Bytte turbo i RD28TI?



Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg ivarrb » 15/06/2009, 13:58

Hei.
Er ny på forumet, så væroverbærende dersom jeg dobbeltposter...
Har en 1998 Y61 med RD28TI. Lurer på om noen har erfaringer med å få mer dreimoment ut av denne motoren på lave turtall.
Det virker som turboen spooler opp på 1600-2000 omdreininger, kunne godt tenkt meg å få mer respons fra tomgang.
Har det noe for seg å bytte turbo til en med kulelager? Eventuelt sette på en mindre turbo for raskere spoolup?
Hvilke turboer passer helt eller delvis "bolt-on" til denne motoren? Er det T25-flens på denne slik som på RD28T? Andre tiltak som er mer fornuftige?

Ivarrb
ivarrb

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 5
Registrert: 15/06/2009, 13:53

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg Patrol_89 » 15/06/2009, 23:22

Har du gjort noe med eksosanlegget ditt?
Et orginalt eksosanlegg blir omtrent som å koble en motstand i serie med ei lyspære. Resultatet er at lampa lyser svakere.

Et 3" eksosanlegg vil føre til at mer av trykkfallet i eksosanlegget blir over turboen, og det blir mer kraft til å drive den.
Har 3" rør liggene å vente i garasjen :D
Drar til og med på reservehjulet
Patrol_89

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 62
Registrert: 25/10/2008, 18:53

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg colormax » 16/06/2009, 12:43

Det er litt info på veg inn her, er lovet en grei forklaring med deleliste senere i dag. de mener den tåler over 200 hk, (skulle egentlig bare mangle :Whistle: )så det blir gøy å høre hva de gjør med dem.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg colormax » 16/06/2009, 15:55

Da prøver jeg legge ut litt.
Det du trenger er en Garrett gt2554rs .
Ønsker du mer trykk på høyere turtall bruker du Garrett gt2560rs den har større eksos hus.
Det må bruke manifoil fra Y60 siden Y61 bare har 3 skruefester på turboen.
Så bør den ha 3" eksos.
så bør den chipes opp .
Turbotrykket kan ligge på fra 1 til 1,2 bar
Da bør dette bare være å montere sammen og luftinntaket skal passe som før.

Jeg har noen manifoiler da :roll:
Håper dette kan være litt til nytte da.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg ivarrb » 16/06/2009, 21:11

Takk for kjapp respons, karer!
Første bud er altså 3" eksos, helt fra turboen selvsagt.
Kan jeg forvente noe effektøkning bare ved å skifte eksos?

Ren gjetning, men angir de to siste sifrene i turbobetegnelsen størrelsen på huset? 2554= GT25 med 54-hus, 2560=samme, men med 60-hus?
(Det finnes visstnok ikke dumme spørsmål, men jeg gjør så godt jeg kan...)

Ivarrb
ivarrb

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 5
Registrert: 15/06/2009, 13:53

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg colormax » 16/06/2009, 22:32

Har ikke så my greie på disse turboene, men det er riktig som du spør om, prøvde forklare det :roll:
Y60 eksos manifoilen passer da inn her , den har 4 skruer,
Vedlegg
garasj e bilder 2008 1526.jpg
Sån ser det vel ut på din bil og bilde av den andre fant jeg ikke.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Bytte turbo i RD28TI?

Innlegg pat42 » 19/06/2009, 02:37

Større eksos og chiping gir bedre bunndrag.
Det er tre måter å få en turbomotor til å ladde tidligere på-
1 mindre eksosmotstand. Vær oppmerksom på at et for åpent grenrør vil virke motsatt da det vil senke eksoshastigheten gjennom anlegget. Ikke så viktig på en diesel, men det ideelle er samme totalvolum i grenrøret fra hver sylinder, da vil turboen få eksospulsene fra motoren i rekkefølge, og ikke hulter til bulter.
2 mindre turbo eller en med kulelager/ og eller bedre geometri. Skal mindre eksos til for å få fart på turboen.
3 Mer diesel til motoren. Gir mer eksos og derfor tidligere fart på turboen
Rygge??? Hvorfor det? Det kan jo gå!!
pat42

Brukerens avatar
Grøftas Konge
 
Innlegg: 482
Registrert: 12/10/2007, 17:33
Bosted: Snåsa


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest