Jeg kjøpte en ny D40 i 2007 av Birger Lie i Skien for å ha som hyttebil. Erfaringer så langt:
1. Bilen begynte etter et knapt år å knirke i forstillingen. Birger Lie (BL) fant aldri ut av det. Problemet forsvant da jeg etter EU kontroll for et par måneder siden måtte bytte bremseklosser foran og fant store mengder fett på bærebruene. Slangeklemmene på lilleenden på mansjettene over drivakslene foran hadde begge hoppet av og fettet rent ut. Fikset den ene selv, BL satte en klemme på den andre, men la ikke inn fett. De tok heller ikke noe annet ansvar, garanti utløpt. Knirking i forstilling borte. Jeg lurer på hvordan drivknutene ser ut?
2. Ved 60.000 km service beskjed fra BL at det var glapp i nedre bærekuler foran, garanti utløpt et par mnd. tidligere, tough luck. Ved EU kontroll (75.000 km) hos BL, beskjed om at bærekuler måtte skiftes. Nissan leverer kun hele bærebroer til tretusen og masse penger/stk. Bærekuler kan kjøpes i Norge for kr. 275/300 stk og fra England for kr 180! BL/NIssan tar intet ansvar!
3. Like etter 75.000 km service og EU kontroll, sterk ulyd fra drivverk. Fant selv glapp i hjullager høyre foran, hørte ikke et pipp om det fra BL. Nytt hjullager, dvs hjullager OG nav: kr. 6.000 fra Birger Lie, kr. 1.800 fra England. Nissan tar intet ansvar!
Prøvde å ta opp disse tingene med Birger Lie, de bare skyver ansvar videre på Nissan Norge, prøvde å sende en email til Nissan Norge, havnet på et call centre i Finland hvor ei berte kom med total svada og pre-programmert BS om "slitedeler" og "utløpt garanti"
Jeg kjøpte min første nye bil i 1988, har siden hatt 15/16 nye biler i familen og stort sett kjørt de rundt 100.000 km før bytte. Har aldri hatt tilsvarende problemer bortsett fra en 1998 Series I Land Rover Discoveyr som var søppel, men da fikk jeg en ny 2000 Series II uten mellomlegg fra BWM Norge.
Jeg vurderte en Pathfinder V6 på hvite skilter som erstatning for en Gran Vitara, men kommer aldri til å kjøpe Nissan eller hvikensomhelst bil av Birger Lie. Aldri!
Til dere andre D40 eiere, lykke til og fingers crossed!
AM