Er en kort 160 noe å ha?



Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg FrodeS » 16/09/2013, 23:25

Det klør i fingra etter å ha det litt moro i skogen igjen, og jeg sikler litt på en kort 160, 2,8 bensin.

Jeg har ingen store ambisjoner, men har lyst til å komme meg litt ut i naturen uten at det koster allverden. Er det relativt kurant å bare hive på litt større hjul, og kjøre i vei?

Jeg har hatt en lang 160 3,3 td og en lang Y60 2,8 td tidligere, så jeg kjenner bilene litt, men de var en del nyere da. I tillegg var de bare vanlige bruksbiler, og fikk ikke kjørt seg noe særlig i skogen. Hvor bør jeg se etter rust i ramma? Den aktuelle bilen er godkjent i år, men det trenger jo ikke bety allverden.

Bilen jeg sikler på er hevet på karosseriet, og skulle visst fint ta 31-32". Den ser ut til å være i grei stand. Ramma ser overraskende bra ut. Ellers litt plukk her og der, men ikke noe alvorlig. Det jeg fant som jeg lurer litt på er :

1. Et frinav går tregt, og man må bruke noe verktøy til å vri den rundt. Fungerer visst fint i følge selger, og kunne muligens komme av litt mye fett.. ?
2. Motor går litt rufsete. Litt ugrei å starte kald, men kom relativt greit. Selger har målt den til 1,8 på mila. 2,8-liter, 1600 kg bil og forgasser skal selvsagt ha mat, men skal de være så tørste? Litt justering av forgasser er kanskje på sin plass?

Setter stor pris på om noen vil mene litt om dette.
FrodeS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 10/07/2009, 23:00

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg Spectre » 17/09/2013, 21:38

No skal æ egentlig ikke si så mye uten å ha all fakta på bordet. Men en æ jobbe med hadde visst en bensin 160, og han sa det var en dårlig motor med tanke på tilgang på deler. Og han syntes den var vanskelig å skru på og hvis noe gikk galt så var det vanskelig å skaffe deler, men som sagt, du burde ta dette med en klypse salt. Og 1.8 på mila høres kanskje litt mye ut, for referanse så går min 2,8 Y60 mellom 1L - 1.2L på mila (I Tromsø, som e stortsett en stor oppover å nedover bakke). Skal sies æ kjøre veldig pent med den og e hakket nyere bil da. Men vet at 4hjulstrekk og bensin mixer dårlig med tanke på drivstoff økonomi, så kan hende det er normalt.
Nissan Patrol Y60 SLX 1995 Lang
Spectre

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 24
Registrert: 15/05/2013, 13:51
Bosted: Tromsø

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg FrodeS » 17/09/2013, 22:45

Nå er bilen kjøpt, så håper motoren holder en stund. 2,8 er ikke drømmemotoren, men bilen ble såpass rimelig at det var verdt det. Går det helt på tverke, så ser jeg at det selges komplett 3,3 drivverk.


Er det bensin du har?

1996 y60 2,8 Td jeg hadde brukte aldri under 1,1. Den hadde jeg oppe i 1,6 ved litt aktiv kjøring. Det skal sies at jeg aldri ble fortrolig med den motoren etter mange år med 3,3.
FrodeS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 10/07/2009, 23:00

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg fullgass » 18/09/2013, 11:03

Sett i en 2,8 diesel laurel motor de skal vist nok være bunnsterke og økonomiske å kjøre med og være rimelig bolt on.
fullgass

Brukerens avatar
Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 46
Registrert: 01/02/2010, 19:09
Bosted: elverum

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg FrodeS » 18/09/2013, 11:29

FrodeS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 10/07/2009, 23:00

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg Spectre » 18/09/2013, 14:25

Nissan Patrol Y60 SLX 1995 Lang
Spectre

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 24
Registrert: 15/05/2013, 13:51
Bosted: Tromsø

Re: Er en kort 160 noe å ha?

Innlegg FrodeS » 18/09/2013, 14:58

Det blir jo noe annet. Den jeg har handlet er det bensinmotor i.
FrodeS

Nissan4x4 fan
 
Innlegg: 9
Registrert: 10/07/2009, 23:00


Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron