Side 1 av 2

Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 15/01/2011, 12:30
colormax
Fikk en godmelding fra Steinar i A/T i dag, Pathfinder blir igjen godkjent på 35" Den lever nå fra A/T. Bra noen ikke gir opp, men bare fortsetter jobbe med dette. En seier for 4x4 miljøet dette :dance:
Det håpløse tar bare litt lenger tid :wink:
Og D40 står for tur, med V6 :dance: :dance: Blir nok tøft for Toyota gutta dette, att de bar vill se baklyktene til Nissan i bakkene.

Re: Ombygging av Patfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 15/01/2011, 12:32
KLAA
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 15/01/2011, 14:45
remyek
Jepp, da er det bare å mase på steinar til å få godkjent med 37 og 38 da :P

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 15/01/2011, 20:13
Turion
AT får vel dårlig med tid fremover med tanke på ombygginger til oss småkunder.Tenker da på kontrakten med Forsvaret og levering av biler.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 15/01/2011, 20:48
Andy
Hva skal til egentlig for å godkjenne med større hjul? Hva slags dokumentasjon trenges? å hvor får AT det fra?

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 24/01/2011, 20:49
kjellid
Håper får til 38" da skal jeg handel meg med engang :)

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 25/01/2011, 00:25
colormax
Turion skrev:AT får vel dårlig med tid fremover med tanke på ombygginger til oss småkunder.Tenker da på kontrakten med Forsvaret og levering av biler.


Kontrakten til forsvaret er vel sålangt ikke på mer en ca 50-60 biler, det tror jeg de vil klare veldig fint å kombinere med dagens drift.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 25/01/2011, 17:48
remyek
Andy skrev:Hva skal til egentlig for å godkjenne med større hjul? Hva slags dokumentasjon trenges? å hvor får AT det fra?



For det første må du få tüv godkjent produktene, eller bruke tüv godkjente produkter. Deretter må hele ombyggingen dokumenteres og gjennomgås i samsvar med bt. Så må selve bilen ombygget avgårde til tüv teststasjon der de tester ut bilen til de grader. Når den består denne testen (maks hastighet, bremse, velte osv) må disse papirene godkjent skrives om til engelsk eller norsk. Typisk koster det 70 - 90 000,- å ha den på test senter. Pluss alle andre kostnader som trasnport av bil frem og tilbake, deler, timer hos biltilsynet og mer...

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 26/01/2011, 00:01
Andy
aha.. men tenker mest på om f.eks man engang kjøper seg en pathfinder, som ikke er ombygd, går det da an å få godkjent den på 35", når AT har gjort det? Om man f.eks. bruker AT sine felger..

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 26/01/2011, 03:01
colormax
Det bør ikke være noe stort problem med godkjenningen av en litt eldre bil, men den må bygges om etter A/T sin normer.
Dette med godkjenningen er feil, er en bil testet og godkjent, så brukrer man samme dokumentasjonen på neste bil.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 26/01/2011, 11:23
remyek
Andy skrev:aha.. men tenker mest på om f.eks man engang kjøper seg en pathfinder, som ikke er ombygd, går det da an å få godkjent den på 35", når AT har gjort det? Om man f.eks. bruker AT sine felger..

Nei, egentlig ikke. Dette er papirer de innhar, eller lisens som du kan kalle det. Feks har Nissan Norge lisens på ombygging til varebil. Siden ombyggingen endrer så mye at bilen måtte testes på nytt (pga nytt gulv og tak etc) så er det Nissan som har lisensen på de papirene. Jeg sjekket rundt dette før jeg kjøpte for å ev importere en fra tyskland og bygge den om. LLoyds jobber på lisensen til Nissan og bygger om bilene for de. Alle andre kan bare drite i å få det gokjent ombygget....

Som Colormax er inne på, er ett bygg godkjent en gang, så burde det ikke være noe roblem å få det godkjent igjen. Men tror dette er bygg der biler ikke er sent til utlandet for testing osv. Feks når første Skyline R32 ble godkjent i Norge kunne alle andre få den godkjent også... men disse ble aldri sent av gårde for tester. Her var det dokumentasjon som frembringtes på BT i Norge. Full gjennomgang av bil og alle deler for å katalogisere de og godkjenne.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 13/02/2011, 12:20
sunde
Det første probleme,du vill komme til med dine tanker.vest du kjøper en bil og skal bygge,som AT har godkjending på.er at dem selger ikkje delene løse,alså sjims for fjørløft karreseri hevingsdeler(alt som skal forlenges og forsterkes osv)dem selger ikkje rammeforsterkninger breddere osv.dette fås kun kjøpt ved en omb hos dem. dette for at ingen andre skal kunne bygge en bil,som er tilnerma lik deres biler.(godkjendingen gjelder kun med deler fra AT og bygget av AT)
AT sine biler,som blir bygget om for første gang.vil bli sent for testeing,trur dem bruker Nederland husker ikkje heilt :roll:så kommer bilen tilbake og kan vises hos bt.og da har dem godkjening/lisens for den type bil.(kun med det som står på papiret)det er kun organisasjons nr til at,som har den godkjendinga.og den varere noen år.etter dette kan dei søke disp,om flere år.eller gjøre det samme på ny.er derfor AT ikkje lengre bygger lc90 lc100 hilux mk5 osv får godkjendinga har godt ut på dette.og ikkje tat opp,pga ny hiluxen og lc 120 har tat over for det eldre mod nå.

Dette har mange toyota folk prøvd seg på,noen klarte det.vist du går 8-10 år tilbake i tid.når reglene var noe anleis hos bt.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 02/07/2011, 21:09
sunde
Har ikkje arctic trucks bygget en 35" pathfinder nå?mener og ha sett en ein plass nå.er jo vel og bra det :)

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 03/07/2011, 11:00
colormax
De fleste delene A/T buker er jo vanlige deler, som kan kjøpes i butik.
Så har de vel kopiert /forbedret noen av produktene og kaller det A/T orgenal deler.
Men kan du bygge en lik bil, med tilsvarende deler.
så bør den la seg godkjenne. er vel tvilsomt om det lar seg gjøre å pattentere ombygging av en bil.forstår godt att A/T ønsker gardere seg mot dette, men tviler på det holder mål.
Det det jeg tror A/T har gjort, er å pugget reglene for ombygging, og brukt kunskapen mot den store makt. +sikkert masse penger for å tilfredstille kravene. Hele tingen med godkjeningene , er jo hvem som skal ta skylden om det oppstår noen ansvarskrav, rettet mot endringene som er gjort.
Stemmer at de bygger de D40 og Pathfinder på 35" kjempe biler dette, Men disse bygga uten nedgiring er helt på trynet synes jeg. er jo nesten ubruklig i nytt kjørings samenheng.

Re: Ombygging av Pathfinder til 35" blir igjen godkjent

InnleggSkrevet: 03/07/2011, 15:45
sunde
Hvor får en kjøpt di delene da Roger?sko eg liikt og vist.
og vist det er som du seier,er det jo fryktlig rart ingen jer det da...du får bygge en bil og bevise det ;)

finnes det enda ikkje giring til dei bilene? :think:
må en bytte giring på di bilen ved 35"? er det noe problem før 37"-38" Roger?jeres jo ikkje på toyota heller før 37" pakken det.ikkje hørt om det problemet der.har toyota kansje lavere giring orginalt da?

har dem bygd om den nye Navaren med v6?må jo vere en heftig bil 8)