Side 1 av 1

Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 08:29
Aravan
Hei, har bytta skiver og klosser foran og etterjustert bremsesko bak, bremsene funker nå meget bra men jeg synes pedalen vandrer litt langt inn( ca 2-3 cm) før bremsene tar. pedalen virker litt bløt også.
Har tenkt litt på dette og lurer på om det kan være bremsepumpa/hovedsylinder? Noen som har vært borti noe lignende?

En annen ting jeg lurer på er: Kjører mye på vekslende føre, noe bar vei og noe isete, kjører da med 4 høy hele tiden. En bekjent sier at det ikke er bra å kjøre med 4 wd innkoblet hele tiden, dette virker rart på meg, bilen er vel beregnet for dette? Noen som kan si litt om det? På forhånd takk :mrgreen:

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 10:58
KLAA
Hei. Når det gjelder bremsene dine så er dette helt normalt når du skifter både skiver og klosser.. Med mindre det er luft i systemet så vil pedalen din kjennes bedre ut etter en tids kjøring.

Kjøring med 4wd er ikke dette noe problem. Men det er jo ikke noe behov for det på tørr fin asfalt eller grus. Men derrimot når det veksler ofte slik som årstiden nå tilsier så er det absolutt en fordel om du kjører med 4wd. Du vil nok kanskje få litt høyere forbruk, men drivverket tåler det :)

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 11:24
Aravan
KLAA skrev:Hei. Når det gjelder bremsene dine så er dette helt normalt når du skifter både skiver og klosser.. Med mindre det er luft i systemet så vil pedalen din kjennes bedre ut etter en tids kjøring.

Kjøring med 4wd er ikke dette noe problem. Men det er jo ikke noe behov for det på tørr fin asfalt eller grus. Men derrimot når det veksler ofte slik som årstiden nå tilsier så er det absolutt en fordel om du kjører med 4wd. Du vil nok kanskje få litt høyere forbruk, men drivverket tåler det :)


Hei,takk for innspill, har kjørt ca 14 dager etter skiftet dette, bremsene er også luftet foran, men pedalen burde da tatt på topp og ikke med den vandringen som jeg beskriver?
Mulig at bremsevæsken burde byttes siden de gamle klossene hang på venstre side og det ble varmgang i skiven der?

4wd, ja regnet med det men greit å høre med dere som har mer erfaring og ikke synsere ;-)

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 11:50
KLAA
Du er sikker på at det ikke er noe mere som sitter fast.. f.eks. glideboltene eller stemplene??

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 11:58
Aravan
KLAA skrev:Du er sikker på at det ikke er noe mere som sitter fast.. f.eks. glideboltene eller stemplene??


Ja, alt er sjekket, glidebolter og stempler går lett, rengjort og satt inn glideflater på klosser med kobberpasta.

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 13:28
VallyXtrim
Greit at 4x4'en tåler å bli brukt, men jeg vil anbefale at du kobler den ut når du kommer dit det er mye bar asfalt. For å kjøre i rundkjøringer og sånt, parkere feks. da kjenner ihvertfall jeg at bilen ikke har det godt. Ikke noen vits å koble inn og ut hver hundre meter, men sånn som jeg bor så kjører jeg 1,5mil med snø/is og 1,5mil med tørr asfalt. Når jeg kommer på asfalten kobler ihvertfall jeg ut framhjula.

Re: Myk bremsepedal

InnleggSkrevet: 11/12/2011, 16:14
Aravan
VallyXtrim skrev:Greit at 4x4'en tåler å bli brukt, men jeg vil anbefale at du kobler den ut når du kommer dit det er mye bar asfalt. For å kjøre i rundkjøringer og sånt, parkere feks. da kjenner ihvertfall jeg at bilen ikke har det godt. Ikke noen vits å koble inn og ut hver hundre meter, men sånn som jeg bor så kjører jeg 1,5mil med snø/is og 1,5mil med tørr asfalt. Når jeg kommer på asfalten kobler ihvertfall jeg ut framhjula.


Hei, ja samme kjørestil her omtrent, trenger ikke akkurat 4 wd i bykjerner på bar asfalt ;-)