Side 1 av 4

Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 23/10/2010, 16:05
remyek
Hei, er dritt lei dpf filteret som SUGEr til seg effekten og øker forbruket UNØDVENDIG mye. Så jeg tenker på å bygge 3" eksos hele veien. Fjerner og katalysator tenker jeg.

Men har to spørsmål.

Katalysatoren på pathfinderen, har den lambda sonder? 1 eller 2? Her må man jo hvis den har det bruke en spacer som blokkerer trykket og "lurer" lmabda sensorene

DPF. Ser at når jeg vrir om nøkkelen på tenningen, lyser dpf symbol. Dette slukker selvfølgelig når man starter, men det er vel der for å gi indikasjon på når det er tett, eller feil. noen som vet hva sensoren måler? Slår den ut når den får en minimum gjennomstrømning? Så om man får masse gjennomstrømning på denne sensoren når man fjerner driten, vil man da få feil eller ikke?

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 23/10/2010, 16:46
KLAA
Du kommer til å få endel feilkoder og bilen går i nødmodus. Så å droppe dpf og ev katalysator er dumt og kostbart.

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 23/10/2010, 17:05
remyek
KLAA skrev:Du kommer til å få endel feilkoder og bilen går i nødmodus. Så å droppe dpf og ev katalysator er dumt og kostbart.


Nja, det du sier der medfører vel den del feil. Har da bygget om mange biler i mitt liv, men ikke store biler. Kun vanlige raskere biler.

Feks, det jeg spurte om ang lambda sonder. Når man bygger eksos med biler med katt og lambda er det såre enkelt å ordne dette. Man sveiser inn fester til lambdaene som det er på orginalen. Deretter bruker man en spacer som skrus in først, denne gjør at lamdaen blir sittende ca 4cm lenger ut. Inni denne spaceren er det et mye mindre hull enn selve diameteren. Dermed får man MYE mindre flow til lambdaen og lurer den til å tro at alt er riktig. Selv om den bakre lambdaen får "feil" måling, gjør det ingenting om det er TO lambdaer. Den første vil da korrigere feilen den andre viser. Så enkelt er det å komme forbi "de store og kostbare" problemene.

Så jeg vil gjerne ha svar på om det er en, to eller ingen?! Videre om noen VET hva sensoren til DPF gjør. Takk

PS! Kanskje det beste beviset på at DPF på denne motoren er noe fordømt drit, se på 2011 modellen av pathfinder med common rail DCI 2.5. Leveres UTEN dpf! ;)

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 23/10/2010, 17:25
KLAA
remyek skrev:Så jeg vil gjerne ha svar på om det er en, to eller ingen?! Videre om noen VET hva sensoren til DPF gjør. Takk


Er vel etter hva jeg kan huske bare en A/F sensor i forbindelse med katalysator. I tillegg er det to temperatursensorer (en forran og en bak) på DPF samt en trykkdiffransesensor som er koblet til de rørene fra DPF
Litt usikker på akkurat funksjonen til tempsensorene, men vet iallefall at hvis en av de svikter går bilen i nødmodus og drar usedvanlig dårlig.

Hvis alt av sensorer blir sittende igjen skal det vel kanskje (i teorien iallefall) la seg gjøre og erstatte KAT OG DPF med et rør.

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 23/10/2010, 17:37
remyek
KLAA skrev:
remyek skrev:Så jeg vil gjerne ha svar på om det er en, to eller ingen?! Videre om noen VET hva sensoren til DPF gjør. Takk


Er vel etter hva jeg kan huske bare en A/F sensor i forbindelse med katalysator. I tillegg er det to temperatursensorer (en forran og en bak) på DPF samt en trykkdiffransesensor som er koblet til de rørene fra DPF
Litt usikker på akkurat funksjonen til tempsensorene, men vet iallefall at hvis en av de svikter går bilen i nødmodus og drar usedvanlig dårlig.

Hvis alt av sensorer blir sittende igjen skal det vel kanskje (i teorien iallefall) la seg gjøre og erstatte KAT OG DPF med et rør.

Ok, takker. Da får jeg heise bilen opp og titte og forhøre meg med bnh. Jeg er sikker på å få ned drivstoff forbruket med godt og vel .4 eller mer ;) ved å fjærne den tette svamepen som stjeler mye effekt. Om det er en lambda sitter den nok på grenrøret før katalysatoren, og da er det jo ikke noe problem :D Om det er temperatur følere, må de nok modifiseres litt. Eksosen vil blir varmere uten katten foran, så det er mulig de må festes lengre ut. Hmmm....

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 12:46
Turion
Regner med at du har en 171hk,og disse har en annen programvare enn 174hk.Forbruket er høyere for å få ned NOx verdiene.Man klarer ikke å få både lavt forbruk og lave NOx utslipp uten å tilsette feks Ad blue.Mye diesel=lav NOx.Så det er ikke bare partikkelfiltret og katalysatoren som drar opp forbruket ditt.

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 16:55
remyek
Turion skrev:Regner med at du har en 171hk,og disse har en annen programvare enn 174hk.Forbruket er høyere for å få ned NOx verdiene.Man klarer ikke å få både lavt forbruk og lave NOx utslipp uten å tilsette feks Ad blue.Mye diesel=lav NOx.Så det er ikke bare partikkelfiltret og katalysatoren som drar opp forbruket ditt.

Jeg trodde jeg hadde 174hk jeg, men mulig jeg tar feil :O!

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 17:39
John Kr
Det er ikke partikkfilter på 174Hk versjonen.
Husker ikke når bilen kom m/partikkelfilter, mener det var sent i 2006 eller tidlig 07.
Har du en modell etter dette tidspunkt så har du en 171Hk variant med filter.

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 17:49
remyek
John Kr skrev:Det er ikke partikkfilter på 174Hk versjonen.
Husker ikke når bilen kom m/partikkelfilter, mener det var sent i 2006 eller tidlig 07.
Har du en modell etter dette tidspunkt så har du en 171Hk variant med filter.

ok, min er sen 2007. Slo den opp på reg nr og den kom frem som 174. Men greit nok, 171, 174, same shit. UANSETT, dpf STJELER hk uansett hvordan man vrir og vender på det. Den skal inn og chippes, ikke noe tuningboks, men skikkelig greier. Og derfor vil jeg fjerne dpf før jeg drar inn og chipper den for å få riktig effekt og parametere :D

Men siden du tydeligvis vet litt om disse bilene. Kan du svare på spørsmålene som var i den innledende posten??

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 19:09
remyek
Ja, google er jaggu tingen! En slik blir bestilt ASAP!!! No more DPF hos meg!

http://chipit.com.au/chipped_vehicles/nissan/navara_d40

Les og bli forbløffet

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 21:50
MountainPath
Har du atuomat? Bør vel tas hensyn til ved chipping..
Bestiller du både "race-pipen" og chip modulen?
Husk å gi tilbakemelding på dette, om det fungerer bestiller jeg også! :)

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 21:57
remyek
MountainPath skrev:Har du atuomat? Bør vel tas hensyn til ved chipping..
Bestiller du både "race-pipen" og chip modulen?
Husk å gi tilbakemelding på dette, om det fungerer bestiller jeg også! :)

Nei, bestiller bare pipen! Har brukt slike "test" pipes som catdeleter på div turbo sportsbiler før, og det funker utmerket. Bare denne alene vil spare masse drivstoff uten chipping. Bilen skal jeg mest sannsynelig chippe på Flissundet motor service. De tar pathfinder/navara. Og det er seriell chipping og ikke sånn effektboks sjit :D Men om du skal ha, kunne vi jo bestilt sammen og delt på frakten. Kunne hørt om vi kunne fått rabatt på 2stk.

I og med at lambdaen mest sannsynelig sitter FØR katten, er det ingen problem å bruke en test pipe eg, fjerne katten. Dette medfører også effektøkning!

Ang automat så tas det hensyn til når man chipper skikkelig. Det legges inn parameter som endrer kassens atferd også, samt momentkurver som tar hensyn til kassen. Det er det som er så bra med "ekte" chipping. De man kobler på railkontakten endrer jo bare mengden diesel som sprøytes inn, ikke alt det andre. Disse duste boksene er også mye lureri. Mange av de gir en VELDIG bratt moment kurve, men ikke noe bedre, snarerer dårligere drag videre. Dermed oppleves bilen som raskere fordi den rykker mere til i begynelsen

Og kan jeg spare 0.5l på mila er en engangsum på litt over 3000 for å fjerne det tette og bedritne dpf raske penger å tjene inn!

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 22:23
MountainPath
Okok. Skal nok ha en slik jeg og! Men så den var til D40, har path og navara samme eksos? Vil tippe det er forskjeller bak hvertfall..

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 24/10/2010, 22:56
remyek
MountainPath skrev:Okok. Skal nok ha en slik jeg og! Men så den var til D40, har path og navara samme eksos? Vil tippe det er forskjeller bak hvertfall..

Etter hva jeg vet er det likt foran og bakover. Pathfinderen er jo bygget på Navaraen. Har sendt gutta i Australia en mail så jeg kommer med tilbakemelding her.

Re: Bygge ny eksos

InnleggSkrevet: 25/10/2010, 02:33
kr ingebrigtsen
Hei, så med denne tar du bort diesel partikkel filteret og monterer denne i stede? Vill den gå igjennom en eu kontroll med denne?
Syns min D40 bruker mye drivstoff så kan tenke meg en slik en jeg og. Kanskje jeg kan hive meg med visst det blir aktuelt?