiktig? Clutchen kan jeg forstå, men blir forstillinga for veik?
Jeg har kjørt mest på vei (er jo ganske humpete), men har ikke kjørt bilen vinterstid så vet ikke hvor mye snøkjøring det blir da. Har veldig lyst til å få kjørt bilen i snøen.
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg Stig » 27/09/2010, 08:08

Det Roger mener er at når du har store hjul, og spesielt felger med stort negativt offset, må du regne med at hjullager blir slitt raskere. Dette skjer fordi du får en vekt X arm som er større enn det bilprodusenten har designet dette for.

I tillegg vil det være stor forskjell på hvordan heving man benytter, og ikke minst hvor mye, foran på IFS-biler (uavhengig fjæring). Her er det også vekt X arm som skaper problemer for innfestningen av bruer. Har man en bil med Mac Pearson hjuloppheng, så er det spindelen som er det svake punktet ved stor negativ offset.

Dette er noe av grunnen til at de fleste ikke tilbyr mer enn ca. 30 - 50mm heving til disse bilene.
Stig

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 37
Registrert: 28/01/2008, 22:22

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 27/09/2010, 10:11

Forstår det med mer slitasje, men jeg har liten erfaring med hvor stor forskjell på slitasjen det egentlig er. Hvis 37 betyr at man kan kjøre 50k kontra 200k med 35 i gjennomsnitt dropper jeg 37 med en gang og går kun for heving. Har ikke hørt om noen som har byttet hjullager på navara enda så vet ikke om disse er slitesterke og kansje tåler 150k med 37 under vegbasert kjøring. Hvis noen har erfaring med utbytte av hjullager kan di kansje si noe om hvor langt bilen har gådt, hvor mye arbeid det er å bytte og hva prisen kommer på. Jeg bytter gjerne lager selv hvis det ikke er mer komplisert en på en vanlig bil, men om noen vet hva verksted tar for dette så er jo det av interesse også.
Da jeg kjøpte bil med 35 regna jeg med mer slitasjeutgifter. Spørsmålet nå er hvor stor er forskjellen på 35 kontra 37 hvis noen har en formening om dette.
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg VallyXtrim » 27/09/2010, 10:36

Hvis det er mulig å bare bytte til dette http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=12708, og hjullager er det dere tror tar mest slittasje så bytter jeg gjerne hvert 2. år for å bruke 37"! Vet jo at også nedre bærekule slites på disse bilene men hvis det er mulig å bruke denne blir det jo ikke så galt. http://www.milneroffroad.com/categories.asp?cID=11574. Forholdsvis greie priser på nedre bærebru (med bærekule og foringene som jeg regner med tar litasje av store dekk) http://www.milneroffroad.com/categories ... =11574&p=2. Regner med jeg bytter til uorginal øvre bærebru så vet ikke pris på den men den er jo ganske simpel så regner ikke med noen himmelhøy sum.

Hva synes folket om min oppsummering? Blir det å koste mer enn det smaker eller ikke?
VallyXtrim

Brukerens avatar
Offroader
 
Innlegg: 235
Registrert: 24/07/2008, 23:39
Bosted: Mo i Rana

Re: Navara D40 35" til 37"

Innlegg colormax » 28/09/2010, 08:08

Dette er uten tvil en tøff bil på 37"x10x12 ?
Bare ville nevne att det kan koste litt, og en skal ikke beregne for stor forståelse fra forhandler vedrørende garanti.
Vi har ett sånt bygg her.
den er klar for clutch bytte nr 2
Forhjulsager er alerede byttet en gang,
Forstillingen er modefisert og klar for en del utbedringer alerede.
Denne bilen er kjørt ca 60 000 km.
Firma som har solgt bilen ny står ansvarlige for ombygningen som er levert,fikk jeg melding om fra BNH
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Neste

Returner til Navara D40

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest