Side 1 av 1

Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 01/08/2010, 10:05
mobirek
Noen på forumet som har noen erfaring med oljetillsettninger på motor og automatkasse har dette noen virkning

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 01/08/2010, 10:43
colormax
Tror det er veldig sjeldent dette har noen possitiv virkning :think:

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 01/08/2010, 14:42
John Kr
Har lest mye om dette og min konklusjon er at man bør holde seg langt unna disse produktene. Vil heller anbefale å bruk en god (nore dyr) lettløpsolje (B1). Denne motoren skal ha en 5w30 olje, jeg kommer til å gå over til en 0w30 i stedet med lettløpsegenskaper.

Kan nevne bra merker;
Mobil 1
Castrol Edge
Valvoline Syn Gard

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 01/08/2010, 22:55
colormax
Det tror jeg er alfor tyn olje til sommerbruk på denne motoren. motargumet ønskes???

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 02/08/2010, 06:32
John Kr
Da trur jeg du må sette deg litt inn i hva disse tallene står for. Viskositeten (flytevene) på driftsvarm olje er den samme på 0w-30 og 5w-30. Har jeg gått ned til en lavere verdi en 30 så stemmer det du sier.

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 02/08/2010, 09:26
colormax
Du har helt sikkert rett i det :mrgreen: har veldig mye å lære jeg :wink:
men her er litt grei tilgjenglig info om disse tingene og hva som blir anbefalt.
Altid gøy med litt diskusjoner rundt emnet, vi lærer jo alle av det.
Og ikke minst våre erfaringer er viktige.

http://www.okq8.se/foretag/foretaget/sm ... oljeguiden

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 02/08/2010, 18:54
John Kr
Hei Igjen
Enig i det.
Det du viser til her er bare OK sitt eget anbefalingsprogram på deres produkter, dette samsvarer ikke med Nissans tabeller ser jeg.
OK er et merke jeg ikke ville ha forholdt meg til, det finnes andre og bedre merker på markedet (sde over).

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 03/08/2010, 02:03
colormax
John Kr skrev:Hei Igjen
Enig i det.
Det du viser til her er bare OK sitt eget anbefalingsprogram på deres produkter, dette samsvarer ikke med Nissans tabeller ser jeg.
OK er et merke jeg ikke ville ha forholdt meg til, det finnes andre og bedre merker på markedet (sde over).


Sikkert riktig det, det er Q8 men sikkert greit det.
Men nå har jo ikke Nissan så veldig gode referanser de heller da, spes på D22 tenker jeg :idea: Så det er muligens på tide og tenke litt andeledes.
Med så stor % andel defekte motorer så mener jeg det er rom for litt revurderinger og andeledes tenking.
Jeg mener å se en litt merkelig tendens, som jeg har problemer med å dokumentere.
De som bruker disse bilene i anlegg og gårsdrift++, skifter olje selv, og bruker som jeg har fått melding om vanlig normal motorolje , som de også bruker på lastebiler, de kjører over 200 000 km uten større problemer, mens de som kjører alle servicer og føller opp bilen etter Nissans primisser ryker mellom 60 og 150 000 er det ikke noe merkeligt her et sted.
Mener så godt som alle jeg har snakket med har vert på service ved Nissan. og siden det er flere 100 motorer som ryker sies det. gir ikke det grunlag for ettertanke.
Men om alle bare fortsetter i samme tråden som nå, vil man ikke måtte ha sjulte evner for å se konsekvensen av dette fremover.
Nå la jeg fram dette for den var veldig tilgjenglig. så er det også greit med hensyn til olje mengder.
Tror heller ikke denne oljen er mye dårligere en gjenomsnittet og den hadde ikke blitt my bedre om vi måtte betalt 1500 kr for den, som andre muligens må gjøre :idea:
dyre oljer har ofte urimlig store fortjenester, og høy fortjenester er ikke nødvendigvis ett kvalitets bevis.

Re: Nissan Pathfinder

InnleggSkrevet: 03/08/2010, 05:59
John Kr
Først må jeg beklage at jeg har sporet av din tråd, du spurt jo om oljetilsetninger.

Når det gjelder D22 motorene så var det en svakhet med veivlagerskålene, det er fikset på de nye motorene. Vi må også huske at anleggsbilene har et annet driftsmønster en oss vanlige, de går varm hele dagen.