Side 1 av 2

Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 19/09/2011, 21:45
Lars Gunnar
Hallo..
Kjøpte meg 07 D40 forrige torsdag,ganske fornøyd så langt,men skulle rygge opp en bakke idag med tilhenger med minigraver på idag,å det veier ca 2,3 tonn. Uannset hvor høyt jeg ruser motoren(max 3000 omdreininger) så dabbet den ned til 8-900 omdreininger så fort clutchen byner å ta tak. Ville itte koble inn 4 lav da det er sving i bakken,med fare for å ta knekken på sperra på differensialen.
Er detta normalt???

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 00:04
colormax
Dette er vel ikke noe ukjent problem. men jeg ville heller brukt lavserien , ellers tåler ikke denne mye sluriing før du ikke har mer klørts bytte på gang her.
Men den går sikkert i nød modus. eller den orker ret og slett ikke skyve grunnet den høye utvekslingen disse bilene har.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 01:38
Lars Gunnar
Ok,da vet je det. ble bare veldig skuffa da jeg oppdaga det,for min 95mod Pajero er itte sånn,å den hadde en gang bare 99 hk og 200 å ett eller anna NM.så vurderte på å bruke den tilslutt,men parkerte nederst i oppkjøringa istellafor.
Er byttet clutch og svinghjul og noe andre ting i motoren på den i juni eller juli i år,så spent på hvor lenge det holder.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 09:54
Roybi
Husket du å koble ut hengerbremsen når du rygget? Kan være fordel med så storlast.
Hadde ikke noen problemer med min 04 mod (D22) å rygge i oppoverbakke med 2 stk 4hjulinger og 1 vedklyver på en stor henge. + 1 4hjuling på bilen.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 17:00
KLAA
Er stor forskjell på giringa på d22 og d40. Mye lavere giring på d22 som gjør den lettere å rygge/kjøre igang med.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 18:46
Lars Gunnar
Regner med att hengerbremsen koblet seg ut sjøl da je bynte å rygge. Var en halvstor Ifor Wiliamshenger med en 1,8 tonns graver på.... Merka det idag å,det med turtallet,det detter ned på ca 500 omdreininger når clutchen tar tak enten je ska fremover eller bakover...

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 20/09/2011, 22:01
blåstrek
tror dei fleste hengere må låses når dei skal rygges med. er ialefall tilfelle på dei eghar vert borti, av nyerer dato :?:
Lars Gunnar skrev:Regner med att hengerbremsen koblet seg ut sjøl da je bynte å rygge. Var en halvstor Ifor Wiliamshenger med en 1,8 tonns graver på.... Merka det idag å,det med turtallet,det detter ned på ca 500 omdreininger når clutchen tar tak enten je ska fremover eller bakover...

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 21/09/2011, 18:09
Lars Gunnar
Hmm,jaok. Så ihvertfall ingen på den hengeren,men så så jeg ikke etter heller da :-P.. Men det er ikke det på Tyssehengeren min,der har jeg sett etter,å den kjøpte jeg ny ifjor,men den er bare på 1400 kg totalvekt da,så mulig det er sånn lås på større hengere... Men synes det fortsatt er merkelig att turtallet skal falle sånn da clutchen tar tak.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 21/09/2011, 19:15
Goggen82
du bør nok koble inn lav serien, jeg gjør alltid det når jeg rygger med tung last...( har en 2011 d40 med 195 hk), hadde 2007 før, der røk clutch og sving hjul etter 26 000km, Birger n haug tok alt på garantin. de satt også inn forsterket svinghjul.
Hvis du ikke vil koble inn lav serie, så må du bytte til amerikansk pickup...

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 21/09/2011, 20:27
Lars Gunnar
Ja,får nok koble inn den da. Var redd for att jeg tok knekken på midtdifferensialen,men er kanskje ingen fare for det da.... Er satt inn forsterket svinghjul på min å,fant jeg ut idag... Vurderte Dodge Ram og da jeg så på bil,men endte opp med Navara istella :-P

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 21/09/2011, 22:26
Roybi
Har du kjøpt deg med automat har du ingen bekymeringer om clutch.
Har automat på min. :-)

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 22/09/2011, 06:26
colormax
Bare for å ha nevnt det, skal du kjøpe en brukt sån D40 så finn en med automat, det er ikke noe å lure på engang.
Som rein privat bil er manuelt gir ok.
Men til nyttebruk der synes jeg det ikke manuel holder mål. Dette skyldes kun utvekslingen i akslene.
hadde dette vert andeledes, ville denne bilen vert en overlegen 1 er.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 22/09/2011, 11:38
Lars Gunnar
Ja,skulle nok ha kjøpt med automat ser jeg,var egentli det jeg ville ha,men fant bare dobbelkabinere med det.menmen,da får det bli på neste Navara.

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 22/09/2011, 11:50
kr ingebrigtsen
Det som er med automat, de kommer bare i dobbel cabin.

Men jeg bruker bilen mye med henger, også med lav serien, ikke noe problem så lenge det ikke er asfalt. Syns utvekslingen er fin jeg. men jeg låser av bremsen på hengeren før jeg skal rygge med tunge last også da. Har ved et par anledninger rygget med 4 låste hjul på hengern og 2,2tonn grus på hengern, ingen problemer det heller...

Re: Rygge med henger.

InnleggSkrevet: 22/09/2011, 22:10
Lars Gunnar
Da blir det lavserie fra nå av når je ska rygge med tung henger i motbakke... Takker for svar :-D