Jeg lagde meg ei tvinge og etter litt prøving og feiling + modifisering av tvinga underveis, så kom hjulet. Endelig. Nå er jeg klar til den nye toppen
Har skifta vannpumpa, og skrapa av restene fra den gamle toppakningen. Skrapa av div. sot og dritt fra stempla, og skrapa av rester på eksosmanifolden. Den gamle toppen hadde sprekt skikkelig mellom innsug og utblåsventil på sylinder 1 og 3. Og begynt å sprekke på sylinder 2, 4 og 6. Det var forøvrig en del oljesøl på sylinder 6. Både på stemplet og på eksosmanifolden.
Gleder meg til å få bilen opp å gå igjen. Begynner å bli rastløs etter over 1 mnd. uten bil. Men jeg har skikkelig angst til oppstart. Det er jo først da jeg får se åssen det har gått, og om jeg har driti meg ut på noe. Jeg har aldri gjort en så stor jobb aleine før. Har alltid hatt noen i ryggen, som har retta på meg da jeg har gjort noe jeg ikke burde. Så jeg er rimelig spent på utfallet.
Er alt 110% da jeg er ferdig, så skal jeg love dere at jeg kommer til å være rimelig stolt og fornøyd + at selvtilliten kanskje stiger littegrann da det gjelder skruing

Den har vært, og er rimelig i kjellern.
Jeg demonterte kammen på den gamle toppen, for å se åssen ting er satt sammen, siden det er hydrauliske ventilløftere. Det har jeg aldri sett før, så jeg veit ikke helt hva jeg har med å gjøre her....er det den koppen over ventilfjærene som er hele hydraulikken ?? Var en som sa jeg burde legge dem i olje, eller ihvertfall sprøyte dem fulle av frisk olje. Må jeg holde dem adskilt ?? Sånn at den som satt på den ventilen, kommer tilbake på den ventilen ?? Men åssen får jeg evt. sprøyta olje inn i den ?? Jeg finner ikke noe høl og sprøyte noe som helst inn i
Til slutt så lurer jeg på om jeg demonterte kammen riktig....jeg begynte på midten, og jobba meg utover....likt på hver side av midten, helt til jeg var ferdig. Er dette riktig ?? Jeg ser at alle lagerbukkene er nummerert og med piler, så det har jeg kontroll på. Den gamle kammen og lagrene er drit strøkne. Ser nesten ubrukt ut
Den nye toppen jeg har fått tak i er fra Laurel....den har visstnok spissere kam, men det var en kompis av meg som sa den har større ventiler også...stemmer dette ?? Da vil jeg vel garantert merke en forskjell i draget på bilen da jeg/hvis jeg får den kjørbar igjen ??