Soltak Pathfinder

Soltak Pathfinder

Innlegg selvlia » 02/06/2013, 20:04

Er ny på forumet noe som skyldes at jeg nylig har kjøpt Pathfinder. Bilen har soltak. Siden dette er en vare bil er det skåret ut i taket i varerommet (sikkert for å få større høyde) og montert ett svært plastdeksel over hullet.Med dette dekselet montert er det ikke mulig å åpne soltaket og strøm var frakoblet på bryteren. Tenkte jeg skulle prøve å bygge om dekselet slik at soltaket kan benyttes. Demonterte derfor dekselet og koblet til strøm på bryteren. Taket åpnet seg, men vil ikke lukke. Går ett lite stykke frem, men returnerer så tilbake. Virker som det stopper i noe på venstre side, men klarer ikke å finne ut hva.Har noen av dere vært borti dette problemet og vet en løsning? Evt. går det, på en forholdsvis enkel måte, å koble fra motoren slik at taket kan skyves manuelt til lukket tilstand?
selvlia

Nissan4x4 fan

Re: Soltak Pathfinder

Innlegg Jan-Egil » 23/06/2013, 23:07

Du har forhåpentligvis fått lukket takluka :)

Var borti det samme med soltak som ikke ville lukkes, men da fra åpning i bakkant. Måtte legge ekstra press utenifra og ned på takluka for at den skulle gå helt i låss Dette var bare en justeringssak på føringsskinnene.
Jeg åpner som regel bare soltaket i bakkant. Sjelden jeg kjører soltaket bakover, i såfall stopper jeg det før det når varebiltaket.

Her er vertfall en annen post med en løsning på soltakproblemet.
viewtopic.php?f=4&t=2500
Pathfinder 2005 2,5 aut
Jan-Egil

Nissan4x4 fan

Innlegg pathfinderv6 » 11/11/2013, 18:56

Heisann. Jeg er ny Pathfinder eier. Har hatt ned varebiltaket og lagt isolasjons plater. Skar ut åpning til takluka i samme slengen. Har koblet til ledningen bak bryteren i taket. Det er nå ett rele eller noe som klikker når jeg trykker ( det skjedde ikke før jeg koblet den til ). Men takluken er helt død, ingen bevegelse. Er det noe mer som koblet ut/fra? Finner ikke noe egen sikring til denne. Er en 2012 mod. Håper noen har noe bra tips.
pathfinderv6

Nissan4x4 fan

Innlegg 98y61 » 11/11/2013, 19:59

jeg var med og byttet ut taklukemekanismen på en 06 pathfinder. når denne var bygget om til varebil så hadde de kappet i stykker skinnene bakover som takluken går i for og få plass til plastikklokket i taket så det er ikke rart ikke disse virker når du kobler på strøm igjen.
bilens eier hadde fått tak i komplett taklukemekanisme og taktrekk fra utlandet så vi skrudde bare alt over og virket som det skulle.
98y61

Nissan4x4 fan

Innlegg pathfinderv6 » 13/11/2013, 18:46

Hei
Takk for svar. Ser ut som om alt er der. Skinnene er riktignok kappet litt, men bør fungere. Sjekker videre.....
pathfinderv6

Nissan4x4 fan

Returner til Pathfinder

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester