Det klør i fingra etter å ha det litt moro i skogen igjen, og jeg sikler litt på en kort 160, 2,8 bensin.
Jeg har ingen store ambisjoner, men har lyst til å komme meg litt ut i naturen uten at det koster allverden. Er det relativt kurant å bare hive på litt større hjul, og kjøre i vei?
Jeg har hatt en lang 160 3,3 td og en lang Y60 2,8 td tidligere, så jeg kjenner bilene litt, men de var en del nyere da. I tillegg var de bare vanlige bruksbiler, og fikk ikke kjørt seg noe særlig i skogen. Hvor bør jeg se etter rust i ramma? Den aktuelle bilen er godkjent i år, men det trenger jo ikke bety allverden.
Bilen jeg sikler på er hevet på karosseriet, og skulle visst fint ta 31-32". Den ser ut til å være i grei stand. Ramma ser overraskende bra ut. Ellers litt plukk her og der, men ikke noe alvorlig. Det jeg fant som jeg lurer litt på er :
1. Et frinav går tregt, og man må bruke noe verktøy til å vri den rundt. Fungerer visst fint i følge selger, og kunne muligens komme av litt mye fett.. ?
2. Motor går litt rufsete. Litt ugrei å starte kald, men kom relativt greit. Selger har målt den til 1,8 på mila. 2,8-liter, 1600 kg bil og forgasser skal selvsagt ha mat, men skal de være så tørste? Litt justering av forgasser er kanskje på sin plass?
Setter stor pris på om noen vil mene litt om dette.