Større hjul og girkasse??

Større hjul og girkasse??

Innlegg Stratos » 26/03/2008, 11:13

Hei, jeg er ny bruker her, og dette virker som det perfekte stedet å komme med masse spørsmål. :D

Mitt hoved spørsmål er om jeg må/ bør bygge om noe iforhold til hjul størrelsen. Har en patrol 160 superroof 3,3, med 2" ome og 31" hjul nå. Tenkte å sette på 35" eller 37". gate bruk er en ting, men tenkte iforhold til offroad egenskaper og holdbarhet på akslinger, styring, og utveksling på lavgiret.

Takk på forhånd :wink:

En ting til... er det noen som har tegninger av el. koblinger, mek tegn. ol. over patrol 160??
Stratos

Nissan4x4 fan

Re: Større hjul og girkasse??

Innlegg twoface » 26/03/2008, 12:23

Nå er ikke jeg noe guru på dette, men 35" på patrol super roof er ikke no problem, tror dette gjelder 37" også. Disse akslingene, girkasser osv er godt overdimensjonert i utgangspunktet. Men et godt tips er at du sjekker oljenivå, lager, smøring og tetteringer på gir og fordelingskasse og akslingene. Hjul av denne dimensjonen vil jo naturlig nok påføre større påkjening, slik at små feil / slakk kan forverres betraktelig.

Det som du nok vil oppdage ved montering av såpass store dekk er at 2" ome kanskje ikke er tilstrekkelig for å unngå at det subber i hjulhusene. I så tilfelle er det bare å kutte i skjermene. Vil (før det blir spørsmål om det) fraråde deg bodylift da dette endrer kjøreegenskapene betraktelig, og er ulovlig.
twoface

Nissan4x4 fan

Re: Større hjul og girkasse??

Innlegg Stratos » 26/03/2008, 19:18

Tusen takk for tilbakemeldingen.
Nei, jeg vil helst unngå bodylift, men har du kunnskap iforhold til svingradiusen? om dekkene graver seg inn i rammen, for høyden skjønner jeg jo, med hendhold til hjulstørrelse og hjulbuer, finnes sikkert også høyere OME??!, for hvis jeg setter på støøre hjul er det jo dumt hvis jeg ikke for svingt.. hehe
Stratos

Nissan4x4 fan

Returner til Patrol

Påloggede brukere

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest