Side 1 av 1

Havari?

InnleggSkrevet: 08/08/2012, 23:03
kjetilhansen
Heisann :)

Noen som vet hva som kan feile min D40?

Jeg var ute og kjørte helt normalt, på vei, så trykket jeg inn "kick down" på automatkassen for og akslerere forbi en buss, da jeg gjorde dette kom det et lite dunk og bilen gikk på en måte i fri.. den sveiv helt fint, men det var egentlig alt..
etter ca 30 sekunder så falt turtallet ned til null og den ville ikke starte igjen, tok med bilen til Nissan verkstedet og en kar så på bilen der, prøvde og kinne den igang, og da mente han at registeret hadde røket da det var en mildere lyd enn vanlig, og i ettertid har han sett oppi motoren og kammene beveger seg ikke...

Men hvis det hadde vert havari som de mener ville det ikke komt en mye høyere lyd enn et lite dunk, og ville ikke bilen daua momentant? Ikke svevet i ca 30 sekunder til?

Mysterium dette... Er en bil som er registrert i desember 2007 og har gått ca 107 000...


Noen som har hørt om andre med lignenes problem??


-Kjetil

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 09/08/2012, 21:22
Per Ulv
Kammene drives av ett kjede som går i fra veiva, drar man på starteren så nedre reimhjulet går rundt og man samtidig kikker inn gjennom olje påfyllingen på kammene å disse står stille er kjede/registerreim ryki, desverre. Dette gir ofte bøydeventiler, dette kan sjekkes ved å sette lufttrykk på sylinderene å se om det er tett, altså ikke noe som lekker ut i eksos eller innsug. Med veldig flaks kan ventiler ha gått klar og det trengs kun å trekke på nytt kjede.

Kan være kjedestrammer som er defekt og kjede har gått slapt slik at tenner på drev har blitt runde å kjede har hoppet over. Pleier å ha en klakkre lyd av kjede som dunker mot veggene når den går som forvarsel hvis slapt.

Men er redd Nissan mekanikeren har rett i registerhavari hvis han har sett veiv gå rundt men ikke kammene.

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 10/08/2012, 12:33
kjetilhansen
Er det noen grunn til at ventilene har blitt bøyde hvis den øvre registerkjede ikke har røket?

Mekanikeren sko se på det på torsdag så kommer forsto jeg, håper på at jeg slipper og måtte skifte motor...

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 12/08/2012, 13:36
Per Ulv
Kommer helt annpå hvordan ventilene stod når kjede røyk, om kammen vil jo pga knokkene vri seg til en eller annen posisjon, å hvordan der er avgjør åssen ventilene står, forhåpentligvis mest mulig stengt..

Virkelig synd dette, har Navara selv fra samme årsiktet å får jo litt skrekken i seg..

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 12/08/2012, 21:10
Lars Gunnar
Hvis kjedet ditt har røket,så er det garanti på det trur je, fikk ihvertfall vite på Nissan Hamar,att Nissan har forlenget garantien på kjedet til 150.000 km.

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 12/08/2012, 23:46
kjetilhansen
Jeg ligger litt etter på siste service, ryker garantien da?

Jeg vet vertfall med sikkerhet at jeg skal ha forsikring på driverket etterpå, stygt redd for at dette kommer til og koste...

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 13/08/2012, 18:19
Lars Gunnar
Det vet je itte,spørs å langt etter du er det da kanskje, men vet heller itte om dem gjør noe med kjedet på servicene heller :P... Je har forsikring på motor/drivverk gjennom forsikringa mi (If).. Ja,motor er itte akkurat billig. Ligger noen på finn.no ser je. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35524354

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 14/08/2012, 18:09
Tormod
Er vel ikke tot havari sjøl om reg kjede har ryki.. Går ann å ta av toppen og sette inn nye ventilseter og plane toppen. Som regel tar ikke stempla noe skade av dette, men er jo drøyt å kalle dette tot haveri, men regkjede tar de vel uansett ikke kontroll på ved service. Finni ut hvor mye som er gæli a??

Re: Havari?

InnleggSkrevet: 14/08/2012, 23:03
kjetilhansen
Vet ikke om de har kalt det havari enda, men så mørkt ud sa dem.. Fikk hørre de skulle kikke nermere på bilen på torsdag, så må nesten smøre meg med tolmodighet.. Men hvis stemplene ikke har tatt skade så ser det jo lysere ut :)