Foringer til linkarmer som holder bakaksling



Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 07/07/2011, 16:01

Hei folkens,

Ringte akkurat Nissan for å sjekkke pris og tilgjengelighet på et sett nye foringer til armene som holder bakakslingen, og de forteller meg at disse kommer kun sammen med nye armer????? Ikke mulig å skifte.

Lite aktuelt å kjøpe nye armer da mine er hakket hvassere enn de originale. Noen som vet hvor jeg kan få tak idisse foringene? Har prøvd Bilextra uten hell.

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Allan Øgendal » 07/07/2011, 16:55

De kan fås hos nissan, skal prøve at finde reservedels nummer på dem :)
Allan Øgendal

Offroader
 
Innlegg: 154
Registrert: 29/09/2009, 16:37

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg colormax » 08/07/2011, 00:35

Byttet de i går på Patrol Y60 38" de koster ca 1000 kr pr sett = 2 lenke armer, er somregelt de nederste lenkearmene som blir slitt. Helt grei jobb å bytte de, tok ca 1;5 timer med litt skravling og styr. presset de gamle ut og inn med nye :D
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 08/07/2011, 17:09

------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 08/07/2011, 17:15

------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 14/07/2011, 01:23

Ingen reservedelsnummer...?

E :-)
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg colormax » 18/07/2011, 23:06

De heter Super pro, prøv å søk på det, Australia.
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Aman » 20/07/2011, 15:40

Aman

Offroader
 
Innlegg: 188
Registrert: 17/10/2009, 16:11

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg colormax » 21/07/2011, 02:15

Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 19/08/2011, 20:32

Hei igjen,

Ble ikke noen bestilling fra Australia, da +400 kg fjærene med 5 tommer løft er utsolgt og foreløpig utgått. I følge Mannell Motors er det nesten ikke flere som får produsert opp hevesett over 2-3 tommer pga nye regler i Australia. Disse store settene selges omtrent ikke lengre. Surt. Får bare fortsette på de jeg har og se hvor lange det går. Alternativet er å få noen spesiallaget etter mine spesifikasjoner dersom jeg er støkk.

Ellers er Nissans delenummer for foringer til armene bak: 55045-VB010 (finnes på lager i Nederland, men jeg rakk seff ikke å få sendt disse til meg når jeg var hjemme gamlelandet).

Det var også same melding jeg fikk for panhard-staget, at de kun kom som et komplett stag. Nissans delenummer for dette er: 55135-01J01 og 01J10 (i Australia påstod de at det kunne være foskjell på øøvre og nedre foring. Sjekk dette før evt bestilling).

Så det så! :-)
E
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg colormax » 22/08/2011, 10:51

Har tilgang til disse foringene, men når det gjelder fjærene dine, så er jo en mulighet med polyritan eller muligen alu spaisere hadde vert en mulig løsning om det er høyden som er problemet. eventuelt lavere fjærer større klosser, ville sikkert vert fint med luft fjærer i tillegg når en kjører så my veg, for å avlaste fjærene litt. (Hvet jeg altid er negativ til dette på offroad biler , men i dette tifellet så tror jeg faktisk , att kombinasjonen der er en god ide )
Jo da det ordner vi.
colormax

Pådriver
 
Innlegg: 8660
Registrert: 11/10/2007, 19:45
Bosted: Tønsberg

Re: Foringer til linkarmer som holder bakaksling

Innlegg Globetrotter » 31/08/2011, 17:01

Hei igjen,

Takk for svar alle sammen! Har nå fått byttet foringene i La Paz i Bolivia. Det vil si, alle bortsett fra en i bakre panhard stag. Dette er et justerbart stag fra Australia, og når jeg presset ut øvre foring viste det seg at inni sitter det et kuleledd?!?! Nissan her i Bolivia hadde aldri sett noe slikt, men i følge Mannell Motors i Australia skulle dette være standard Nissan? Noen som kjenner til dette? På utsiden ser det ut som en litt stor foring, men innunder gummien er det et kuleledd av metall.

Når det gjelder fjærene kjører jeg på de samme jeg har hatt hele tiden 5" løft og +400 kilo (som er de hardeste de selger), men nå med 30 mm spacere fra Roger (funker utmerket, tusen takk!). Også de i Australia har anbefalt meg å lage en innvendig (i fjæren) spacer og montere Firestone luftbelger. Men! SAMTLIGE jeg har møtt på tur som har montert luftbelger (tror alle har hatt Firestone) har problemer med disse. Sprekker, lekker, fester knekker, etc. Absolutt alle! Så selv om tanken på en måte er fristende så er jeg litt i tvil om holdbarhet.

Min konklusjon på beste løsning er som følger (så får tiden vise om jeg faktisk kommer til å utføøre den....) er forsterkede fester for fjærene på ramen. Dette kan løses relativt greit med en overliggende, slank "bjelke" mellom rammevangene, "over" fjærfestene. Deretter bestiller man sterkere fjærerer etter egne spesifikasjoner. Dette gjelder selvfølgelig kun dersom man vet at man skal laste en hel del mer enn hva bilen er godkjent for..... Slik som jeg faktisk gjør. For en turbil til hjemmebruk er ikke noe av dette relevant, ettersom man ikke trenger å ta hensyn til ekstra fuel tanker, vanntanker, en uke eller to med mat, verktøy og reservedeler, turutstyr og så videre.

Fra Australia hører jeg nå at de har nesten sluttet å produserer 5" hevesettene ettersom de ikke lengre får godkjent disse. Dette betyr blandt annet at fjærene jeg har (+400 kg) har gått ut. Though Dog får fremdeles produsert 5" løft med + 300 kilo (hos King), men så vidt jeg vet er dette det hardeste man får. De fleste 5" løftene som de selger er med standard vekt, og brukes til skogsbiler og konkuransebiler. Ser ut som om Australierne holder på å havne i same klemma som norske bilbyggere...

GT
------------------
Se flere bilder på http://www.flickr.com/malinandespen
Mer turinfo på http://www.unurban.no
Globetrotter

Skogens konge
 
Innlegg: 585
Registrert: 31/10/2008, 11:24
Bosted: Nissan Patrol


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron