Ryggekamera

Ryggekamera

Innlegg subseaman » 11/05/2011, 09:07

Har en 2008 Patrol med original navigasjon. Skulle gjerne ha montert ryggekamera slik at den originale Navigasjonsskjermen kunne brukes som monitor. Noen som har gjort dette eller vet hvordan dette gjøres ?
subseaman

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Re: Ryggekamera

Innlegg magnvar » 11/05/2011, 19:37

Hei!
Har du preika med importør? Hvilken type navi er dette (har aldri vert borti patrol, men gjort dette med et par lastebiltyper)
På de jeg har laget til, har jeg måttet ha en "boks" som kobles til skjermen, der du kobler på kameraene. Men min erfaring er at separat skjerm er like rimelig, og mye bedre ;) Pass på å få "lukking" på kameraet. (har nok montert 50stk ++) Anbefaler waeco (er nok fordi det er de jeg kan best)

Mvh
Magnus
magnvar

Nissan4x4 fan

Innlegg Pathman » 11/05/2011, 22:37

Hei. Nå uttaler jeg meg om ting jeg i utgangspunktet ikke vet noe om, men etter litt endte jeg opp med .
På diverse forum, bl.a. http://www.exploroz.com og http://www.patrol4x4.com kunne det se ut om om noen mente at Patrol med navigasjon har kablingen for kamera klar, da ryggekamera har vært en option på enkelte modeller. Nå er det mulig at dette ikke gjelder nordiske varianter - eller at det er helt feil....
Men kanskje en skal brekke ut skjermen fra dashbordet og se om en skjønner noe av hvaslags kabler som går inn i den - eventuelt finne et koblingsskjema og prøve å tolke det.... :bang:

Men jeg har et kreativt tips. Få tak i et kamera og separat skjerm med 2 innganger. Bygg inn kameraet i solbrilleholderen i taket slik at du kan vippe det vekk. Fest et kablet kamera bak på bilen og ha et trådløst kamera tilgjengelig for bruk på henger. Akkrat passe hobbysløyd for høsten :mrgreen:
Pathman

Brukerens avatar
Grøftas Konge

Innlegg magnvar » 12/05/2011, 09:06

Har gjort det før, revet fra hverandre og sett på kontakter, men selv om kontaktene passer, virker det ikke ;) eks på waeco må du ha en 15cm spesiell ledninstubbe mellom for at det skal virke. Ang alternativet med trådløst, har jeg vert borti skjermer som tar inn andre overvåkingscamera når du er ute og kjører. Det vil si at en jeg kjenner fikk opp overvåkningscameraet på vannsklia på et badeland når han kjørte forbi ;) Men dette er 3 år siden, kanskje de er bedre nå.
magnvar

Nissan4x4 fan

Innlegg subseaman » 27/09/2011, 15:23

I påvente av at jeg finner en god løsning kjøpte jeg ett trådløst sett på Claes Ohlsson til 990 kr. Kamera passet utmerket over skiltet. Koblet det til baklyset for å ha mulighet for kamera ved vanlig kjøring. Det er ett rimelig lysterkt kamera med brukbart skarpt bilde og mulighet for å velge venstre-høyre view. Koblet opp med strømtyv til lyset i taket og til baklysene så jeg har den på hele tiden. Gir mye bedre oversikt bakover både ved rygging og kjøring. En billig og grei løsning.
PB010189.JPG
Festet med 2 sidig tape på speilet
Vedlegg
PB010191.JPG
Klemt fast under takstigen
subseaman

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester