Få av reimhjulet på veiva '91 Y60 2.8 TD

Få av reimhjulet på veiva '91 Y60 2.8 TD

Innlegg Kenneth32 » 16/01/2009, 20:10

Få av reimhjul på veiva på '91 Y60. Det må av i forbindelse med en havarert topp, og skifte av reg.reim++++++

Noen forslag ? Som dere skjønner, så har jeg ingen hjelpemidler til dette, men jeg har sveiseapp. vinkelsliper, og div. stål i mange varianter, hvis det er noen småting som jeg kan lage for å få av dette. Tegn og forklar som om jeg var ca. 4 år :oops:
Jeg har jo selvsagt fått løsna skruen, så det problemet er ute av verden, men det sitter noe jævlig på akselen :bang:

Alle forslag mottas med stor takk :D 8)
Kenneth32

Offroader

Re: Få av reimhjulet på veiva '91 Y60 2.8 TD

Innlegg patrol for life » 17/01/2009, 17:10

Man kan bruke en avdrager til dette, men den har selvfølgelig sikkert ikke du.
ellers så kan man legge seg under bilen og bikke med på det med et brekkjern, vær veldig forsiktig med kanten av reimhjulet, det tåler nesten ingen ting.
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg Kenneth32 » 17/01/2009, 19:21

Nei du har ganske rett i at jeg ikke har noen avdrager gitt....eller det vil si jeg har en liten avdrager, men hva jeg har kjøpt den til....det står for meg som ei gåte :oops:
Den duger neppe til noe som helst :Whistle:

Brekkjern er prøvd, og det funka ikke. Litt lett banking med ei lita slegge er prøvd. Guttungen skal i barnehagen på mandag, så da kan jeg konsentrere meg fullt og helt om dette her, så da skal jeg prøve å lage meg en innretning. Jeg har en del stålplater og rør, gjengestenger, skruer og muttere + sveiseapp. og vinkelsliper. Så det må da gå an å få lagd seg noe som funker her, vil jeg tru.

Men hvis andre har noen forslag, bilder, tegninger osv., så kom med det :D :D

BTW: dette reimskivehjulet har 4 spor....1 til servo(innerste sporet) og 2 til dynamoen. Hva er nr. 4 til(ytterste sporet) ? Air condition ? Finnes det til denne bilen ? '91 Y60.
Mye må jeg ut med for å få dette komplett fra en hoggebil tru ? Noen her som har det, og er det mye jobb å koble opp det elektriske ? Selve monteringa av AC radiator, rør, slanger og kompressor vil jeg tru jeg skal klare, men når det kommer til elektronikk, så er jeg skremmende dårlig gitt :oops: :bang:
Kenneth32

Offroader

Innlegg patrol for life » 17/01/2009, 22:28

hvis du har to brekkhjern så tar du et på hver side og bikker på annahver.
da bør det gå etterhvert
Det er bedre med en dram i timen, enn en time i drammen.. Hilsen sheriffen i Kanada
patrol for life

Brukerens avatar
Skogens konge

Innlegg 91patrol » 18/01/2009, 15:57

Hei, det er mest sansynelig at det er brukt lockteit ( sikkert skrevet feil) på reimhjulet, og da er det best å varme det litt ( skal ikke mye til). Anbefaler å ha på lockteit når du monterer også, har erfaring uten, og det var ikke så morro!!!!!!
91patrol

Nissan4x4 fan

Innlegg Kenneth32 » 18/01/2009, 21:20

Kenneth32

Offroader

Innlegg Bjørn_N » 26/01/2009, 09:06

Der er akkurat samme slitet på RB25 og... men som nevnt tidligere i tråden her, så er det bare å "likke" på to sider, til det kommer av... Bare pass på å ikke bruke for mye makt på yttersidene,ihverfall ikke hvis du har vibrasjonsdempere i hjulet!

Kan virke som en evighetsjobb, men kommer tilslutt.

I følge manualen, så finnes det en ters som de bruker for dette på Nissan verkstedene.

Kan minne om en ratt-ters, svinger du innom en yrkeskole eller noe, har de nok sikkert noesom passer!

Har gjort jobben 3 ganger selv, og alltid fått det av etter mye banning og slit.. hehe...
2010 Hilux AT35
[X] 1992 Patrol Y60 - 31
[X] 1985 Patrol 160 - 31
Bjørn_N

Nissan4x4 fan

Innlegg Kenneth32 » 27/01/2009, 11:36

Jeg lagde meg ei tvinge og etter litt prøving og feiling + modifisering av tvinga underveis, så kom hjulet. Endelig. Nå er jeg klar til den nye toppen :D :D :D

Har skifta vannpumpa, og skrapa av restene fra den gamle toppakningen. Skrapa av div. sot og dritt fra stempla, og skrapa av rester på eksosmanifolden. Den gamle toppen hadde sprekt skikkelig mellom innsug og utblåsventil på sylinder 1 og 3. Og begynt å sprekke på sylinder 2, 4 og 6. Det var forøvrig en del oljesøl på sylinder 6. Både på stemplet og på eksosmanifolden.

Gleder meg til å få bilen opp å gå igjen. Begynner å bli rastløs etter over 1 mnd. uten bil. Men jeg har skikkelig angst til oppstart. Det er jo først da jeg får se åssen det har gått, og om jeg har driti meg ut på noe. Jeg har aldri gjort en så stor jobb aleine før. Har alltid hatt noen i ryggen, som har retta på meg da jeg har gjort noe jeg ikke burde. Så jeg er rimelig spent på utfallet.

Er alt 110% da jeg er ferdig, så skal jeg love dere at jeg kommer til å være rimelig stolt og fornøyd + at selvtilliten kanskje stiger littegrann da det gjelder skruing :D 8) Den har vært, og er rimelig i kjellern.

Jeg demonterte kammen på den gamle toppen, for å se åssen ting er satt sammen, siden det er hydrauliske ventilløftere. Det har jeg aldri sett før, så jeg veit ikke helt hva jeg har med å gjøre her....er det den koppen over ventilfjærene som er hele hydraulikken ?? Var en som sa jeg burde legge dem i olje, eller ihvertfall sprøyte dem fulle av frisk olje. Må jeg holde dem adskilt ?? Sånn at den som satt på den ventilen, kommer tilbake på den ventilen ?? Men åssen får jeg evt. sprøyta olje inn i den ?? Jeg finner ikke noe høl og sprøyte noe som helst inn i :think:

Til slutt så lurer jeg på om jeg demonterte kammen riktig....jeg begynte på midten, og jobba meg utover....likt på hver side av midten, helt til jeg var ferdig. Er dette riktig ?? Jeg ser at alle lagerbukkene er nummerert og med piler, så det har jeg kontroll på. Den gamle kammen og lagrene er drit strøkne. Ser nesten ubrukt ut :D

Den nye toppen jeg har fått tak i er fra Laurel....den har visstnok spissere kam, men det var en kompis av meg som sa den har større ventiler også...stemmer dette ?? Da vil jeg vel garantert merke en forskjell i draget på bilen da jeg/hvis jeg får den kjørbar igjen ??
Kenneth32

Offroader

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester